|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4Historien4Flåden efter 19894VEJRØ påsejlet |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
VEJRØ påsejlet (1994):
Skibskollision i
|
VEJRØ
ses her i dokken i Svendborg med bagbords side trykket ind. |
Kollisionen Sekunder senere skete kollisionen midtskibs i bagbords side. De der ikke var sprunget i vandet, blev kastet overbord med voldsom kraft og kom i problemer under VEJRØ, der ved påsejlingen krænge-de mere end 100 grader (dele af overbygningen under vand). Ved krængningen kom chefen, kok-ken og maskinmanden i klemme under stræktovene på agterdækket. Indviklet i disse fik chefen og kokken reelt suget shortsene af, da det an-det skib passerede. Efter passagen rettede kutteren sig op igen, og besætningen kom fri og kunne svømme til overfalden. Det var sekunder, men føltes som minutter. Maskinmesteren, der ikke havde nået at forlade sit lukaf og derfor var blevet kastet grundigt rundt, var nu kommet på dækket og med hjælp fra 2 dæksgaster, der var blevet trukket med op, da VEJRØ rettede sig, blev |
lodslejderen sat, så den øvrige besætning kunne kravle ombord.
Da alle var vel ombord, og det var blevet konstateret, at ingen var livsfar-ligt kvæstet, gik chefen på broen, hvor der blev udsendt MAYDAY på kanal 16.
Samtidigt havde mester startet maskinen, og besætningen, der nu havde iført sig redningsdragt og -veste, gik i gang med at lænse skibet for vand.
Det indre af broen på
VEJRØ
havde lidt en hård medfart ved kollisionen.
(Foto:
Søværnet)
Hjælpen er umiddelbart nær
Det andet skib, en containerbåd fra UNIFEEDER, gav sig til kende og und-skyldte påsejlingen og tilbød sin assistance, men denne var unødvendig, idet et tysk redningsfartøj var nået frem.
En dæksgast blev sejlet til en tysk havn, hvor han blev syet for en dyb flænge i foden og et flækket øjenbryn. Han kom dog tilbage til kutteren efter nogle timer.
Da man havde dannet sig et overblik over skadernes omfang og art blev det besluttet at sætte kursen mod Korsør, hvor flere af besætningen tog turen omkring skadestuen for at blive tilset af en læge.
Søforklaring og nyt skib
Mandag mødte besætning for ilandtagning af våben og ammunition, og tirsdag blev der afgivet søforklaring i Korsør.
Chef for 2. Eskadre var bisidder for chefen for VEJRØ. Til stede var ligele-des Marineauditøren, næstformanden i Søværnets Havarikommission samt en repræsentant for Kammeradvokaten.
Tirsdag eftermiddag blev VEJRØ slæbt til Svendborg værft at orlogskutteren SAMSØ.
Besætningen på VEJRØ, der nu kan overtage søsterskibet FARØ, blev på grund af påsejlingen rystet ekstra godt sammen og har med god hjælp fra Forsvarets Center for Lederskab bearbejdet oplevelsen.
Kildehenvisninger: |
||
" |
Ovennævnte artikel blev bragt i bladet: Nr. 7 - 1994 Artiklen gengives her med tilladelse fra Søværnets operative Kommando |
|
44Der henvises også til Maritim Bibliografi |
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
at der mangler noget på disse sider?
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
så
send
en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.
Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.
TEMAHISTORIEN: |
LÆS MERE OM DENNE PERIODE: |
Med korvetten -
Korvet i -
Skibskollision i -
Inspektionskutteren -
TRITON mindes -
På patrulje med -
VÆDDEREN opbringer -
Et sidste togt med -
NIELS JUEL i -
Søværnets Flyvetjeneste -
Dansk ubåd reddet -
Fiskeriinspektion -
S321 NORDKAPERENs -
Varderejsning på -
Ubåden SÆLEN på - Operation Iraqi Freedom (2003) -
Missilfartøjer på konvojtjeneste - MOBA udfases (2003) |
SE OGSÅ: |
-
Denne side er senest opdateret: -
Denne side er oprindeligt udgivet: 19. juli 2003
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger