S321 NORDKAPERENS sidste togt (2001):
En ubådsklasses
sidste togt
Orlogsmuseet tog med ubåden
NORDKAPEREN på dens sidste togt og prøvede undervejs at dokumentere forholdene
om bord i denne ubådsklase
4 dages sejlads afspejles gennem denne artikel,
der giver et godt billede af livet om bord
Ubåden
NORDKAPEREN
(Foto: Søværnet)
Af Søren Nørby, stud. mag.
Som led
i Orlogsmuseet fortsatte bestræbelser på at dokumentere Søværnets dagligdag,
deltog to af museets ansatte i slutningen af maj 2001 på et togt med 5. eskadre.
Ubåden
NORDKAPEREN
skulle deltage i den årlige BALTOPS-øvelse i Østersøen, og da dette samtidig var
NORDKAPERENs
sidste togt inden den skulle lægges i mølpose, mente museet, at det var oplagt
at foranstalte en dokumentation af netop dette togt.
Nordkaperen blev bygget på Orlogsværftet i 1968 og var således den sidste enhed
bygget på det nu hedengangne værft, der endnu var i aktiv tjeneste i 2001.
NORDKAPEREN var ligesom søsterskibet
NARHVALEN på ca. 500 tons; 44 meter lang, 4,5 meter bred og med en
dybgang på 3,8 meter.
Den indgik i flådens tal i 1970 og var i 1974 den første danske ubåd, der
neddykket krydsede Polarcirklen.
Stregtegning af ubådene af
NARHVALEN-klassen.
(Fra
Orlogsmuseets
arkiv)
I denne
artikel vil jeg berette om de iagttagelser undertegnede og museumsinspektør
Jakob Seerup gjorde under togtet. Vi deltog i øvelsens første fire dage, hvilket
var en overfladeforlægning fra Frederikshavn til Gdynia i Polen.
Fra
Gdynia skulle
NORDKAPEREN
på yderligere 14 dages øvelse i den østlige del af Østersøen, men det var af
rent praktiske årsager ikke muligt for os at deltage i denne del af togtet.
Vores
mål var at dokumentere dels det daglige liv om bord, og dels hvordan fartøjet
fungerede som arbejdsplads. Undersøgelsen foregik gennem både interviews, og
gennem simple iagttagelser.
Båden
og dens besætning blev fotograferet i funktion, og vi foretog lydoptagelser for
at fange stemningen ombord. Slutteligt skulle vi holde øjnene åbne efter
genstande til museets nye udstilling om tiden efter 1945.
BALTOPS 2001
Der
deltog 41 fartøjer i BALTOPS 2001, herunder syv fartøjer fra den danske flåde.
”Danish Task Group”, der blev oprettet ved årsskiftet 2000/01, var i funktion
for første gang under BALTOPS 2001.
Denne
Task Group befandt sig fysisk ombord på inspektionsskibet
HVIDBJØRNEN, hvorfra den havde kommandoen over de danske skibe, der
deltog i øvelsen.
BALTOPS-øvelsen er en direkte fortsættelse af de øvelser, som NATO -alliancen
under den Kolde Krig afholdte i Østersøen. Dengang var det en demonstration fra
NATO af, at Østersøen ikke var et lukket Warszawapagt-område.
I dag er budskabet praktisk samarbejde med vores nye allierede.
Besætningen på
NORDKAPEREN så meget frem til at komme til Polen og både se
Gdynia og møde besætningerne fra de andre deltagende søværn.
Afsejling fra Frederikshavn
Inden
vi overhovedet kom ombord på
NORDKAPEREN, måtte vi gennem et længere
sikkerhedskursus ved Nordkaperens tekniske officer (TKO’en). Han gennemgik de
forskellige slags havarier som ubåden kunne komme ud for, og hvordan vi skulle
reagere hvis uheldet var ude.
Ombord på båden fandtes der både redningsveste,
åndedrætshjælpere og masker, og på ”vinterhaven” (det forreste dæk) var der
placeret en redningsflåde, der havde plads til hele besætningen.
Det var lidt af
en oplevelse at få skitseret alle disse ulykker, lige inden vi skulle ombord,
men det var trods alt rart at opleve at der var tænkt på det hele.
Gennemgangen
blev fuldt op af en havariøvelse, kort efter afsejling fra Frederikshavn. Her
skulle alle møde på deres haveripost og teste de såkaldte ”BIBS” (Build-In-Breathing-System);
åndedrætsaggregat og briller, der beskytter mod gasser, kulilte, vand m.v.
Lastning af
NORDKAPEREN foregik gennem forreste luge
(Foto fra
Orlogsmuseets
arkiv)
Da vi
ankom til Frederikshavn var man stadig i gang med at laste ubåden til det lange
togt. Der skulle tages meget ombord og al ledig plads blev udnyttet.
Besætningen på vej til KRONBORG
NORDKAPEREN
var trods dens 33 år i god stand, men skulle som følge af forsvarsforliget i
1999 oplægges.
Båden
var fuld ud operationsklar, og den var efter besætningens påstand, både den
hurtigste (20-22 knob neddykket) og mest stille af de 4 danske ubåde i tjeneste.
Grunden
til at det blev
NORDKAPEREN,
der skulle i mølposen var bl.a. at forholdene for besætningen var bedre på de
andre både.
Trods
ubådens høje alder havde ingen ombord forbehold overfor at dykke i den. I
fredstid måtte man ikke dykke dybere end 100 m., men i krigstid var grænsen 250
m. Flere af Nordkaperens besætningsmedlemmer mente dog, at den kunne gå
væsentligt dybere.
Besætningen skulle efter oplægningen overgå til andre ubåde - hovedpar-ten til
den nyindkøbte svenske ubåd NÄCKEN. Der var en del snak ombord om dette kommende
skift, og en del gæt på NÄCKENs navn, når den over-gik til dansk tjeneste.
Rygterne pegede dog alle på navnet
KRONBORG, hvilket der dog ikke var udelt
begejstring for, bl.a. fordi ingen dansk ubåd tidligere har båret dette navn.
Sejlads for batterikraft
Inden
afsejlingen mønstredes besætningen på kajen. Næstkommanderen-de holdt en kort
tale, hvor han bl.a indskærpede, hvordan besætningen burde forholde sig under
opholdet i Polen.
Han
lagde især vægt på at besætningen skulle passe på ikke at blive ”rullet” både i
byen og i mere mørke dele af selve flådebasen.
Den
første del af udsejlingen foregik på batterikraft. Det var en meget behagelig og
stille sejlads – nærmest som at sejle med sejlskib.
Der
blev sejlet på batterier, indtil de var nede på ca. 40 procents ydelse. Derefter
overgik man til dieselsejlads, til batterierne var genopladet, hvorefter man
igen gik på batterier.
Det
blev gjort for at holde skibets 90 tons batterierne i live. Besætningen var
generelt glade for, at der blev sejlet så meget på batterier, da dieselmotorerne
både larmede, lugtede og skabte træk i båden.
Det var
vores indtryk, at arbejdsklimaet ombord på
NORDKAPEREN
ikke var præget af hård disciplin. Alle optrådte rimeligt afslappede og
alligevel meget professionelt.
Det
hele gav indtryk af, at alle kendte deres pladser og arbejdsrutiner til bunds,
og at der kun i meget få tilfælde var behov for at kaptajnen udspecificere en
ordre.
Dette
skulle dog ses i lyset af at en overfladesejlads var meget mindre krævende end
neddykket sejlads, og vi fik efterfølgende at vide, at under dykning var
forholdene noget mere disciplineret.
Torpedorørene fyldt med madvarer
På
NORDKAPEREN
var man vant til at have gæster ombord.
Lige
siden man begyndte at snakke om at nedlægge ubådsvåbenet havde Ubådseskadren på
næsten hvert togt haft journalister, politikere, forsvarsansatte og sågar Hendes
Majestæt Dronningen ombord.
Vi
fandt også besætningen meget venlig og imødekommende.
NORDKAPEREN sejlede uden torpedoer på dette togt. I december 2000 havde
NORDKAPEREN haft en testaffyring, hvor øvelsestorpedoen pga. en motorfejl
eksploderede ca. 40-60 m. efter affyring, og da man på pågæl-dende tidspunkt
stadig arbejdede med at forhindre en gentagelse, sejlede ingen danske ubåde med
torpedoer.
I stedet var torpedorørene fyldt til bristepunktet med diverse mad-
og drikkevarer. Havde rørene været fyldt med ”fisk”, havde man haft store
problemer med at få plads til alle varerne.
NORDKAPERENs to torpister skulle
hver dag kontrollere rørene for lækager o. lign., men ellers havde de ikke
overvældende meget at lave. De indgik dog som en almindelig del af besætningen
med rorvagter o. lign.
NORDKAPEREN
havde kun torpedorør i forstavnen.
En
interessant detalje var at ladning af torpedorørene foregik ved at torpedoerne
blev taget ind i båden via bådens to øverste torpedorør. Derefter skulle de
bakses rundt inde i båden, så man kunne få dem ind i deres respektive
torpedorør. Det var efter sigende et meget hårdt arbejde.
Generelt meget lidt plads om bord
Som et
af de sidste søværn i verden indførte man ved årsskiftet 2000/01, af hensyn til
ikke-rygerne, rygeforbud ombord på ubådene.
Dette
betød at rygere skulle op på den åbne bro, når de ville ryge. Derfor var der ved
overfladesejlads næsten konstant forsamlet en til to rygere ud over brovagten og
udkiggen på broen.
Under
måltiderne skaffede vi i to hold. Dette skyldes både at der konstant skulle være
folk på vagt, men også pladsproblemer, da der simpelthen ikke var plads til at
alle kunne spise samtidig.
Derudover var
NORDKAPEREN kun udstyret med 18 køjer
til den 25 mands store besætning, hvilket betød at besætningen måtte deles om
køjerne. De eneste, der havde deres egne køjer var chefen, kokken og TKO'en.
Generelt var der meget lidt plads ombord, og man skulle hele tiden passe på ikke
at stå i vejen for folk, der ville forbi.
Når
besætningsmedlemmerne ikke var på vagt opholdt de sig enten i deres køje eller
på broen. Det skyldtes, at der ikke ville være til at være ombord, hvis alle
rendte rundt mellem hinanden.
Manglen
på køjer gjorde at besætningen i Gdynia skulle indlogeres på hotel. Kun vagterne
skulle sove ombord. Dette er kotume for ubådene, men noget anderledes end hos
resten af søværnets skibe.
Det ville dog ændre sig med den nye ubåd
KRONBORG,
hvor der er køjer til hele besætningen.
Kun
ét toilet
Der var
kun et toilet ombord, og man vaskede hænder og skyllede ud i saltvand.
Ferskvandet blev hovedsageligt kun brugt til madlavning. På toilettet var der
dog en pose med vådservietter, så man kunne få rene hænder…
”Potten” som Wc’et blev kaldt, blev ”skudt” når tanken var fuld. Normalt blev
potten skudt på hundevagten, men var tanken fuld, kunne ”skydningen”
fremskyndes.
Samtidig blev alt affald ombord sorteret, og det organiske blev skudt ud sammen
med ”potten”, mens det uorganiske blev samlet sammen til udsmidning i Gdynia.
Det organiske skrald smides i potten inden ”skydning”.
(Foto fra
Orlogsmuseets
arkiv)
Efter
togtets første aftensskafning var der en ret hektisk stemning ombord mens alle
baksede med at få madvarerne m.v. pakket ud og stuvet på plads. Dette tog et par
timer og især de tomme torpedorør blev fyldt til bristepunktet.
Overalt blev der
stuvet ting og sager til brug på turen. Man medbragte madvarer til alle togtets
18 dage. Der var lidt frostvarer ombord på
HVIDBJØRNEN, som vi skulle mødes med i Gdynia, men ellers var ubåden
pakket med mad til 25 mand i 18 dage.
Dette
betød også, at der ville blive bedre og bedre plads ombord efter-hånden som man
fik spist sig igennem forsyningerne.
Efter
endt udpakning overgik besætningen til deres vante arbejdsopgaver, og
vagtturnusser. Besætningen stod selv for fordelingen af rorvagter o. lign.
ombord. Den ældste ”udtjekkede” konstabel ombord stod for den konkrete
vagtfordeling, der dog skulle godkendes af næstkommanderende.
Tonen
mellem besætningen var lidt hård. Især kokken var ”prygelknabe”, og tonen var
ikke altid lige urban.
Natten sænker sig
Da
mørket sænkede sig, blev lanternerne og den blinkende blå lygte, der er det
særlige ubådssignal tændt.
Kl. 2200 blev
Tv'et beordret slukket, og den del af
besætningen, der ikke var på vagt gik til køjs. Der blev meget roligt ombord på
skibet, kun afbrudt af snorkelyde fra forskellige køjer.
Kort
tid efter at lanternerne blev tændt, observeres et fartøj på nær kollisionskurs.
NORDKAPEREN
måtte derfor ændre kurs.
I mange
tilfælde må ubådene ændre kurs, selv når de egentlig har forretten ifølge
søfartsreglerne. Fartøjerne bliver ofte overset, ikke blot fordi de er
sortmalede og fylder lidt i synsfeltet, men også fordi de ikke fylder mere end
en stor speedbåd på skibenes radarskærme.
Klokken
2400 blev hundevagten purret fra deres køjer. Vagtskiftet foregik meget stille.
Søvnen blev gnedet ud af øjnene, og personellet pakkede stille deres køjer
sammen, før de gik til deres pladser.
I løbet
af natten kom vi klar af Jyllands kyst, og vinden friskede op til kuling. Det
kunne føles på skibets rulning, men da ubådens stævn lå under vandet, huggede
skibet ikke. Det nøjes med at rulle, hvilket gav samme følelse som at ligge i en
kæmpe vugge.
Kokken havde en hård tjans
Kokken
ombord havde en hård tjans med vagt fjorten timer hver dag. Han var værnepligtig
og kokkeudlært. Det var dog vores indtryk, at han ikke havde det helt store imod
at være blevet indkaldt.
Han var
udlært på en 5-stjernet fransk restaurant, og måtte tilstå, at han ikke var vant
til at lave ”almindelig” mad. Derfor så han opholdet i flåden som lidt af en
udfordring – også selv om det betød, at han lønmæssigt var gået fra 14.000 til
blot 4000 kr. om måneden!
Maden
var meget vigtig for moralen ombord, og vi må sige, at den kom i rigelige
mængder.
Klar til skafning om bord.
(Foto fra
Orlogsmuseets
arkiv)
Flere
af besætningsmedlemmerne gav udtryk for, at de ofte nøjedes med at spise to
måltider om dagen, da det jo var svært at finde plads til at motionere ombord,
og det derfor var let at tage på under et længere togt som dette.
En
ting, der dog ikke blev sparet på var kaffen, som alle nød med stort velbehag og
i rigelige mængder.
Frivillige til sightseeing
På
togtets anden dag begyndte både officererne og besætningen at planlægge, hvad
der skulle ske efter ankomsten til Gdynia.
Det var planen, at der skulle
afholdes ”åbent skib”, og det skulle officererne forberede nærmere.
Blandt
besætningen var der flere, der havde været på biblioteket inden afsejling, og
låne ”Turen går til Polen” og ”Lonely Planet” og der var en stadig diskussion
om, hvornår man skulle på sightseeing i Gdansk, og hvad man skulle se.
Det var
svært at finde et tidspunkt, hvor alle interesserede kunne komme med, da mange
skulle på vagt, mens båden lå i Gdynia.
Samtidig henvendte næstkommanderende sig
til besætningen med en efterlysning af to frivillige til en sightseeingtur til
en lokal middelalderborg, og to til en reception ombord på
HVIDBJØRNEN.
NK
gjorde opmærksom på, at såfremt der ikke var nogen, der meldte sig frivilligt,
ville man udvælge nogen til at fylde pladserne. Det viste sig dog ikke
nødvendigt.
Rengøring om bord
Efter
endt middagsskafning blev der gjort rent. Dette var teamwork, hvor alle, der
ikke var på vagt eller sov, hjalp til.
Udover rengøringen var der ”baksning”. At
”bakse” er en forkortelse for ”bakstørn”, hvilket er at vaske op. En eller to
besætningsmedlemmer blev i ro og mag udpeget til at hjælpe kokken med at vaske
op.
Efter
rengøring mødtes 3 sergenter i sergentmessen til lidt FUT – Fysisk Uddannelse og
Træning. For at få plads til dette blev bordet i sergentmessen fjernet, hvilket
gav plads til at en mand af gangen kunne ligge på gulvet i fuld længde.
Mens
sergenterne lavede FUT blev der på banjemessen skrællet ”roer” (kartofler).
Her
blev vi noget overrasket over at opdage, at det var en fast tradition at der
under denne aktivitet blev vist en såkaldt ”stjernefilm” (pornofilm) på tv’et i banjemessen.
Præcis hvordan og hvorfor denne tradition var opstået kunne ingen
rigtig svare på....
TV
og video
Alle
messerne var udstyret med tv og video, men det var vores oplevelse, at de ikke
blev brugt overvældende meget. Dette skyldes både at tv’et forstyrrede sovende,
og at signalet kunne være svært at fange til søs.
Der var dog en stor samling
videofilm med, og undervejs blev der tid til at se en hel del film. Det var
skibets ”velfærdsofficer” der inden togtet havde fået et lille budget til indkøb
af nye film til messen.
Lige tid til et spil kort.
(Foto fra
Orlogsmuseets
arkiv)
Flere af Nordkaperens ældre besætningsmedlemmer gav
udtryk for, at det sociale samvær havde været bedre i tiden før der blev
installeret video og fjernsyn i hver messe.
Dengang
sad folk mere og snakkede sammen og spillede spil end i dag. Det foregik dog
stadig og selv chefen gik ikke af vejen for deltage i et slag kort.
Konstant mandskabsmangel
Der
foregik løbende uddannelse af skibets besætning undervejs til Gdynia.
Om aftenen
på anden dagen blev en ny rorgænger indkørt. Som led i hans træning koblede man,
uden hans vidende, hydraulikken til roret fra, hvilket betød at
NORDKAPEREN
mistede styringen.
Rorgængeren skulle så snart han opdagede dette give melding
derom, og efterfølgende blev Nordkaperen stoppet, mens der blev rigget et nødror
til.
Der
blev givet udtryk for, at ubådseskadren var præget af en stadige
mandskabs-mangel.
Den skyldtes både, at der ofte var folk af sted
til videreuddannelse i Norge, Sverige og England og at mange af eskadrens
ansatte, med den høje uddannelse, som mange af stillingerne kræver, kunne få et
job med både bedre løn og 9-16 arbejdstider i det private erhvervsliv.
Derfor
brugte chefen også megen energi på at forklare hvad og hvorfor, han gav de
forskellige ordre, for på denne måde at lære fra sig. Det var simpelthen
nødvendigt, da der hele tiden var nye folk ombord.
Lommeregnere til sollys
Undervejs i vores dokumentation af kommandorummet opdagede vi til vores store
overraskelse at
NORDKAPEREN, fra Søværnets Materielkom-mandos
side og til besætningens store moro, var blevet udstyret med lommeregnere, der
var drevet af sollys.
Måske ikke den heldigste investering til en ubåd!
NORDKAPERENs stævn i den rolige sø.
(Foto fra
Orlogsmuseets
arkiv)
Når
et bad bliver en luksus
På
togtets tredje dag begyndte der at sprede sig en markant lugt af mand overalt på
skibet.
Den
vagthavende i maskinkontrolrummet var skibets bademester. Kun når man sejlede på
dieselmotorerne var der efterfølgende mulighed for at lave varmt vand til
badning.
Ville
man i bad på et andet tidspunkt kunne det kun ske i koldt saltvand. Det var
meget individuelt, hvor meget mandskabet gik i bad.
Maskinfolkene, der rendte rundt i varmen fra maskinerne, forsøgte at holde en
standard med bad hver tredje dag, mens andre ombord indrømmede at de godt kunne
gå 10 dage uden bad.
Et bad
var dog som oftest noget af det vigtigste at få overstået, når man kom i havn.
Øvelsesdykning
I
maskinrummet holdt man tal på
NORDKAPERENs samlede antal snork-linger siden den
indtrådte i flådens tal. I maj 2001 var tallet 1284 og hver gang man rundede
100, fejrede man jubilæet.
Før i tiden tog maskinbesætningen sig en cigar, men
pga. rygeforbudet måtte man nu nøjes med en skrå.
Om
morgenen på tredje dagen blev der foretaget en simuleret dykning til ære for
Orlogsmuseets to udsendte. Simuleringen inkluderer bl.a. et simuleret angreb på
en polsk fiskerbåd, der dog sejler videre uden at opdage, hvilken fare han havde
været i.
Under krigsforhold ville man dog næppe spilde en torpedo på et så lille
mål, men som øvelsesmål var det brugbart, og vi fik både gode billeder og lyd af
et velgennemført angreb.
Zloty til besætningen
Efter
middagsskafningen var der udbetaling af penge til dagene i Gdynia, hvilket
Gnisten stod for. Hvorfor det var hans job, var der ikke rigtig nogen, der kunne
svare på – ”det havde bare altid været gnistens opgave”.
Til de tre dage i
Gdynia fik besætningen hver ca. 950 kr., udbetalt i zloty. En af sergenterne
modtog pengene med en humoristisk kommentar om at der var lige akkurat nok til
en luder og en burger… og at i Skotland kunne pengene række til 40 pints og to
burgere…
Mødet med den danske eskadre.
(Foto fra
Orlogsmuseets
arkiv)
Ind
til Gdynia
Fredag
morgen kl. 0330 mødte vi resten af den danske eskadre, der skulle deltage i
BALTOPS. De var afsejlet en dag efter os, men havde ikraft af deres højere fart
som planlagt indhentet os ud for Gdynia.
NORDKAPEREN lagde sig sidst i rækken af
skibe, og samlet sejlede vi ind til Gdynia. Under indsejlingen havde
NORDKAPEREN
lidt besvær med at holde pladsen og der måtte et par gange kommanderes fuld
kraft frem.
Chefen mente, at det ikke vil være overraskende, hvis de andre skibe
begynder at omtale
NORDKAPEREN som Jo-Jo’en!
Ved
fuld kraft blev lugen op til broen lukket. Det skete for at fjerne enhver risiko
for at
NORDKAPEREN skulle tage vand ind via lugen, hvis skibet pludseligt pga.
den høje fart skulle finde på at dykke.
Da vi
nærmede os indsejlingen til selve flådebasen fik vi en stedkendt polsk officer
ombord til at guide os i havn.
NORDKAPEREN
lagde til ved kajen som det sidste af de danske fartøjer.
Der
blev hurtigt opstillet en vagt, behørigt iklædt flot uniform, ved
landgangsbroen, hvorefter der var generel rengøring af båden. Som nævnt skulle
der være åbent skib om lørdagen og søndagen, og det krævede rengøring af alle
områder.
Det var
dog ikke alle, der deltog i rengøringen.
Skulle
alle 25 mand rende rundt samtidig under dæk ville de som beskre-vet blot gå i
vejen for hinanden, så en større gruppe af besætningen for-drev tiden på kajen
med snak og iagttagelse af de andre landes flådeen-heder, der lå i havnen.
Efter
endt rengøring var der mønstring på kajen, hvor NK bød velkommen til Gdynia, og
fortalte lidt om resten af dagens begivenheder. Han gentog de advarsler omkring
nattelivets fristelser som blev sagt i Frederikshavn.
Efter
en omgang ”ankomstpils” forlod de af besætningsmedlemmerne, der ikke skulle på
vagt ubåden for at forlægge til hotellet og det eftertragtede varme bad.
Mønstring på kajen i Gdynia.
(Foto fra
Orlogsmuseets
arkiv)
Afslutning
Det var
to trætte og lettere ildelugtende medarbejdere fra Orlogsmuseet, der tog afsked
med
NORDKAPEREN
ved kajen i Gdynia. Efter endt deltagelse i BALTOPS var det planen at
Nordkaperen skulle på værft og klargøres til oplægning.
Oplægningen indebar at en del af skibets udstyr bliver taget ud, og motorerne
blev tømt for alle væsker, så de ikke ruster.
Derefter kan
NORDKAPEREN ligge oplagt i en del år indtil det sandsynligvis
bliver skrottet i forbindelse med det næste forsvarsforlig i 2004.
Undertegnede og Jakob Seerup vil slutteligt takke 5. eskadre, og herunder især
den daværende besætning på S321
NORDKAPEREN for god behandling og for den store
oplevelse, det var at være med på Nordkaperens foreløbig sidste togt.
Jakob
Seerup og undertegnede indsamlede en række genstande, der sammen med et par
centrale fotografier nu indgår i Orlogsmuseets udstilling om ubådsvåbnet.
|Til toppen
Kildehenvisninger: |
& |
Flådens skibe og fartøjer 1945-1995, af Gunnar Olsen og Svenn Storgaard, Marinehistoriske skrifter, København 1998 (ISBN 87-87720-13-2) |
|
& |
U-både gennem 75 år - Det danske
ubådsvåben 1909-84, af Hans Chr. Bjerg, Hans Chr. Dahlerup Koch og P. B. Nielsen, Forlaget Forum, 1984 |
|
" |
For
yderligere oplysninger om ubådsvåbnet vil jeg henvise til 5. Eskadres hjemmeside
på www.5eskadre.svn.dk |
|
44Der henvises også til
Maritim Bibliografi |
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
at der mangler noget på disse sider?
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
så
send
en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.
Du
kan også anvende
Debat Forum'met her på websiten.
|Til toppen
|