US/English Version:
Click here to join the US/English version...Click here to join the US/English version...  

 

 Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20074EH101 Ready for Take Off

 

 Historien

 SøværnsNyt

4Nyhedsarkiv 2009

4Nyhedsarkiv 2008

4Nyhedsarkiv 2007

4Nyhedsarkiv 2006

4Nyhedsarkiv 2005

4Nyhedsarkiv 2004

4Nyhedsarkiv 2003

 Synspunkter

 Orlogsliv & Lune

 Billedserier

 Historiske Tidslinier

 Flaget

 Skibene

 Marineflyverne

 Våben/-systemer

 Officersmessen

 Uniformer mm.

 Flådens Ansigt

 Mindesmærker

 Bøger & Forskning

Redigeret og
designet af:

Johnny Balsved

 

EH101 Ready for Take Off:

Første nye rednings-helikopter er operativ

De nye EH101 redningshelikoptere blev 24. april indviet af Hendes Majestæt Dronning Margrethe, og den første er nu sat på SAR-vagt, klar til at redde menneskeliv.

Den første EH101 redningshelikopter tager af sted på sin første vagt

Den første EH101 redningshelikopter tager af sted på sin første vagt.
(Foto: Flyvevåbnets Fototjeneste)

Af Johnny E. Balsved

Ved en ceremoni 24. april 2007 i Eskadrille 722's hangar på Flyvestation Karup blev de 14 nye EH101 helikoptere formelt overdraget fra Forsvarets Materieltjeneste til Flyvevåbnet.

8 redningshelikoptere

Otte af de 14 helikoptere er konfigureret til at fungere som rednings-helikoptere, og den første helikopter inklusiv besætning blev kl. 13.30 sendt godt af sted mod Skrydstrup, hvor de blev budt velkommen på vagten af to F16 jagere fra Fighter Wing Skrydstrup.

Inden afgangen mod den ene af de tre faste redningsstationer, blev den særdeles moderne helikopter vist frem for HM Dronning Margrethe og Prinsgemalen, som først fik indretningen at se, hvorefter flyveegen-skaberne blev behørigt demonstreret i området foran hangaren.

Efter demonstration fik Dronningen og Prinsgemalen selv lejlighed til at opleve EH101 i funktion på en flyvetur tilbage til Hovedstaden.

Begivenheden er en milepæl i det omfattende arbejde med at afløse den aldrende Sikorsky S-61 med EH101. En løbende proces som forventes endeligt afsluttet ultimo 2008.

EH101 giver nye muligheder

Den nye redningshelikopter EH101 byder på en række nye muligheder sammenlignet med Sikorsky S-61:

-

EH101

S-61

Motor antal

3

2

Længde

22,80 m

20,87 m

Kabinehøjde

1,83 m

1,85 m

Hovedrotor diameter

18,60 m

18,90 m

Max. rejsehastighed

275 km/t

220 km/t

Lastmulighed v/ 650 flyvning

2.262 kg

921 kg

Brændstofforbrug

830 kg/time

454 kg/time

Rampe

Ja

Nej

Max startvægt

15.600 kg

8.950 kg

EH-101 Merlin Joint Supporter bliver ofte betragtet som en "stor" helikopter, men sammenligning her med en Sikorsky S-61 viser det rette størrelsesforhold.
(Tegning: Agusta-Westland)

  • Selvom de ydre mål er stort set ens, er løfteevnen langt højere. Det skyldes, at rotorbladet er designet til at flytte mere luft, og giver altså mere opdrift uden at være længere.

  • Tre motorer giver bedre sikkerhed og ekstra kraftoverskud. Under lange flyvninger kan den ene motor slukkes for at spare brændstof.

  • Opvarmede rotorblade gør det muligt at flyve under vejrforhold, hvor de fleste andre helikoptere må give op pga. overisning.

  • Under hoist kan hoist-operatøren overtage en del af kontrollen med helikopteren, og dermed lettere dirigere redderen på plads.

  • Højtalere under helikopteren gør det muligt at give beskeder til nødstedte, der ikke er i radiokontakt. 

  • Det er muligt at foretage fueldump for at lette helikopterens vægt, hvis der skal tages mange personer op hurtigt.

  • Et specialudviklet lægemodul giver forbedrede forhold, når lægen skal behandle tilskadekomne. 

  • En speciel radar opdager, hvis helikopteren har retning imod f.eks. en antennemast eller andre forhindringer i landskabet.

  • Der er flere og større vinduer, hvilket betyder, at hele helikopterens besætning bedre kan hjælpe med at spejde efter nødstedte i vandet. Hele besætningen kan også udstyres med Night-vision goggles, der forstærker f.eks. stjernernes lys om natten flere tusinde gange.

  • En avanceret autopilot aflaster piloterne under lange ture, og kan også holde helikopteren stille i luften over ét bestemt område.

EH101 under øvelse, hvor én enkelt helikopter samlede 24 personer op

EH101 under øvelse, hvor én enkelt helikopter samlede 24 personer op.
(Foto: Flyvevåbnets Fototjeneste)

TTT'erne til Storbritannien

Storbritanniens deltagelse i internationale operationer har medført et øget operativt behov for helikoptere, som de ikke selv kan efterkomme, hvorfor der har været forhandlet om en mulig britisk overtagelse af de allerede leverede seks danske EH101'ere i TTT-udgaven.

Forsvarsminister Søren Gade har nu imødekommet ønsket fra den britiske forsvarsminister om at gennemføre en overdragelse af de seks nye danske EH-101 helikoptere fra Forsvaret til Storbritannien mod, at Danmark hurtigst muligt modtager seks tilsvarende helikoptere.

For at sikre, at opbygningen af den danske troppetransportkapacitet ikke forsinkes unødigt, er det hensigten at indlede et operativt og uddannelsesmæssigt samarbejde mellem Danmark og Storbritannien.

Samarbejdet søges tilrettelagt således, at de danske besætninger er uddannet og rutineret, når de seks erstatningshelikoptere fra Storbritannien forventeligt modtages i 2010.

En eventuel overdragelse af de seks TTT vil ikke berøre det danske red-ningsberedskab.

EH101 i Taktisk Troppe Transport (TTT) udgaven

EH101 i Taktisk Troppe Transport (TTT) udgaven.
(Foto: Flyvevåbnets Fototjeneste)

|Til toppen

 Relaterede historier:

4Ønskes: 12 nye helikoptere - 04/01/2009

4Helikopterhæder - 02/09/2008

4Helikoptermangel - 10/08/2008

4LYNX fortsætter - 01/05/2008

4Ingen helikopterafgørelse - 03/02/2008

4Synspunkt: Maritime helikoptere - 01/10/2007

4Maritime helikoptere undervejs - 06/07/2007

4EH101 Ready for Take Off - 27/04/2007

4Frit fald fra EH-101 - 10/01/2007

4VISBY øver i Danmark - 12/11/2006

4Fotoserie Dansk LYNX træner svensken (2006) - 20/11/2006

4Helikoptertvivl - 14/10/2006

4Fotoserie EH-101 tester ESBERN SNARE (2006) - 01/10/2006

4Første bevæbnede LYNX - 07/09/2006

4Helikopterprojekt forsinkes - 07/07/2006

4EH-101 til Søværnet? - 01/01/2006

4Armering til LYNX - 26/07/2005

4Helikopterbesætning hædret - 06/06/2005

4Marinens Helikoptere 1962-  - 18/07/2004

4Søværnets Flyvetjeneste ved et skillepunkt (2000) - 20/10/2002

|Til toppen

Kildehenvisninger:

"

Flyvertaktisk Kommando - Karup

"

Forsvarets Materieltjeneste - København

44Der henvises også til Maritim Bibliografi

- Har du en idé til en historie, eller mener du blot,
at der mangler noget på disse sider?

Kan du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
send en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.

Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.

|Til toppen

 

SENESTE NYHEDER FRA SØVÆRNET:

10-03-2009:
Kuttere på forårsauktion

-

09-03-2009:
Skibsnavne offentliggjort

-

08-03-2009:
Biblioteksmystik

-

26-02-2009:
2. nye fregat køllægges

-

19-02-2009:
Kystradarprojekt forsinket


Flere Nyheder

-

   

Denne side er senest opdateret: -

Denne side er oprindeligt udgivet: 27. april 2007

Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger