Hjem  
  Site Map  
  Debat Forum  
  Gæstebog  
  Web Info  
  Links  
  Kontakt  
  Søg  
 
  Opdateringer  
  Opdateringer  
  Opdateringer  
  Visionerne  
  Visionerne  
  Visionerne  
  Få teksten læst op  
  Få teksten læst op  
  Få teksten læst op  
  Webmaster  
  Webmaster  
  Webmaster  
  Læserbidrag  
  Læserbidrag  
  Læserbidrag  
  Web Rings  
  Web Rings  
  Web Rings  
  Web Awards  
  Web Awards  
  Web Awards  
  Personoplysninger  
  Personoplysninger  
  Personoplysninger  
  Ophavsret  
  Ophavsret  
  Ophavsret  
  Økonomisk støtte  
  Økonomisk støtte  
  Økonomisk støtte  
  Dedikation  
  Dedikation  
  Dedikation  
 
  Tidligere år:  
  Tidligere år:  
  Tidligere år:  
  2006  
  2006  
  2006  
  2005  
  2005  
  2005  
  2004  
  2004  
  2004  
  2003  
  2003  
  2003  
  2002  
  2002  
  2002  
  2001  
  2001  
  2001  
 
  Oversigt over bidragydere  
  Oversigt over bidragydere  
  Oversigt over bidragydere  
  Efterlysning af arkiver mm.  
  Efterlysning af arkiver mm.  
  Efterlysning af arkiver mm.  
 
  Design Awards  
  Design Awards  
  Design Awards  
  Militære Awards  
  Militære Awards  
  Militære Awards  
 
  Oversigt over donationer  
  Oversigt over donationer  
  Oversigt over donationer  
 
  Marinehistorie  
  Marinehistorie  
  Marinehistorie  
  Maritime museer  
  Maritime museer  
  Maritime museer  
  Arkiver, biblioteker, forskning mm.  
  Arkiver, biblioteker, forskning mm.  
  Arkiver, biblioteker, forskning mm.  
  Museumsskibe  
  Museumsskibe  
  Museumsskibe  
  Danske militære myndigheder  
  Danske militære myndigheder  
  Danske militære myndigheder  
  Hjemmeværnsflotiller  
  Hjemmeværnsflotiller  
  Hjemmeværnsflotiller  
  Alverdens Flåder (officielle)  
  Alverdens Flåder (officielle)  
  Alverdens Flåder (officielle)  
  Marinearkæologi  
  Marinearkæologi  
  Marinearkæologi  
  Marineforeninger  
  Marineforeninger  
  Marineforeninger  
  Andre maritime links  
  Andre maritime links  
  Andre maritime links  
  Tidsskrifter  
  Tidsskrifter  
  Tidsskrifter  
  Maritime Linkssamlinger  
  Maritime Linkssamlinger  
  Maritime Linkssamlinger  
 
  Nyhedsbrev  
  Nyhedsbrev  
  Nyhedsbrev  
 

US/English Version:
Click here to join the US/English version...Click here to join the US/English version...  

 

 Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20084Helikoptermangel

 

 Historien

 SøværnsNyt

4Nyhedsarkiv 2009

4Nyhedsarkiv 2008

4Nyhedsarkiv 2007

4Nyhedsarkiv 2006

4Nyhedsarkiv 2005

4Nyhedsarkiv 2004

4Nyhedsarkiv 2003

 Synspunkter

 Orlogsliv & Lune

 Billedserier

 Historiske Tidslinier

 Flaget

 Skibene

 Marineflyverne

 Våben/-systemer

 Officersmessen

 Uniformer mm.

 Flådens Ansigt

 Mindesmærker

 Bøger & Forskning

Redigeret og
designet af:

Johnny Balsved

 

Helikoptermangel:

Kun tre ud af otte LYNX helikoptere til rådighed
for operativ tjeneste

Forsvarsministeren bekræfter i et svar til folketingets forsvarsudvalg, at der i første halvår 2008 i gennemsnit kun har været 3 operative LYNX helikoptere.

En LYNX helikopter ses her under Take-off fra Sjællands Odde i 2006

En LYNX helikopter ses her under Take-off fra Sjællands Odde i 2006.
(Foto: Johnny E. Balsved)

Af Johnny E. Balsved

Forsvarsministeren bekræfter 5. august i et svar til folketingets forsvars-udvalg, at der i første halvår 2008 i gennemsnit kun har været 3 operative LYNX helikoptere til rådighed.

Søværnet Helikoptertjeneste, der er stationeret på Flyvestation Karup, råder i alt over 8 LYNX helikoptere.

