SÆLEN på patrulje (2002-2003):
Ubåden
SÆLEN
forlader her Flådestation Frederikshavn i 2002
for at deltage i NATO operationer i Middelhavet, i baggrunden skimtes minelæggeren
MØEN.
(Foto: Søværnet)
Danmarks længste ubådspatrulje
er nu afsluttet
På etårs dagen for udsendelsen til internationale
operatio-ner indledte ubåden SÆLEN hjemturen til Danmark, men denne gang som "passager".
Da undervandsbåden SÆLEN 1. juli
2003 ankom til hjemmebasen på Flådestation Frederikshavn markerede det
afslutningen på det længste danske ubådstogt, som en dansk ubåd nogensinde har
været ude på.
SÆLEN blev også den første danske ubåd, der har
været udsendt til krigs-mæssige operationer og blev undervejs også den første
danske ubåd,
der sejlede gennem Suezkanalen.
Af Johnny Erik Balsved
På etårsdagen for udsendelsen til internationale
operationer begyndte undervandsbåden
SÆLEN sin hjemtransport fra Den
Persiske Golf.
SÆLEN
blev fra sin basehavn i Bahrain transporteret tilbage til Danmark ombord på "heavy-lift"
skibet GRIETJE fra det tyske rederi SAL-Shipping.
Det var første gang Søværnet valgte denne
transportform, men det blev anset for den absolut billigste løsning, og samtidig
blev der sparet mere end halvdelen af den transporttid, som
SÆLEN
skulle have anvendt, hvis den skulle have sejle den lange vej for egen kraft.
Ubåden hejses om bord på det tyske heavy lift
skib GRIETJE i Bahrain.
(Foto: Mate 1st Class Kevin H. Tierney, US Navy)
Da
SÆLEN
ankom til Flådestation Frederikshavn 1. juli 2003 markerede det
afslutningen på det længste togt, som en dansk ubåd nogensinde har
del-taget i.
Den
efterhånden 38 år gamle ubåd blev undervejs også den første danske ubåd, der
nogensinde havde sejlet gennem Suezkanalen, ligesom det også blev den første
danske ubåd, der blev udsendt for at deltage i krigsmæs-sige operationer.
Længere end planlagt
Det hele begyndte en sommerdag mere end ét år
før, da Folketinget be-sluttede at lade
SÆLEN
indgå som et udvidet dansk maritimt bidrag til NATOs flådeoperationer i den
østlige del af Middelhavet.
Ubåden udsendtes som led i NATO's deltagelse i
indsatsen mod den inter-nationale terrorisme, operation ACTIVE ENDEAVOUR.
10. juni 2002 afgik
SÆLEN
fra Flådestation Frederikshavn med kurs mod Middelhavet. Ubåden forventedes at
returnere til Frederikshavn i januar 2003, idet besætningen dog planlagdes
udskiftet i løbet af perioden.
Baggrund og mandatet for deltagelsen var identisk
med det, der gjaldt for udsendelsen af korvetterne
NIELS JUEL (november 2001-januar 2002) og
OLFERT FISCHER
(marts 2002 – juli 2002).
Et glimt af en olieboreplatform i
Nordsøen set gennem
SÆLENs periskop
under neddykket sejlads sydover.
(Foto: Søværnet) Da
SÆLEN
rundede Skagen med kurs mod Middelhavet, var det på forhånd givet, at ubåden
ville skrive historie; det planlagte togt ville på forhånd være det
længste som nogen dansk ubåde nogensinde havde gennemført.
Ingen
kunne på dette tidspunkt forudse, at togtet ville byde på nye krigs-mæssige
opgaver, samt blive dobbelt så langt og vare
til slutningen af juni 2003.
På vej til Middelhavet
Under vejs til den tyrkiske base i Middelhavet,
der skulle være station for ubåden under dens togt, blev der trænet flittigt om
bord for at indøve be-sætningen til løsningen af de stillede opgaver.
SÆLEN
havde allerede året før (2001) været i Middelhavet, og i den forbin-delse var
den blev forbedret, således at den var bedre egnet til at sejle i det varme
vand, der jo har en anderledes vandtemperatur, end her på vores breddegrader.
Efter nogle planlagte anløb undervejs på bl.a.
Kreta, ankom ubåden i be-gyndelsen af august til Aksaz flådebasen i Tyrkiet, der
skulle være udgang-punkt for
SÆLENs
operationer i området. Basen ligger ikke langt fra turist-byen Marmaris i
Tyrkiets sydvestlige hjørne.
SÆLEN
til kajs på Aksaz flådebasen i Tyrkiet.
(Foto: Søværnet)
På patrulje i Middelhavet
Efter et planlagt besætningsskift og de nødvendige
vedligeholdelsesarbej-der var ubåden nu klar til at deltage i de NATO ledede
patruljeringer i om-rådet.
Gennem de næste måneder faldt man ind i rutinen
med skiftende patrul-jeringer afløst af ophold på basen med hvile og de altid
nærværende ved-ligeholdelsesarbejder på en ubåd, og ikke mindst en 38 år gammel
dame.
Tre måneders patrulje forløb gnidningsløst, når
der bortses fra de ubehage-ligheder, som vind og vejr kan medføre, ikke mindst
var varmen et kon-stant tilbagevendende problem.
I begyndelsen af december havde
SÆLENs
oprindelige besætning atter af-løst i Aksaz og var klar til at starte ubådens
sidste patruljering i området in-den båden ifølge den oprindelige plan igen skulle vende
stævnen hjem mod Danmark.
På vej hjem - Nej, på vej i krig!
Besætningen ombord på
SÆLEN
var derfor ved at forberede hjemturen til de koldere nordiske vande, da
kontraordren indløb.
Regeringen havde besluttet, efter en høring i det
Udenrigspolitiske Nævn, at undervandsbåden
SÆLEN
i stedet skulle deployeres til området ved den Arabiske Golf.
Regeringen understregede dog, at der med
forlægningen til Golfen ikke er taget dansk stilling til eventuel deltagelse i
mulige operationer mod Irak. En sådan beslutning skulle først godkendes af
Folketinget
Deployeringen af
SÆLEN skete således alene for at tilsikre, at under-vandsbåden
var
i området klar til indsættelse, såfremt Folketinget på et senere tidspunkt måtte
træffe en sådan beslutning.
Første danske ubåd gennem Suezkanalen
SÆLEN, som havde opereret i Middelhavet siden
sommeren året før i for-bindelse med NATO's anti-terror operation ACTIVE ENDEAVOUR, forlod
der-for i løbet af ugen den tyrkiske flådebase Aksaz.
Efterfølgende passerede
SÆLEN, som den første
danske undervandsbåd nogensinde, i løbet af weekenden 21.-22. februar 2003 gennem Suez-kanalen.
Under hele kanalpassagen havde den lille danske
undervandsbåd følge-skab af amerikanske orlogsfartøjer.
Udsigten fra tårnet under
SÆLENs
passage gennem Suezkanalen i februar 2003.
(Foto: Søværnet)
SÆLEN
skulle efter passagen af Suezkanalen forlægge gennem Rødehavet og
det Indiske Ocean til den Arabiske Golf, hvor den forventedes fremme 2 – 3
uger senere.
Ved ankomst til Golf-området skulle
SÆLEN operere ud
fra, og modtage logistisk støtte i en havn i området, der også benyttes af
den amerikanske flåde og øvrige nationer i området.
På plads i Golfen
Undervandsbåden
SÆLEN ankom
som planlagt til Bahrain fredag 14.
marts 2003, i øvrigt samme dag som korvetten
OLFERT FISCHER
afgik fra Flåde-station KORSØR med kurs mod Middelhavet.
Efter et kort ophold i Bahrain for
besætningsskift, genforsyning og klar-gøring afgik ubåden kort efter på patrulje
i Den Arabiske Golf. Denne første patrulje forventedes at vare ca. 3 uger.
Undervandsbåden forblev fortsat under operativ
kommando af Chefen for Søværnets Operative Kommando, idet den direkte operative
kontrol dog skiftede til den amerikanske flådes øverstkommanderende i området.
Danmark i krig
Fredag 21. marts 2003 vedtog Folketinget det
historiske beslutningsforslag nr. B 118, hvori Folketinget meddelte sit samtykke
til, at danske militære styrker stilles til rådighed for en multinational
indsats i Irak.
For første gang siden 1864 var Danmark pludseligt
blevet en krigsførende magt. Danmark var nu blevet en del af Operation IRAQI FREEDOM.
Det danske bidrag, der skulle bestå af
undervandsbåden
SÆLEN
og kor-vetten
OLFERT FISCHER, der i mellemtiden var blevet omdirigeret til den
Arabiske Golf, skulle operere under et robust mandat for
magtanvendelse.
Udover adgang til at anvende magt i selvforsvar,
havde de to enheder også fået tilladelse til i fornødent omfang at anvende magt til at gennemføre de pålagte
opgaver.
Ubåd i ørkenkrig
Af indlysende årsager findes der ingen officielle
udførlige rapporter om, hvilke opgaver den danske ubåd blev sat til at løse i
forbindelse med Ope-ration IRAQI FREEDOM. Sådanne opgaver er fortsat
klassificerede.
Men netop på grund af sin størrelse, var
SÆLEN
i stand til at løse bl.a. opgaver i meget kystnære områder, opgaver som ingen
anden i den amerikansk ledede koalition havde materiel til at udføre.
SÆLEN
løste sine opgaver i stilhed, den så, uden at blive set, og det var netop
formålet med operationerne. En dansk indsats, der senere blev stærkt påskønnet
af den øverstkommanderende for de amerikanske flådestyrker i Golfen.
Patruljerne blev gennemført, afbrudt af et
dokophold på flådebasen Mina al Sulman i Bahrain, og i slutningen af april blev
beredskabet sænket så meget, at der blev plads til lidt hygge. 22. april
lykkedes det sågar at gen-nemføre en interimistisk gudstjeneste ombord på
undervandsbåden.
1. maj 2003 erklærede USA's præsident officielt
afslutningen på Operation IRAQI FREEDOM, og på
SÆLEN
var det tiden til, for anden gang, at for-berede en hjemtur til koldere
farvande.
Ubåden vender her tilbage i sit rette element i Frederikshavn efter at have
tilbragt 14 dage i lastrummet på det tyske heavy-lift skib GRIETJE.
(Foto: Søværnet)
SÆLEN vendte hjem som passager
SÆLEN transporteredes,
som indledningsvis nævnt, hjem om bord i det tyske heavy-lift skib GRIETJE for at spare tid og dermed også penge.
Også
alt det udstyr, som har været sendt til Den Persiske Golf i forbindelse med
deployeringen af
SÆLEN og
OLFERT FISCHER transporteredes i 12
containere med GRIETJE til Danmark.
GRIETJE ankom til trafikhavnen i Frederikshavn 30. juni og begyndte los-ningen af
SÆLEN,
som vendte tilbage i sit rette element efter at have til-bragt 14 dage i
lastrummet under transporten fra Bahrain.
Dagen
derpå, 1. juli, sejlede
SÆLEN,
for egen kraft og med egen besæt-ning, ind til Flådestation Frederikshavn, hvor
en parade og pårørende tog i mod, og dermed markerede afslutningen på
Danmarkshistoriens længste ubådstogt nogensinde.
SÆLEN
ankommer til Flådestation Frederikshavn 1. juli 2003 efter veludført tjeneste og
markerede dermed afslutningen på mere end 12 måneders togt.
Danmarks længste ubåds togt nogen sinde.
(Foto: Søværnet) |Til toppen
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
at der mangler noget på disse sider?
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
så
send
en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.
Du
kan også anvende
Debat Forum'met her på websiten.
|Til toppen
|