|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4SøværnsNyt4Ønskes: 12 nye helikoptere |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
4. januar 2009Ønskes: 12 nye helikoptere:Helikoptere er en vigtig forudsætning for løsning af Søværnets opgaverEt dusin nye helikoptere står øverst på Søværnets ønske-seddel, når Folketingets politikere senere på året skal indgå nyt forsvarsforlig.
LYNX S-191 på helikopterdækket på kommandostøtteskibet
ABSALON. Af Johnny E. Balsved Et dusin nye helikoptere står øverst på Søværnets ønskeseddel, når Folketingets politikere senere på året skal indgå nyt forsvarsforlig, fremgår det af bladet "Søværnet", der udgives af Søværnets Operative Kommando (SOK). Dermed er der fra Søværnets side lagt op til, at der ikke kun skal anskaffes de fire maritime helikoptere, der allerede var en del af det indeværende forsvarsforlig, men også en udskiftning af de otte LYNX helikoptere, der snart har 30 år på bagen. Problematisk opstart I det igangværende forsvarsforlig var der oprindelig afsat ca. 1,5 milliarder kroner til anskaffelsen af fire maritime helikoptere til anvendelse på ABSALON-klassen og de nye fregatter. Efterfølgende er dette projekt tilsyneladende gledet helt ud af forliget, og det er fjernet fra Forsvarets Materieltjenestes oversigt over projekter for Søværnet, og de afsatte 1,5 milliarder er formentlig brugt til noget andet. Projektet er ellers flere gange bebudet lige før en afgørelse, men det politiske klima har nok ikke lige været til yderligere helikopteranskaffelser efter den noget problematiske opstart med de nye redningshelikoptere, EH-101 Merlin Joint Supporter. En indfasning der nok ikke forløb som planlagt, men nu ser ud til at være bragt på rette spor, som chefen for Planlægningsdivisionen i SOK, kom-mandør Niels A. K. Olsen, udtaler til "Søværnet": "Ibrugtagningen af EH101 helikopterne har været problematisk. Men forholdene er bestemt blevet bedre, og vi har høstet nogle erfaringer, for eksempel i forhold til mæng-den af reservedele." "Alt i alt synes jeg, at vi har gode forudsætninger for at vælge den rigtige leverandør og den rigtige type helikopter. Og behovet for helikoptere er klart til sted", udtaler kommandøren.
EH-101 Merlin
Joint Supporter tester helikopterplatformen på støtteskibet Flest timer på jorden Med næsten tredive års tjeneste bag har der længe været talt om at udskif-te Søværnets otte aldrende LYNX helikoptere, ikke mindst set i lyset af, at hovedparten af helikoptere efterhånden anvender mere tid på jorden end i luften. I gennemsnit det seneste år har der således kun været tre ud af de otte LYNX, der har været operative, hvilket både må tilskrives mangel på meka-nikere, men i næsten endnu højere grad mangel på reservedele. Kommandør Olsen tilføjer: "Med alderen er LYNX helikopterne blevet van-skelige at holde i tilfredsstillende drift, og de kan hverken teknisk, operativt eller i antal tilgodese det fremadrettede behov. Helikoptere er en afgørende forudsætning for, at vi kan løse vores opgaver fleksibelt, effektivt, professionelt og sikkert. Derfor håber vi på en politisk beslutning i 2009 om, at vi kan anskaffe nye helikoptere. Hvis beslutningen bliver udsat til det efterfølgende forsvarsforlig, vil LYNX helikopterne have været i drift i mere end 40 år, før vi kan begynde at ud-fase dem", slutter kommandør Niels A. K. Olsen. Klar i 2015 Ifølge tidligere oplysninger er det kun ganske få producenter, der vil kunne levere en standardhelikopter, der vil kunne leve op til Søværnets krav. Ikke mindst vil det være økonomisk mest driftsikkert kun at operere med én type helikoptere. Støtteskibene og de nye fregatter er alle konstrueret til at kunne både operere og "huse" de nye EH101 Merlin Joint Supporters, lige som også de nye inspektionsfartøjer af KNUD RASMUSSEN-klassen har plads til dem på helo-dækket. På inspektionsskibene af THETIS-klassen er helikopterhangaren vel nær-mest designet til LYNX, så her vil ombygninger være påkrævet ganske uanset hvilken ny type, der vælges. Hvis politikerne beslutter, at Forsvaret skal investere i nye helikoptere til Søværnet, vil de nye helikoptere kunne være flyveklare omkring 2015, dvs. cirka fem år efter leveringen af den første af de nye fregatter, og ti år efter leveringen af kommandostøtteskibene af ABSALON-klassen. Relaterede historier: 4Ønskes: 12 nye helikoptere - 04/01/2009 4Helikopterhæder - 02/09/2008 4Helikoptermangel - 10/08/2008 4LYNX fortsætter - 01/05/2008 4Ingen helikopterafgørelse - 03/02/2008 4Synspunkt: Maritime helikoptere - 01/10/2007 4Maritime helikoptere undervejs - 06/07/2007 4EH101 Ready for Take Off - 27/04/2007 4Frit fald fra EH-101 - 10/01/2007 4VISBY øver i Danmark - 12/11/2006 4 Dansk LYNX træner svensken (2006) - 20/11/2006 4Helikoptertvivl - 14/10/2006 4 EH-101 tester ESBERN SNARE (2006) - 01/10/2006 4Første bevæbnede LYNX - 07/09/2006 4Helikopterprojekt forsinkes - 07/07/2006 4EH-101 til Søværnet? - 01/01/2006 4Armering til LYNX - 26/07/2005 4Helikopterbesætning hædret - 06/06/2005 4Marinens Helikoptere 1962- - 18/07/2004 4Søværnets Flyvetjeneste ved et skillepunkt (2000) - 20/10/2002
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien, Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.
|
- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Denne side er senest opdateret: - Denne side er oprindeligt udgivet: 4. januar 2009 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger |