Varderejsning på Ravns Storø (2001):
Varden i slæng fra
VÆDDERENs
helikopter, og fastholdes på rette plads
(Foto:
Søværnet, 1. eskadre)
Grønlands Kommando
og 1. Eskadre
hædrer mindet om
orlogskutteren TERNEN
Inspektionskutterne og
inspektionsskibet VÆDDEREN forlægger mod Ravns
Storø (Grønland) for at rejse en stenvarde til minde om orlogskutteren
TERNEN og den 8 mands besætning
Orlogskutteren TERNEN forliste 25. januar 1957 og
samtlige otte besæt-ningsmedlemmer mistede livet.
I anledning af Grønlands Kommandos 50 års jubilæum
i 2001 blev det besluttet at rejse et mindesmærke, en stenvarde, ved Ravns
Storø.
Fra inspektionskutteren AGPA
Inspektionskutteren
TERNEN
afgik Nuuk (Godthåb) 24. januar 1957 for at sejle sydover mod Grønnedal.
Vinden var i nordvest og af kulingstyrke. Udendørstemperaturen var minus
18 grader, hvilket betød overisning.
Det
blev på
TERNEN besluttet at anløbe Færingehavn, der ligger ca. 3 ti-mers
sejlads syd for Nuuk, for der at vente på bedring i vejret og at banke så
meget som muligt af isen af.
Inspektionskutteren
AGPA afgik Nuuk den 16. oktober 2001 for at sejle
sydover mod Ravns Storø.
Vinden var i sydøst med melding om opkommende
stormstyrke. Udendørs-temperaturen var plus 6 grader.
På grund af vejrmeldingen blev det på
AGPA besluttet at anløbe fjorden ved
Færingehavn for at afvente vejrbedring.
Sejladsen fortsættes
25. januar 1957
genoptog
TERNEN sejladsen mod Grønnedal, stadig med nordvestlig vind af
kulingstyrke.
Kl. 1833 samme dag modtog Grønlands Kommando signal fra
TERNEN,
der fortalte, at skibet var ankommet til naturhavnen ved Ravns Storø.
Det var det sidste man nogensinde hørte fra inspektionskutteren
TERNEN.
AGPA
afgik Færingehavn den 17. oktober 2001 efter vinden var aftaget til under 10 m/s
- stadig fra en sydøstlig retning.
Under disse vejrkonditioner havde
AGPA
mulighed for at forlægge til Ravns Storø på ca. 10 timer.
AGPA ankom til Ravns Storø den 18. oktober 2001 kl. 0530 lokaltid.
TERNENs forlis
26. januar 1957
forsøgte Grønlands Kommando forgæves at komme i radiokontakt med
TERNEN og der
blev iværksat en eftersøgning med fly.
Eftersøgningen blev forhindret af det
dårlige vejr i området. Først den 27. januar blev et fly, en Catalina, opsendt
for at søge efter den savnede inspektionskutter. Eftersøgning var dog
resultatløs.
Samtidig med overflyvningen blev der iværksat eftersøgning på havet
med inspektionskutterne
SKARVEN og
TEISTEN. I eftersøgningen deltog i øvrigt
flere civile skibe.
På den femte eftersøgningsdag, 31. januar, indløb telegram fra Grønlands-styrets
kutter H. J. RINK om fundet af
TERNEN i naturhavnen ved Ravns Storø.
TERNEN lå på bunden med kun formastens top over havoverfladen.
Der blev ikke set
nogle overlevende og besætningen fra H. J. RINK gik i land for at finde evt.
overlevende. Der blev ikke fundet nogen overlevende i land.
Ulykken er indtruffet pludselig og uventet
TERNEN
lå på 12 meter vand med slagside til bagbord ca. 75 meter fra to undersøiske
skær og ca. 200 meter fra kysten.
Undersøgelser af skroget viste ingen tegn på lækage men
viste stærk over-isning på bagbord side. Roret var lagt bagbord helt over og
maskinen var indstillet til ¾ kraft frem med skruen i nul.
TERNENs radar var
skruet op til fuld styrke.
Signalloggen på radiostationen viste, at ankomstmeldingen til Grønlands Kommando
blev sendt kl. 1832. Uret på radiostationen var gået i stå kl. 1833.
Inde i
TERNEN fandt man 3 mand; 2 andre blev fundet på havbunden ca. 100 meter
borte. De sidste 3 er aldrig blevet fundet.
Der var ingen tegn på, at redningsmidlerne var forsøgt udsat - alt tyder på, at
ulykken er indtruffet pludselig og uventet.
Orlogskutteren
TERNEN ses her i
København.
(Foto fra Marinens Biblioteks arkiv)
Ved en senere gennemgang af ulykken blev følgende handlingsforløb
sandsynliggjort:
-
TERNENs
sejlads fra Færingehavn skulle ikke have bevirket over-isning i større omfang
under de fremherskende vejrforhold. Dog skulle
TERNEN
gå på en nordøstlig kurs den sidste time inden ankomst til Ravns Storø,
hvilket har givet overisning på
TERNENs
bagbord side, idet vind og sø er kommet ind tværs om bagbord. Graden af
overisning burde ikke i sig selv være nok til at forårsage en kæntring uden en
udefra kommende kraftig påvirkning.
-
Ved
fundet af
TERNEN blev det observeret, at ankeret var kraftigt overiset,
hvorfor det har været umuligt at bruge ankret. Derfor menes det, at
TERNEN har
holdt gående i naturhavnen med lang-somme farter for afventning af vejrbedring.
-
Det
formodes, at
TERNEN på et tidspunkt har været for tæt på skærene og måske ramt
et af dem. Man har så forsøgt et kraftigt bagbords drej for at undgå at slå
hul i skibet. Dette bliver understøt-tet af rorets og maskintelegrafens
visning. At to mand fra dæksbe-sætningen blev fundet inde i skibet understøtter
yderligere antagel-sen om, at ingen om bord har haft nogen fornemmelse af, at
der var fare for kæntring.
-
Et
hårdt vindstød, et såkaldt fjeldkast, kan have været den udefra kommende
kraftige påvirkning, der har forårsaget kæntringen. Kæntringen er sket så
hurtigt, at ingen fra besætningen har kunnet redde sig selv.
Opsætning af mindevarde
Da
AGPA ankom til
Ravns Storø lå inspektionskutteren
TULUGAQ allerede der, og inspektionsskibet
VÆDDEREN var på vej sydfra.
Baggrunden for mødet mellem inspektionskutterne og inspektionsskibet var en
planlagt rejsning af en mindevarde for forliset af
TERNEN og tabet af hele dens
besætning på 8 mand.
Der var
i flere år blevet talt om at opsætte en mindevarde ved Ravns Storø, og med
anledning i Grønlands Kommandos 50 års jubilæum blev det be-sluttet, at tiden
var moden til en sådan opsætning.
Jubilæet skulle jo ikke blot markere de lykkelige, men også de ulykkelige
stunder i kommandoens historie.
25.
januar blev der derfor ved Grønlands Kommando afholdt en mindehøj-tidelighed for
de omkomne. Der blev lagt en krans og det blev endeligt be-sluttet at opsætte en
mindevarde ved Ravns Storø.
Varden var om bord i
VÆDDEREN og blev fløjet ind til
øen af skibets helikopter.
(Foto:
Søværnet, 1. eskadre)
En
ideel og passende placering
AGPA
blev af Grønlands Kommando anmodet om at finde et passende sted til varden og
gik således primo oktober 2001 i land ved Ravns Storø for at finde en ideel
placering.
Valget var ikke svært, idet der er et fladt stykke klippe næsten lige ud for
TERNENs forlis-positionen. Her kommer varden til sin fulde ret.
Grønlands Kommando besluttede, at varden skulle opsættes overværet af
repræsentanter fra inspektionskutterne
AGPA og
TULUGAQ samt inspek-tionsskibet
VÆDDEREN.
Chefen for Grønlands Kommando skulle have forestået ceremonien, men
blev forhindret af andre opgaver, hvorfor Chefen for
VÆDDEREN overtog opgaven.
Datoen, 17. oktober 2001, blev valgt således, at alle tre enheder havde mulighed
for at være ved Ravns Storø under hensyntagen til enhedernes øvrige opgaver.
På grund af sydøstlig storm i området blev varderejsningen dog udsat i 24 timer
til den 18. oktober.
Da
AGPA,
TULUGAQ og
VÆDDEREN var vel ankommet til Ravns Storø 18. oktober,
sattes besætningsmedlemmer fra de tre enheder i land for at placere varden og
gøre klar til ceremonien.
Varden var om bord i
VÆDDEREN og blev fløjet ind til
øen af skibets heli-kopter. Varden blev firet ned og placeret det rette sted
hurtigt og smerte-frit.
Omkring vardens betonfundament blev der placeret sten, så varden kunne falde ind
som en naturlig del af landskabet.
Mindetale og nedlæggelse af kranse
Umiddelbart efter
frokost mødtes de førnævnte af Søværnets enheder ved den netop placerede varde.
VÆDDEREN stillede et honnørkommando og chefen med sin assistent var klar til
kransenedlæggelsen.
AGPA og
TULUGAQ stillede ligeledes med chefer og
assistenter.
Honnørkommandoet på plads ved stenvarden, i baggrunden skimtes
inspektionsskibet
VÆDDEREN.
(Foto:
Søværnet, 1. eskadre)
Honnørkommandoet blev, efter forholdene, opstillet behørigt med front mod
varden.
Chefen for
VÆDDEREN afholdt derefter følgende mindetale, hvori beskri-velsen af
forliset indgik:
"Den
25. januar 1957 om morgenen påbegyndte orlogskutteren
TERNEN forlægning fra
Færingehavn sydover mod Ravns Storø. Vinden var NW, styrke 6-7. Lav temperatur
sammenholdt med det dårlige vejr medførte stor risiko for overisning.
Samme dag
kl. 1833 modtog radioen på Marinestation Grønnedal meddel-else fra
TERNEN, at den
var ankommet til Ravns Storø.
Den næste dags morgen blev opkald fra Marinestationen ikke besvaret fra
TERNEN
og luftrekognoscering med en Catalina samt fartøjer blev iværksat.
Dårligt vejr
og is vanskeliggjorde eftersøgningen og først den 31. januar blev
TERNEN fundet,
liggende på bunden af Ravns Storø Havn.
En undersøgelse af orlogskutteren konkluderede, at årsagen til forliset var en
kombination af overisning, med nedsat navigationsevne til følge samt kraftige
manøvrer for at holde skibet fri af skærene i havnen.
TERNENs
besætning på 8 mand omkom ved forliset.
Varden
bag mig sættes til minde om denne tragiske begivenhed.
De omkomne var:
-
Kaptajnløjtnant
Erik Erling Olsen, 30 år
-
Søløjtnant
Bo Ibæk Jacobsen, 23 år
-
Telekonstabel
Bent Ferdinand Sørensen, 23 år
-
Maskinkonstabel
Svend Haugaard Sørensen, 24 år
-
Værnepligtig
Poul Andreas Pedersen, 19 år
-
Værnepligtig
Georg Krogh Andersen, 21 år
-
Værnepligtig
Arthur Andersen, 20 år
-
Værnepligtig
Per Jørgen Nauta Svendsen, 21 år
Æret
være deres minde!"
|
Stenvarden til mindet om
orlogs-kutteren
TERNEN
og dens besætning.
(Foto:
Søværnet, 1. eskadre)
Chefen for
VÆDDEREN nedlagde derefter en krans på vegne af Grønlands Kommando,
chefen for
AGPA nedlagde en krans på vegne af 1. Eskadre, hvori Flådens enheder
i Nordatlanten hører hjemme.
TULUGAQ nedlagde en krans på vegne af de nuværende tre inspektionskuttere
AGDLEK,
AGPA og
TULUGAQ. (AGDLEK kunne ikke deltage, idet den var i Danmark.)
Afslutningsvis blev der i varden indlagt en beskrivelse af forliset samt en
besætningsliste.
|
Alle involverede var tydeligt berørt.
TERNENs forlis tilbage i 1957 sætter
stadig sine spor i de besætninger, der til daglig har de arktiske farvande som
arbejdsplads.
Vejrforholdene har ikke ændret sig og det er lige som dengang
strengt nødvendigt at udvise stor respekt for elementernes rasen. Overisning er
også i dag et problem og besejling af farvandene, især i vinterperioden, foregår
under stor hensyntagen til vejret.
Måtte dette aldrig ske igen.
Æret være
TERNEN og dens besætnings minde!
Inspektionskutteren
AGPA på vegne af Grønlands Kommando og 1. Eskadre.
|Til toppen
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
at der mangler noget på disse sider?
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
så
send
en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.
Du
kan også anvende
Debat Forum'met her på websiten.
|Til toppen
|