|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4Historien4Flåden efter 19894Søværnets Flyvetjeneste |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Søværnets Flyvetjeneste (2000):Søværnets Flyvetjeneste ved et skillepunktDet nye årtusinde vil se store forandringer ved Søværnets Flyvetjeneste, som internationalt har navnet the Royal Danish Naval Air Squadron (RDNAS). En af disse forandringer berører selve luftfartøjet, en anden kommandoforholdet og endelig er strukturen under ændring. Af Søværnets Flyvetjeneste
I 1977 blev Naval Flight adskilt fra Eskadrille 722 og oprettedes som en selvstændig, operativ enhed under Chefen for Søværnets operative Kom-mando. Mellem 1980 og 81 anskaffedes 8 Westland Lynx Mk. 80 til afløs-ning for de aldersplagede Allouetter, og i 1987 og 88 endnu to Lynx Mk. 90 til erstatning for to, der var gået tabt i ulykker i 1985 og 87.
I dag En sådan deployering varer normalt 2 til 3 måneder. Selve besætningerne i helikopter-teamet bliver dog udskiftet hver fjerde uge. I denne rolle udfører helikopteren en mængde forskellige opgaver lige fra farvandsovervågning og søredningsoperationer til fiskeriinspektion og transportassistance til afsides liggende småsamfund i de ofte særdeles vanskelige vejrforhold, der findes i det Nordatlantiske område og på Færøerne og i Grønland.
Lynx S-249 med FLIR "på græs" i
1998 Som et minimum er der deployeret to helikoptere hele året igennem. En helikopterdeling ombord i et inspektionsskib består af en helikopterpilot med særlig uddannelse til maritim flyvning og to flyvemekanikere. Foruden at vedligeholde flyet deltager mekanikerne som en del af flyets besætning. Den ene er uddannet til at kunne assistere piloten med navi-geringen fra det venstre sæde, Left Seat Crew Member (LSCM). Den anden fungerer som hejseoperatør og han koordinerer alle aktiviteter i kabinen. Når flyet er ude på en søredningsmission, vil der foruden de tre nævnte besætningsmedlemmer være en dykker eller en læge fra moderskibet ombord. Helikopteroperationer fra skibet udføres af skibets besætning koordineret med flymekanikerne.
Taktisk rolle Derfor blev alle de otte helikoptere udstyret med et taktisk datasystem der er baseret på den engelske flådes Central Tactical System produceret af Racal fabrikken og brugt i deres udgave af Lynx HMA Mk 8. Systemet bruges primært til hjælp for besætningen når billedet af overfla-desituationen skal analyseres og de forskellige spor skal følges. Til over-førsel af informationerne er der også installeret et Danish Data Link. Ud over dette er alle de danske Lynx forberedt for ESM systemet Kestrel - også fremstillet af Racal. I alt 5 systemer blev anskaffet. Selve ESM udstyret i skibene er af typen MERMAID - et avanceret, yderst følsomt apparat der dækker elektroniske udsendelser i C - J båndene - fra samme producent og via linket kan alle elektromagnetiske informationer udnyttes uden forsinkelse i taktisk øjemed. Sensorpakken blev forbedret i 1990-erne gennem anskaffelse af et antal amerikanske SAFIRE (AN/AAQ-22) infrarøde sensorer af typen FLIR (For-ward Looking InfraRed) produceret af firmaet FSI. Med denne kraftige forøgelse af besætningens deltagelse i billedopbyg-ningen er flymekanikeren i det venstre sæde erstattet med en særligt uddannet observatør og søofficer. Søværnets Flyvetjeneste deltager nu regelmæssigt i de nationale og NATO øvelser, i hvilke helikopterne udfører følgende opgaver:
I den taktiske rolle udgår operationerne enten fra inspektionsskibe af THETIS-klassen eller fra en fremskudt operativ base som Søværnets Flyve-tjeneste har en række standard-containere til. De er udstyret med de nød-vendige beboelses-, briefings- og vedligeholdelsesfaciliteter. Derudover har helikopterne ofte brugt fregatter fra andre NATO-lande som udgangspunkt. Det gælder for eksempel de hollandske fregatter af KORTENAER- og KAREL DOORMANN-klasserne.
Træning Hvis man bliver udvalgt, kommer man på Flyvevåbnets Flyveskole og lærer at flyve på SAAB T-17 flyet, der er standard i Danmark. Grundkurset tager 6-7 måneder og aspiranten vil da have opnået 75 flyvetimer. Den videregående flyveuddannelse sker på den amerikanske flådes træ-ningsbase i Pensacola i Florida. Her deltager danskerne i et 14 måneders kursus, hvor de får 110 timer på et T-34C Turbo Mentor fly og derefter an-dre 110 timer på TH-57A/C Sea Ranger. Omskoling til Lynx helikopteren foregår hjemme i Søværnets Flyvetjeneste og det varer yderligere 2 år, før den nye pilot kan erklæres fuldt kampklar. I den sidste del af uddannelsen vil eleverne deltage i simulatortræning sammen med piloter fra Holland, Tyskland, Norge og Danmark. Den fælles udnyttede simulator befinder sig på Marinens Flyvestation De Kooy i Holland. Undervandsfrigørelse, vinter- og arktisk overlevelsestræning for besæt-ningsmedlemmer foregår i Tyskland, Norge og på Thule Air Base i Grøn-land. En leder af helikopter-teamet ombord i et inspektionsskib skal minimum have 750 flyvetimer i bogen.
Fremtiden - levetidsforlængelses program
opgraderet ved udgangen af 2003.
Det nyeste forsvarsforlig Søværnets Flyvetjeneste vil overgå til flyvevåbnet som Eskadrille 728 og komme under operativ kommando af Flyvertaktisk Kommando. Eskadrillen vil så flytte base fra Værløse til Karup. Disse forandringer ventes at blive ført ud i livet i midten af 2003. Til trods for disse voldsomme forandringer vil den danske Lynx helikopter dog stadig have tjenesten ombord i inspektionsskibene som hovedopgave, og den vil også indgå som flådehelikopter ombord i de nye fleksible støtte-skibe, der skal bygges til søværnet i den kommende tid. Relaterede historier: 4Ønskes: 12 nye helikoptere - 04/01/2009 4Helikopterhæder - 02/09/2008 4Helikoptermangel - 10/08/2008 4LYNX fortsætter - 01/05/2008 4Ingen helikopterafgørelse - 03/02/2008 4Synspunkt: Maritime helikoptere - 01/10/2007 4Maritime helikoptere undervejs - 06/07/2007 4EH101 Ready for Take Off - 27/04/2007 4Frit fald fra EH-101 - 10/01/2007 4VISBY øver i Danmark - 12/11/2006 4 Dansk LYNX træner svensken (2006) - 20/11/2006 4Helikoptertvivl - 14/10/2006 4 EH-101 tester ESBERN SNARE (2006) - 01/10/2006 4Første bevæbnede LYNX - 07/09/2006 4Helikopterprojekt forsinkes - 07/07/2006 4EH-101 til Søværnet? - 01/01/2006 4Armering til LYNX - 26/07/2005 4Helikopterbesætning hædret - 06/06/2005 4Marinens Helikoptere 1962- - 18/07/2004 4Søværnets Flyvetjeneste ved et skillepunkt (2000) - 20/10/2002
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien, Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.
|
- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Denne side er senest opdateret: - Denne side er oprindeligt udgivet: 1. juni 2002 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger |