EH-101 til Søværnet?:
Maritime helikoptere
- hvilken type og hvornår?
I forbindelse med det nugældende forsvarsforlig
blev det besluttet at anskaffe yderligere 4 helikoptere i en speciel
maritim udgave til brug på de fleksible støtteskibe og de nye patruljeskibe.
Siden indgåelsen af forsvarsforliget er det
flere gange blevet nævnt, også fra Forsvarets side, at de fire nye helikoptere
ville blive af typen E-101.
Udbredt roterende forvirring om, hvad det er
for en type helikopter, der skal leveres til Søværnet, og ikke mindst hvornår?
Første danske EH-101 ses her under første flyvning i England
12. december 2003.
(Foto:
Agusta-Westland)
Af Johnny E. Balsved
I forbindelse med det nugældende forsvarsforlig
(2005-2009) blev det besluttet at anskaffe yderligere 4 helikoptere i en speciel
maritim udgave til brug på de fleksible støtteskibe og de nye patruljeskibe.
Anskaffelsen skulle ske ud over de allerede
bestilte 14 multirolle helikop-tere af typen Agusta-Westland EH-101 Merlin til Flyvevåbnet.
Roterende forvirring
Siden indgåelsen af forsvarsforliget er det flere
gange blevet nævnt, også fra Forsvarets side, at de fire nye helikoptere ville
blive af typen E-101. Gang på gang er dette dog blevet afvist fra
Flyvematerielkommandoens side, der fastslår, at der ikke er indgået kontakt om
leveringen af de fire maritime helikoptere.
Senest har Forsvaret så ved udgangen af 2005
udsendt en DVD med titlen "Et nyt og stærkere forsvar", hvor det i afsnittet om
Søværnet anføres: "Ud over de mange skibe, står der fire redningshelikoptere
EH-101 på listen over nyt materiel"!
Så nu er der nok en udbredt roterende forvirring
om, hvad det er for en type helikopter, der skal leveres til Søværnet, ligesom
der tilsyneladende ikke foreligger nogen offentliggjort tidsplan for hverken
anskaffelse eller implementeringen af de maritime helikoptere.
Redningshelikoptere?
Når den udsendte DVD desuden nævner, at der er
tale om anskaffelse af redningshelikoptere, så må det nok undre mange. Hvis
hensigten er at de maritime helikoptere skal anvendes på støtteskibene af
ABSALON-klassen og de nye patruljeskibe er det vel næppe yderligere
redningshelikoptere, der er behov for.
Af de allerede bestilte 14 EH-101 skal de otte
primært anvendes i det faste søredningsberedskab, som erstatning for de gamle
S61 redningshelikop-tere, medens de resterende vil blive anvendt til taktisk
troppetransport og andre transportopgaver.
Hvis de kommende maritime helikoptere skal kunne
støtte enhederne i deres løsning af ikke mindst internationale opgaver kræver
det vel, at de i det mindste bliver bevæbnet med tungt maskingevær, ligesom det
for nærværende igangsatte projekt for LYNX helikopteren.
Måske overvejes det også at udruste de fire
maritime helikoptere som egentlige ASW (Anti Submarine Warfare) enheder, dvs.
antiubåds helikop-tere, hvilket er den rolle, som de er tiltænkt i andre landes
flåder.
En udrustning som ASW helikopter vil være med til
at styrke
støtteskibene og patruljeskibenes evne til ikke mindst selvforsvar, både ved
løsning af nationale som internationale missioner.
Første EH-101'er på vej
Flyvematerielkommandoen indgik allerede 7.
december 2001 kontrakt med Agusta-Westland i England om levering af 14 nye
EH-101 helikoptere til Forsvaret. Ifølge denne kontrakt skulle Forsvaret modtage
fem helikoptere i 2004 og de resterende ni i 2005 og 2006.
Som følge af forskellige problemer med
testprogram, software, og retrofitprogram, blev den første leveringstermin
overskredet. Dette gentog sig, fordi leverandøren konstaterede revnedannelser i
halerotoren.
Problemerne synes nu løst, og resultatet af de
sidste forhandlinger med leverandøren blev, at Flyvematerielkommandoen modtager
tre EH-101 helikoptere i 2005, otte i 2006 og de sidste tre i 2007.
Hvornår de første helikoptere så ankommer her til
landet og kan forventes operative ligger endnu ikke helt fast.
Maritim udgave
Kritiske røster har påstået, at der først skulle
udvikles en maritim udgave af EH-101 Merlin, men dette er faktisk sket for flere
år siden, og i dag an-vender flere NATO-lande EH-101 som antiubåds helikopter.
Den britiske flåde, Royal Navy, opererer således
med adskillige EH-101 i en maritim udgave, både til brug som transporthelikopter, men også i ASW rollen.
Den italienske flåde har også opereret med et
større antal af EH-101 i den maritime ASW udgave. De italienske helikoptere er
dog bygget af Agusta i Italien.
EH-101 Merlin i Royal Navy udgave, bemærk radomen bag næsehjulet, og
våbenpylonen mellem cockpittet og døren.
(Foto: Agusta-Westland)
|Til toppen
4Ønskes:
12 nye helikoptere
- 04/01/2009
4Helikopterhæder
- 02/09/2008
4Helikoptermangel
- 10/08/2008
4LYNX
fortsætter
- 01/05/2008
4Ingen
helikopterafgørelse
- 03/02/2008
4Synspunkt:
Maritime helikoptere
- 01/10/2007
4Maritime
helikoptere undervejs
- 06/07/2007
4EH101 Ready for Take Off
- 27/04/2007
4Frit
fald fra EH-101
- 10/01/2007
4VISBY
øver i Danmark
- 12/11/2006
4
Dansk
LYNX træner svensken (2006)
- 20/11/2006
4Helikoptertvivl
- 14/10/2006
4
EH-101 tester ESBERN SNARE (2006) - 01/10/2006
4Første
bevæbnede LYNX
- 07/09/2006
4Helikopterprojekt
forsinkes - 07/07/2006
4EH-101
til Søværnet?
- 01/01/2006
4Armering
til LYNX
- 26/07/2005
4Helikopterbesætning
hædret - 06/06/2005
4Marinens
Helikoptere 1962- - 18/07/2004
4Søværnets Flyvetjeneste ved et skillepunkt
(2000) - 20/10/2002
|Til toppen
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
at der mangler noget på disse sider?
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
så
send
en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.
Du
kan også anvende
Debat Forum'met her på websiten.
|Til toppen
|