Med kun 3 operative helikoptere betyder det, at LYNX'en kun har været til rådighed for søværnet i godt 37% af tiden, hvilket er utilstrækkeligt til at dække søværnets behov, ikke mindst fordi to helikoptere til stadighed er nødvendige til at løse opgaverne i det nordatlantiske område.

Mangel på mekanikere

Vedligeholdelsen af alle forsvarets helikoptere varetages af Forsvaret Materieltjeneste (FMT) på værkstederne i Karup, og derfra er det flere gange meddelt, at ikke mindst manglen på mekanikere og nødvendige reservedele er skyld i, at forsvarets helikoptere anvender for megen tid på jorden i stedet for i luften.

Både FMT og Flyvertaktisk Kommando har tidligere kunnet berette, at der ved en specialrettet indsats er sket mærkbare forbedringer i helikopter-vedligeholdelsen i løbet af foråret, hvilket ikke mindst har kunnet spores i den øgede operative indsættelse af de nye EH-101 redningshelikoptere.

Navalhistory.dk erfarer dog, at der også skulle være forbedringer på vej, når det gælder LYNX'en. Der skulle således nu være fire LYNX operations-klare og muligheden for en femte operationsklar helikopter inden for rækkevidde.

Der skulle således ikke umiddelbart være noget, der som tidligere omtalt, skulle forhindre, at kommandostøtteskibet ABSALON vil kunne medbringe en LYNX helikopter på sin planlagte forestående mission til Afrikas Horn.

Pilotsituationen

Forsvarsministeren svarer samme dag også Forsvarsudvalget, at der for nærværende er 13 operative piloter til tjeneste ved Søværnets Helikopter-tjeneste, hvor normtallet er i alt 19 operative piloter.

Faktum er således umiddelbart, at helikoptertjenesten for øjeblikket mangler 6 operative piloter!

Men med kun 3 helikoptere til rådighed ville man til stadighed mangle flyvetimer, såfremt samtlige stillinger var besat.

Dette kan ikke mindst udledes af Forsvarsministerens svar: "Der er kun 2 piloter i forsvaret, som er grunduddannede til LYNX, men ikke omskolet til LYNX. Den ene af de to piloter er påbegyndt omskoling til LYNX, mens den anden varetager en stilling på Flyveskolen på grund af kapacitetsmangel ved Søværnets Helikoptertjeneste."

Hvorvidt udtrykket "kapacitetsmangel" dækker over manglende instruktører eller manglende helikoptere og dermed flyvetimer til rådighed fremgår ikke særlig tydeligt af Forsvarskommandoens udtalelse til ministeriet.

|Til toppen

 Relaterede historier:

4Ønskes: 12 nye helikoptere - 04/01/2009

4Helikopterhæder - 02/09/2008

4Helikoptermangel - 10/08/2008

4LYNX fortsætter - 01/05/2008

4Ingen helikopterafgørelse - 03/02/2008

4Synspunkt: Maritime helikoptere - 01/10/2007

4Maritime helikoptere undervejs - 06/07/2007

4EH101 Ready for Take Off - 27/04/2007

4Frit fald fra EH-101 - 10/01/2007

4VISBY øver i Danmark - 12/11/2006

4Fotoserie Dansk LYNX træner svensken (2006) - 20/11/2006

4Helikoptertvivl - 14/10/2006

4Fotoserie EH-101 tester ESBERN SNARE (2006) - 01/10/2006

4Første bevæbnede LYNX - 07/09/2006

4Helikopterprojekt forsinkes - 07/07/2006

4EH-101 til Søværnet? - 01/01/2006

4Armering til LYNX - 26/07/2005

4Helikopterbesætning hædret - 06/06/2005

4Marinens Helikoptere 1962-  - 18/07/2004

4Søværnets Flyvetjeneste ved et skillepunkt (2000) - 20/10/2002

|Til toppen

Kildehenvisninger:

"

Forsvarsministeriet - København

"

Søværnets operative Kommando, Århus.

44Der henvises også til Maritim Bibliografi

- Har du en idé til en historie, eller mener du blot,
at der mangler noget på disse sider?

Kan du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
send en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.

Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.

|Til toppen

 

SENESTE NYHEDER FRA SØVÆRNET:

10-03-2009:
Kuttere på forårsauktion

-

09-03-2009:
Skibsnavne offentliggjort

-

08-03-2009:
Biblioteksmystik

-

26-02-2009:
2. nye fregat køllægges

-

19-02-2009:
Kystradarprojekt forsinket


Flere Nyheder

-

Chart.dk

   

Denne side er senest opdateret: -

Denne side er oprindeligt udgivet: 10. august 2008

Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger