|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20054Armering til LYNX |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Armering til LYNX:Nu skal Søværnets LYNX helikoptere kunne slå igenLYNX helikopteren kan i år fejre 25 års jubilæum som den flyvende arbejdsplatform i Søværnet - og den skal fortsat flyve en del år endnu, nu også i armeret udgave. Medens forsvarets fortsat overvejer hvilke maritime helikoptere, der skal anskaffes til brug i støttefartøjerne og de nye patruljefartøjer, sker der både armering og levetidsforlængelse af de 25 år gamle LYNX helikoptere. Armeringen skal give helikopteren øgede muligheder under internationale operationer, både til selvforsvar, men også til bekæmpelse af mindre mål. Af Johnny E. Balsved
Westland LYNX helikopteren (S-191) er her fotograferet om bord på I forbindelse med medaljeoverrækkelse til fire besætningsmedlemmer fra Søværnets Helikoptertjeneste i juni om bord på støtteskibet ABSALON orienterede Chefen for Søværnets operative Kommando, kontreadmiral Kurt Birger Jensen, også om LYNX fortsatte tjeneste i Søværnet. Det mest bemærkelsesværdige var nok, at det nu er besluttet at bevæbne helikopteren, således at den vil være bedre egnet til at deltage i fremtidige internationale operationer. Ikke mindst deployeringen af en LYNX helikopter til Middelhavet, som en del af operation ACTIVE ENDEAVOUR i 2004, afslørede behovet for en frem-tidig bevæbning af LYNX'en. Øgede muligheder Flyvematerielkommandoen, der står for helikoptervedligeholdelsen af Søværnets helikoptere, har derfor iværksat anskaffelse af i første omgang to sæt installationer til brug for tunge maskingeværer til helikopterne. Installationerne omfatter ikke kun en affutage til brug i begge sidedøre på LYNX'en, men også armerede sæder til besætningen. Desuden skal gulvet i helikopterne armeres for bedre at beskytte besætningen mod fx. håndvå-benild fra jorden. Det må formodes, at den fremtidige bevæbning kommer til af bestå af to styks 12,7 mm tungt maskingevær M/50, der allerede er standardvåben på Søværnets skibe. Anskaffelsen af affutager og den øvrige armering forventes afsluttet i inde-værende år, således at de første to armerede LYNX helikoptere må forven-tes at være operative i løbet af 2006. Det fremgår ikke, hvorvidt der også skal foretages armering på de reste-rende seks af Søværnets i alt otte LYNX helikoptere. Armeringen vil give helikopteren øgede muligheder, ikke kun for at kunne beskytte sig selv, men også øge dens muligheder i forbindelse med inter-nationale operationer, hvor bevæbningen vil give den mulighed for bekæmpelse af mindre mål, herunder hurtiggående speedbåd mm.
Måske den fremtidige udsigt gennem
kabinedøren fra LYNX helikopteren, Uddannelse i natflyvning Men det er ikke kun helikopterne, der moderniseres. I løbet af efteråret tages fat på en yderligere ekstrauddannelse af piloterne Helikopterredningsaktioner om natten er normalt forbeholdt Flyvevåbnets redningseskadrille, men erfaringer fra bl.a. Nordatlanten, hvor folkene på inspektionsskibene ofte står alene med problemerne, går Søværnet nu i gang med at uddanne deres helikopterpiloter til bedre at kunne udføre redningsaktioner om natten. Helikopterne er ikke udstyret med auto-hoover, der gør det muligt for piloterne at hænge over det samme sted i længere tid, og i mørket kan det svært at orientere sig, hvilket kan føre til at helikopteren driver. Nu skal piloterne derfor lære at holde helikopteren helt stille og orientere sig efter skummet på bølgetoppene i mørket. Den nye uddannelse begynder efter sommerferien, og de første piloter vil formentlig være klar omkring december. Nye helikoptere Ud over de otte LYNX helikopter er det planen, ifølge det netop indgåede forsvarsforlig, at der skal anskaffes yderligere fire maritime helikoptere, ikke mindst til brug om bord på støtteskibene af ABSALON-klassen og de fremtidige patruljefartøjer. Det er endnu ikke fastlagt, hvorvidt disse nye maritime helikoptere skal være af typen EH-101, der for tiden er under anskaffelse til Flyvevåbnet, eller der skal vælges en helt anden type, der måske er bedre egnet til at løse de maritime opgaver. Blandt de øvrige forslag er Sikorskys nye udgave af Sea Hawk, eller det fælles europæiske projekt NH90, der allerede er valgt af flere af de europæiske NATO-lande, herunder Norge, ligesom også Sverige og Finland er med i dette projekt.
Det europæiske helikopter projekt NH90 er
muligvis også en af løsninger til Søværnets nye helikoptere. - Relaterede historier: 4Ønskes: 12 nye helikoptere - 04/01/2009 4Helikopterhæder - 02/09/2008 4Helikoptermangel - 10/08/2008 4LYNX fortsætter - 01/05/2008 4Ingen helikopterafgørelse - 03/02/2008 4Synspunkt: Maritime helikoptere - 01/10/2007 4Maritime helikoptere undervejs - 06/07/2007 4EH101 Ready for Take Off - 27/04/2007 4Frit fald fra EH-101 - 10/01/2007 4VISBY øver i Danmark - 12/11/2006 4 Dansk LYNX træner svensken (2006) - 20/11/2006 4Helikoptertvivl - 14/10/2006 4 EH-101 tester ESBERN SNARE (2006) - 01/10/2006 4Første bevæbnede LYNX - 07/09/2006 4Helikopterprojekt forsinkes - 07/07/2006 4EH-101 til Søværnet? - 01/01/2006 4Armering til LYNX - 26/07/2005 4Helikopterbesætning hædret - 06/06/2005 4Marinens Helikoptere 1962- - 18/07/2004 4Søværnets Flyvetjeneste ved et skillepunkt (2000) - 20/10/2002
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien, Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.
|
- |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Denne side er senest opdateret: - Denne side er oprindeligt udgivet: 26. juli 2005 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger |