|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4Historien4Flåden efter 19894Fiskeriinspektion ved Færøerne |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Fiskeriinspektion ved Færøerne (2001):
LYNX helikopter ved at lande på
inspektionsskibet
TRITON TRITON opbringer russisk trawler ved FærøerneInspektionsskibet TRITON opbringer genstridig russisk trawler under ulovligt fiskeri ud for Færøerne 3 juli 2001.
En særdeles usamarbejdsvillig skipper på den
russiske trawler ISTOK Skibet anholdes og inspektionsskibets boardinghold gør klar til selv at sejle trawleren til Færøerne. Af Mads C. S. Jensen, Våbenofficer, TRITON Russisk trawler på gale veje 3. juli 2001 klokken 1523 opdagede TRITONs helikopter en russisk trawler - ISTOK - fiskende på "Outer Bailey Banke". Dette område er færøsk fiskeriterritorium, men området har i sin tid været ret omstridt. Der var ikke enighed om, hvorvidt området var internationalt farvand eller hørte til under de færøske fiskeriområder. Dette tvivlsspørgs-mål blev imidlertid bragt ud af verden, da man i 1997 fik udvidet det fær-øske fiskeriterritorium.
indrapporteringsproceduren. Det var imidlertid ikke tilfældet! ISTOK fiskede uden færøsk licens på færøsk område - klart ulovligt! Bevisberedskab Herefter gik det stærkt ombord i TRITON. Der blev iværksat "Bevisbered-skab" - et beredskab, der efterhånden er udviklet til mest effektivt at sikre de nødvendige beviser til eventuel senere dokumentation af sagen i retten. ISTOKs position blev løbende bestemt ved hjælp af GPS og pejling/afstand. Desuden blev der taget billeder - dels af ISTOK med fiskeredskaberne ude og dels af TRITONs instrumenter med mere. TRITON lå 17 sømil fra ISTOK, da helikopteren spottede den. Med det samme satte TRITON kursen mod ISTOK med højeste fart således at kon-trolbesøg kunne foretages tidligst muligt. Klokken 1627 kontaktedes ISTOK på VHF radio og blev orienteret om, at vi ville aflægge et kontrol-besøg.
I den forbindelse handlede "FI-holdet" helt efter bogen, og der var ingen panik endsige urolig stemning, da de kom ombord. De fik uden problemer ISTOKs skipper til at bestemme sin position og med sin underskrift be-kræfte dens rigtighed. Et meget vigtigt bevis var sikret. FI-holdet udførte derudover en rutinemæssig boarding og gennemgik de sædvanlige ting - heriblandt licens status. Her gik situationens alvor op for besætningen på ISTOK. De gamle russiske søkort fra halvfjerdserne var ikke opdaterede hvad angår det færøske fiskeri-territorium. På ISTOK var man overbevist om, at man fiskede i internationalt farvand, - og de havde da også en international "NEAFC-licens". Der blev nu fragtet søkort fra TRITON over til trawleren. ISTOKs fører blev bedt om at udsætte sin position i TRITONs kort. Dette nægtede han, idet positionen klart lå indenfor færøsk fiskeriterritorium. ISTOKs fører usamarbejdsvillig Alt imens FI-holdet udførte deres kontrol ombord i ISTOK, havde man om-bord i TRITON haft kontakt med hele det juridiske bagland, Færøernes Kommando, politimesteren i Thorshavn og så videre.
ISTOK syntes dog at have forstået, at den var rivende gal. FI-holdet, der efterhånden havde været ombord i mange timer, blev nu af-løst af et andet FI-hold, som skulle være ombord på ISTOK under sejlad-sen til Thorshavn. Da dette andet FI-hold ankom, lå ISTOK stadig død i vandet på trods af instruksen om at følge med til Thorshavn. Den russiske kaptajn førte høj-røstede og lange samtaler med sit rederi. Efter 3-4 telefonsamtaler så det dog endelig ud til, at han ville samarbejde. Trawleren satte farten op og satte kursen mod Thorshavn. TRITON fulgte med på ISTOKs bagbords låring. Ombord på ISTOK var kaptajnen stadig oprevet, og hans utilfredshed kom tydeligt til udtryk. Selv om dette foregik på højlydt russisk, var meningen klar for alle. Kontraordre hjemme fra? En time senere modtog ISTOK en telex fra rederiet. Denne indeholdt til-syneladende en instruks om at forlade færøsk fiskeriterritorium. Kaptajnen reagerede ved at tage al farten af ISTOK, der så igen lå stille i vandet. FI-holdet prøvede nu at gøre kaptajnen det forståeligt, at ISTOK ville komme til Thorshavn med eller uden hans samarbejde, og at det der-for ikke var tilrådeligt at sejle ud af færøsk fiskeriterritorium. Kaptajnen syntes nu ret ophidset, og da FI-holdet, efter instruks fra TRITON og Færøernes Kommando, beslaglagde ISTOKs fiskerilog, blev der for alvor uro på ISTOKs trange bro. Kaptajnen rev fiskeriloggen ud af hænderne på FI-holdet, der kun kunne se måbende til. FI-holdet varskoede TRITON om situationens udvikling. ISTOK arresteres Efter en tid med endnu et par telefonsamtaler med rederiet nedbragte ikke kaptajnens ophidselse. TRITON havde i mellemtiden modtaget bemyndigelse til at arrestere ISTOK, såfremt føreren fortsat nægtede at samarbejde. Da kaptajnen så var færdig med at tale i telefon, gjorde FI-holdet ham de seneste instrukser klare for ham. Kaptajnen syntes ikke at reagere på FI-holdets tiltale af ham, men fortsatte ophidset sin råben på russisk. FI-holdet tolkede situationen som fortsat modvilje til at samarbejde, hvor-for det blev besluttet at arrestere ISTOK. Kaptajnen råbte stadig ophidset, og foretog endnu en telefonsamtale. Medens kaptajnen talte i telefon - igen, rådførte FI-holdet sig med moder-skibet og det blev således besluttet at sende forstærkning i form af tre ek-stra mand over på ISTOK. Det kunne jo se ud til, at TRITON måtte påtage sig at sejle den genstridige trawler til Thorshavn, når nu skipperen nægtede at samarbejde. Da forstærkningen ankom, talte kaptajnen stadig i telefon. Da han omsider var færdig, havde han et nyt og anderledes budskab, der - for TRITON og FI-holdet - betød en stor lettelse. Det så ud som om kaptajnen var kommet til fornuft og nu indvilligede i at sejle med til Thorshavn på eget navigatorisk ansvar - PYHA! Eskorte til Thorshavn Herfra forløb resten af natten rimelig roligt. Kaptajnen på ISTOK brugte tiden til at klage sin nød i form af diverse klage-skrivelser til både de færøske myndigheder og det engelske uden-rigsministerium. Om morgen den 4. juli blev FI-holdet ombord i ISTOK atter afløst.
Ombord i ISTOK var kaptajnen stadig modvillig på trods af, at der var en tolk ombord for at afhjælpe sprogvanskelighederne. 6. juli om aftenen blev ISTOK ved Retten i Thorshavn idømt en bøde på 353.000 Dkr. TRITON på forsiden TRITON var forsidestof på de færøske aviser de følgende dage. Sagen blev også udførligt omtalt i den færøske radio. Vigtigheden af TRITONs og de andre danske inspektionsskibes tilstedeværelse i Nordatlanten blev med denne hændelse bekræftet fuldt ud.
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien, Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.
|
- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Denne side er senest opdateret: - Denne side er oprindeligt udgivet: 20. oktober 2002 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger |