Fiskeriinspektion (1999):
VÆDDEREN opbringer britisk fiskefartøj
ud for Færøerne
Inspektionsskibet VÆDDEREN opbringer det
britiske fiskefartøj FH 628 ROSS ALCEDO for ulovligt fiskeri ved Outer Bailey
Banke.
Hændelsen viste, hvor vigtig dansk maritim tilstedeværelse i det nordatlantiske
område fortsat er – også i periferien af fisketerritoriet.
Herudover er hændelsen også et godt eksempel på, at det ved overvågning langt
fra land er nødvendigt at kunne disponere over såvel skib som helikopter.
Fiskefartøjet ROSS ALCEDO, der udfører
tyv-fiskeri på færøsk fiskeri
territorium, identificeres her af skibets helikopter NAVY 181.
(Foto: VÆDDEREN)
Af VÆDDEREN
Inspektionsskibet
VÆDDEREN
opbragte 24. august 1999 det britiske fiskefartøj FH 628 ROSS ALCEDO af
Falmouth.
Fiskefartøjet udførte fiskeri med liner (kroge) på færøsk fiskeriterritorium i
farvandet vest for Outer Bailey Banke uden at være tildelt færøsk licens.
Outer
Bailey Banke er beliggende i Nordatlanten ca. 185 sømil WSW for Færøerne.
Omstridt område mellem Storbritannien og Danmark
Baggrunden er, at fiskeriterritoriet vest- og sydvest for Outer Bailey Banke -
tidligere var et omstridt område mellem Storbritannien og Danmark. En såkaldt
"gråzone", hvor der blev udført passiv overvågning, men ikke en egentlig aktiv
myndighedsudøvelse i form af for eksempel kontrolbesøg.
Forholdet ændrede sig imidlertid, da Storbritannien med virkning fra 24. august
1997 ratificerede Havretskonventionen af 1982, hvilket blandt andet medførte en
samtidig ændring af principperne for beregning af landets fiskerigrænser i
Atlanten nordvest for de britiske øer.
I
relation til grænsedragningen mellem Færøerne og Storbritannien betød det blandt
andet, at område vest- og sydvest for Outer Bailey Banke nu kunne gøres til
ubestridt færøsk fiskeriterritorium.
De
britiske basislinier for 200 sømils fiskerizonen med reference til den nye
havretskonvention kunne ikke som hidtil alene beregnes ud fra klippeskæret
Rockall.
Som
opfølgning på den britiske ratificering af 1982-konventionen blev der, med
henblik på at opnå en endelig fastlæggelse af fiskeriterritoriet, indledt
forhandlinger på ministerielt niveau mellem repræsentanter for britiske, danske
og færøske myndigheder.
Forhandlingerne resulterede på dansk side i en ændring af den hidtidige
anordning af 1976 vedrørende fiskeriterritoriet.
Ændringen, der blev underskrevet af Hendes Majestæt Dronningen 22. juli 1999,
bevirkede at havområdet ved Færøerne - hvor der ubestridt kan udøves fiskeri og
dansk maritim myndighedsudøvelse - blev forøget med ca. 1500 kvadratsømil,
svarende til et område næsten så stort som hele det sydlige Kattegat.
Efter
den ny anordning var blevet bekendtgjort i Lovtidende kunne en egentlig
myndighedsudøvelse iværksættes i det "nye" område vest- og sydvest for Outer
Bailey Banke.
Umuligt
at disponere forsvarets fiskeriinspektionsfly
Det
blev
VÆDDERENs
lod, som et af de første skibe, at "vise flaget" i det "nye" område. Skibet
ankom til færøsk fiskeriterritorium 19. august 1999.
Inspektionsskibet
VÆDDEREN
ses her ved Grønland.
(Foto:
Søværnet, 1. eskadre) Efter
et forsyningsanløb i Sund og en kort ankomstbriefing ved Færøernes Kommando blev
skibet indsat til at løse sine normale opgaver - såsom overvågning, patruljering
og deltagelse i søredningsberedskabet.
Da det
i en længere periode ikke havde været muligt at disponere forsvarets
fiskeriinspektionsfly til overvågning af fiskeriterritoriet, blev det i
forbindelse med
VÆDDERENs
tilstedeværelse i området besluttet, at indsætte skibets helikopter NAVY 181 i
overvågningen af fiskeriterritoriet blandt andet ved Outer Bailey Banke.
Under
en sådan rutinemæssig overvågningsflyvning med helikopter om formiddagen 24.
august 1999 blev fiskefartøjet ROSS ALCEDO identificeret, medens det var
beskæftiget med fiskeri med liner inden for færøsk fiskeriterritorium.
Skibet
havde ikke licens til at drive fiskeri på denne position, ca. 100 sømil vest for
VÆDDERENs
position.
Det
måtte imidlertid opgives at sætte kontrolholdet ombord på ROSS ALCEDO fra
helikopteren, dels på grund af vejrliget og dels på grund af opstående ombord på
fiskefartøjet.
Helikopteren forblev dog ved ROSS ALCEDO og fotograferede skibet med
henblik på dokumentation af det igangværende fiskeri.
ROSS
ALCEDO blev beordret til at forblive i området sammen med helikopteren,
medens
VÆDDEREN
forlagde med ca. 22 knob mod fiskeskibets position.
Enroute
blev der rutinemæssigt etableret "Inspektionsrulle med bevisberedskab" for
yderligere at kunne dokumentere fiskeskibets ulovlige tilstedeværelse på
fiskeriterritoriet.
Rullen
involverede primært skibets operationssektion og omfattede blandt andet
positionsbestemmelse af fiskeskibet ved hjælp af pejling og afstand på radar,
samtidigt med at positionen ved hjælp af GPS m.m. blev bestemt ombord på
inspektionsskibet.
Yderligere blev samtlige aktiviteter i forbindelse med positionsbestem-melsen
fotodækket, ligesom kommunikation såvel eksternt som internt blev optaget på
bånd.
Formålet med rullen var at indsamle bevismateriale til brug ved en evt. senere
retssag mod fiskeskibets fører.
Fangst
i urenset hel fisk - 17 tons haj
Samtidig med at
VÆDDEREN
fik radarkontakt med ROSS ALCEDO, landede helikopteren atter ombord dels
på grund af brændstofmangel og dels for at sætte kontrolholdet af.
Efter
en hurtig gang skafning for det tilbagevendte kontrolhold blev der ombord på
VÆDDEREN
gjort klar til at overføre kontrolholdet til det britiske fiskefartøjet med
gummibåd.
ROSS
ALCEDO blev entret af kontrolholdet om eftermiddagen på positionen 60°
32'9N-013° 18'2W.
Blandt
andet ved hjælp af fiskeskibets GPS blev det kl. 1607 dokumenteret, at skibet
befandt sig ca. 13 sømil inden for grænsen til færøsk fiskeriterritorium,
hvilket føreren yderligere med underskrift bekræftede.
Ved den
efterfølgende inspektion af produktionsdækket blev der observeret frisk fangst
under forarbejdning, hvilket sammenholdt med tidligere observationer fra
helikopteren klart bekræftede, at der netop havde været foretaget linefiskeri i
området.
Den
samlede fangst i urenset hel fisk udgjorde knap 17 tons haj, hvilket svarede ca.
25% af skibets kapacitet, når lasten var fyldt helt op.
Den
videre inspektion ombord afslørede yderligere forhold i strid med bestemmelserne
såsom:
-
at
fiskeskibet ikke indførte daglige positioner i en autoriseret fiskelog
subsidiært en skibsdagbog,
-
at
der ikke blev ført radiolog,
-
at
der ikke blev foretaget registrering af udsmidt fiskemasse samt
-
at
skibets lodslejder var i ringe stand.
ROSS ALCEDO fanget med røde fingre.
(Foto: VÆDDEREN)
- til
Torshavn for videre retsforfølgelse
I
konsekvens af kontrolbesøget samt øvrige observationer af fiskeskibet i løbet af
dagen blev det efter samråd med Færøernes Kommando besluttet at anmode føreren
af ROSS ALCEDO om at følge med til Torshavn for videre retsforfølgelse.
Beslutningen blev meddelt føreren, hvorefter ROSS ALCEDO - med et
entringshold ombord bestående af to befalingsmænd fra
VÆDDEREN
- begyndte forlægning mod Torshavn.
VÆDDEREN
ankom til Thorshavn den følgende dags aften. ROSS ALCEDO blev overdraget
til politiet for videre foranstaltning ved anklagemyndigheden.
Sagen
blev endelig afgjort 27. august, hvor føreren af ROSS ALCEDO accepterede
en udenretslig afgørelse i form af en bøde på 100.000 kr. samt konfiskation på
40.000 kr.
Efter
at have stillet behørig bankgaranti på 140.000 kr. kunne det britiske
fiskefartøj herefter atter forlade færøsk fiskeriterritorium – nok en oplevelse
rigere, men næppe gladere.
Overvågning - skib som helikopter
Hændelsen viste, hvor vigtig dansk maritim tilstedeværelse i det nordatlantiske
område fortsat er – også i periferien af fisketerritoriet.
Herudover er hændelsen også et godt eksempel på, at det ved overvågning langt
fra land er nødvendigt at kunne disponere over såvel skib som helikopter.
ROSS
ALCEDO var næppe blevet opbragt, hvis synergien mellem skib og en organisk
helikopter ikke havde været til rådighed.
Det britiske fiskefartøj ses her langs kaj i
Torshavn under behørig overvågning af
VÆDDEREN,
imens den afsluttende efterforskning i sagen foretages af politimesterembedet i
Thorshavn.
(Foto: Lånt fra færøsk avis)
|Til toppen
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
at der mangler noget på disse sider?
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
så
send
en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.
Du
kan også anvende
Debat Forum'met her på websiten.
|Til toppen
|