AGPA til Thule (1997):
Hvis vi blot kan
nå Hans' Ø
på 80 grader 49 minutter
Myten om Hans Ø, der ikke ligefrem lader sig
besejle hver dag, ser ud til at blive opretholdt.
I forbindelse med støtte til Danmarks Meteorologiske Institut (DMI) kom
grønlandskutteren AGPA længere mod nord end sædvanligt. Selve turen er en årligt
tilbagevendende begivenhed, med anløb af Upernavik, Pitugfik (Thule Air Base)
mod Qânâq, plus et par spændende steder på kysten.
Turens formål er at vedligeholde en række
automatiske vejrstationer, der hele tiden sender oplysninger om vejr og vind til
DMI.
Fra inspektionskutteren AGPA
Inspektionskutteren
AGPA
i stedkendte omgivelser.
(Foto:
Søværnet, 1. eskadre)
Om bord bliver der set frem til turen, fordi den
indebærer sejlads i et andet område og på andre breddegrader end vi normalt
opholder os.
Det vil
være toppen, hvis vi kan nå Hans' Ø, på 80 grader 49 minutter nordlig bredde og
udskifte det danske flag på øen.
Det er
der ikke noget skib, der har været i stand til de sidste 11 år - ikke siden
TULUGAQ gjorde det i 1986.
AGPA
sejlede fra Ilulissat 14. august, i et hav, der senere skulle vise sig at
repræsentere turens bedste vejr. Solens skarpe stråler fik isbjergene til at
funkle, og en let vind fra nordvest ciselerede nænsomt havets blanke overflade.
Dette
pragtvejr varede cirka en time, det lovede godt - men sås aldrig siden på denne
tur.
En tur rundt om TULUGAQ til ære for pressen
Første stop på turen var en lille vig på sydsiden af
Nuussuaq halvøen, der som så mange andre steder her på Grønland, hverken havde
navn eller dybdeangivelser.
Undervejs løb vi ind i Kongedelingen og sejlede en tur rundt om
TULUGAQ til ære for pressen og fortsatte derpå ufortrødent.
Inspektionskutteren
TULUGAQ, søsterskib til
AGPA.
(Foto:
Søværnet, 1. eskadre)
Den omtalte vig viste sig at være en glimrende
ankerplads, men da det i mellemtiden var blæst op, måtte vi vente til næste
morgen med at sætte de to teknikere fra DMI, der var påmønstret i Ilulissat, i
land med alt deres grej.
Alle vejrstationer har en lille orange campingvogn stående til eventuelt
overnattende gæster. Dette omfatter til tider også sælfangere og isbjørne.
Vi
var derfor uafhængige af Team DMI og udnyttede omgående lejligheden til at sejle
en tur til Umanaq. Turen ind gennem Umanaq Fjorden kan være utroligt smuk.
Om
sommeren, når sneen er væk, fremviser klipperne en kaskade af far-ver og mønstre,
som nu kun naturen har fantasi til at skabe. Dette ses selvfølgelig ikke, når
der som på denne sejltur ligger en tæt tåge med "nul sigt" over hele fjorden.
Vi
ankrede op for natten i Spraglebugt, på vestsiden af øen Umanaq.
Janteloven kan også bruges heroppe
Næste
dag hentede vi team DMI igen og fortsatte straks nordpå mod Upernavik.
Desværre var det blæst op fra nord, og vi havde 20 sekundmeter lige i hovedet.
Da vejrmeldingen imidlertid havde lovet vind ned til 5-10 sekundmeter, blev de
ombordværende DMI-repræsentanter stillet til regnskab for denne åbenlyse
fejlprognose.
Nu var
de jo ikke meteorologer, men teknikere dog med et ansvar for at
varslingsudstyret virkede - og janteloven kan også bruges heroppe højt mod nord!
Vi ankom til Upernavik 18. august om morgenen og kastede anker på reden, idet
vi var blevet lovet kajplads senere på dagen.
Nu har Upernavik kun en kaj på 15
meter og mange skibe om at bruge den. Så først 19. august kunne vi allernådigst
få 8 timer til bunkring af olie og vand.
I Upernavik må begge disse operationer
foregå ved en tankbils mellem-komst - i
AGPAs tilfælde med tre ture før tørsten
var slukket. Dette forhold siger mere om tankbilens størrelse end skibets
kapacitet.
Det er i øvrigt de samme biler, som hver dag kører rundt og fylder
husene op med det ene eller det andet. Chaufføren på vores vandvogn havde haft
samme job i næsten 40 år - en sand vandmand.
Fra Upernavik fortsatte vi mod en øgruppe, ud for bygden Kraulshavn,
der hedder Edderfugle Øer.
Tidligere ynglede talrige edderfugle her, men i dag er der kun nogle enkel-te
overgroede reder tilbage. De lune fugle er muligvis udkonkurreret af må-ger, som
der er utroligt mange af.
Køkkenaffald
og tre sælkadavere
Team DMI blev sat i land med gummibåd. De kunne hurtigt konstatere, at der
havde været besøg. Pladsen foran deres campingvogn lignede en svi-nesti. Her lå
køkkenaffald og tre sælkadavere.
En flad sten lige foran indgangen til
campingvognen var fuldstændig ind-smurt i sælfedt. Sælfedt er en meget ubehagelig
substans, der klistrer som kontaktlim og lugter som adskillige tranlamper i et
Rockwool isoleret red-skabsskur.
For
første gang var vi taknemmelige for en temperatur på omkring fryse-punktet. Det
blev derfor besluttet at blive liggende, så Team DMI kunne overnatte ombord,
medens de servicerede vejrstationen.
Dagen
efter sejlede vi til Kraulshavn - den nærmeste bygd og fik en sludder med den
lokale fangerformand. Det endte med et skilt på grønlandsk, der anmodede folk om
at rydde op efter sig.
Til
næste år må vi se, om det så har hjulpet.
Derpå gik det igen nordover, tværs over Melville bugt, og selvfølgelig blæ-ste
der en storm fra sydøst på vejen op.
Men 20-25 sekundmeter er nu ikke så slemt,
når man som vi havde den ret ind agter. Vi blev faktisk blæst til Pitugfik -
vort næste mål. Og da strømmen også var med, kom vi 10 timer for tidligt frem.
Orkan - tre tyske kajakroere
Dette viste sig at være et sandt lykketræf, idet man i Thule-området havde
opfanget signaler på nødfrekvenserne.
På grund af stormen, som her en overgang
blev målt til 40 m/s (orkan), var man på Thule Air Base gået i "fase 3", der
betyder; ingen færdsel udendørs.
Ingen organiseret redningsoperation havde endnu
kunnet iværksættes.
AGPA kom derfor som kaldet. Efter en telefonsamtale med den
danske politimester på basen gik
AGPA direkte til assistance.
Tre tyske
kajakroere var en uge tidligere sejlet fra basen mod Qânâq, men dertil nåede de
aldrig. Den ene af dem var tidligere på dagen dukket op i en bygd i Wolstenholme
Fjord - efter halvandet døgn til fods.
De havde i stormen mistet en del af deres
udstyr, deres båd og deres telt. Han udpegede en lille vig i fjorden, hvor de to
andre havde efterladt en nødsender.
Positionen stemte nogenlunde overens med nødtransmissionerne - og det var da også her vi fandt dem. Stormen var løjet så
meget af, at
AGPA kun-ne sætte en gummibåd i vandet og tage de nødstedte om bord.
De var lettere forkomne, men kabyssen var klar med varm kakao og nat-mulje.
Halvanden time senere blev de afleveret til politimesteren - og det hele var så
overstået på under 4 timer.
AGPA
var ankommet til området med et brag.
Klatretov på østsiden af øen
AGPA blev de næste to dage liggende i Pitugfik.
Efter udskejning
var der masser af faciliteter på den amerikanske base til at få tiden til at gå
med. Blandt andet var der nok verdens nordligste bow-lingbane.
Der
blev også tid til lidt sightseeing. Landskabsmæssigt er hele området præget af
det karakteristiske Dundas fjeld, der er meget smukt - hvilket især folkene i
KODAK bør være glade for.
26. august sejlede vi til Carey
Øerne. DMI har også en vejrstation her, og Danmark et flag, der vejer fra toppen
af Isbjørne Ø. Flaget markerer dansk/grønlandsk suverænitet over øerne. Flaget
skal ligesom det på Hans Ø, skiftes en gang om året.
Dundas fjeldet ved Thule.
Endnu
en gang var vejret imod os - denne gang en snestorm. Der var ikke andet at gøre
end at kaste krogen og afvente bedring.
Isbjørne Ø er 270 m høj med stejle fjeldsider og flaget står på toppen.
Hvis
man da ikke ligefrem er professionel bjergbestiger, er den eneste måde at komme
derop at benytte det permanent udlagte klatretov på østsiden af øen. Men
snestorm er ikke helt ideelt vejr til den tur.
Først næste dags aften var
forcering mulig, og flaget kunne skiftes. Team DMI havde også afsluttet deres
arbejde, så der var tid til at sejle til Qânâq.
Det eneste problem - Qânâq har ikke nogen havn
I Qânâq
skulle der bunkres gasolie. Den "fuel" amerikanerne bruger i Pitugfik
er ikke godkendt af Søværnets Materielkommando, så her er eneste mulighed.
Det
eneste problem er, at Qânâq ikke har nogen havn.
Olien blev derfor fyldt på 50
tromler, fragtet ud på en pram, hen over et rev ved højvande, ud til
AGPA,
der lå for anker på reden. Derfra blev olien så pumpet over i tankene med
skibets transferpumpe, der absolut ikke er beregnet til dette.
Denne
proces tog en rum tid og måtte afbrydes midt i det hele, fordi vandstanden var
faldet så meget, at prammen ikke ville kunne komme tilbage over revet.
AGPA
havde imidlertid fået nok brændstof til at nå Hans Ø. Team DMI var sat i land,
og skulle først hentes om tre dage - så nu skulle det være. Endnu havde vi ikke
set is af betydning, og selv de mest skeptiske troede på "projekt Hans Ø".
Kap Alexander, det grønlandske fastlands vestligste punkt
Tre timer efter vi var gået fra Qânâq 29. august mødte vi de første bræm-mer
af storis. Kanterne aftegnede sig knivskarpt på radaren. Typisk for den måde
storisen af vind og strøm bliver placeret.
Vi omsejlede det vi kunne og
forcerede resten.
Omkring midnat kom vi i åbent vand og kunne sætte kursen stik
nordefter Kap Alexander, det grønlandske fastlands vestligste punkt. I vest
begyndte Canada at aftegne sig, med fjelde, der til forveksling lignede de
grønlandske.
Strædet mellem Kap Alexander og Canada hedder Smith Sound. Her
findes som regel den første store iskoncentration på ruten, men vi rundede Kap
Alexander i flot stil - med fuld fart og under 1/10 iskoncentration.
Det
begyndte desværre hurtigt at ændre sig, og da vi nåede op i Kane Bassin, måtte
vi sejle fra våge til våge.
Omkring middag 30. august, begyndte koncentrationen først rigtig at tage til.
Koncentrationen var nu oppe på 6/10 og isflagerne var stille og roligt blevet på
størrelse med fodboldbaner.
Vi havde nået 79o
N bredde, men der var stadig 150 sømil til Hans Ø.
Så kom
vejrmeldingen og meldte om kuling fra syd.
En hård
beslutning om at vende om måtte tages. Hvis det blæste op og isen begyndte at
pakke sig bag os, ville
AGPA
ikke kunne sætte kursen sydover før Juni/Juli 98, et perspektiv som ingen rigtig
brød sig om.
Hans Ø lader sig ikke besejle hver dag
Det
blev altså heller ikke i år det lykkedes.
Myten
om Hans Ø, der ikke ligefrem lader sig besejle hver dag, er opret-holdt. På
turen sydover blev der holdt skærpet isbjørne-udkig, men det eneste vi så var
"narrehvaler".
Vi hentede Team DMI i
Qânâq og sejlede endnu engang til Pitugfik. Her skulle
vi have friske forsyninger og en ny teknikofficer. På trods af ny storm og »fase
2« (ingen færdsel udendørs til fods) kom begge dele til tiden.
Team DMI havde nu færdiggjort deres arbejde, og vi var en masse oplevel-ser
rigere. Vi rundede det hele af med en fællesmiddag i restaurant "Top Of The World", der viste sig at være en af de bedste restauranter nord for
polarcirklen.
Tilbage var kun turen sydover (3 døgn på samme kurs) og 7. September var vi
tilbage i Ilulissat.
|Til toppen
4Våbenhvile
om Hans Ø
- 20/09/2005
4Hans
Ø striden fortsætter
- 23/08/2005
4Canada
og Danmark strides om Hans Ø
- 27/07/2005
4Inspektionskutteren
AGPA til Thule (1997)
- 18/07/2003
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
at der mangler noget på disse sider?
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
så
send
en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.
Du
kan også anvende
Debat Forum'met her på websiten.
|Til toppen
|