|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20084Helikopterhæder |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
2. september 2008Helikopterhæder:Kan bedst beskrives som en rescue-tur fra helvedetHelikopterbesætning fra Søværnets Helikoptertjeneste tildelt Medaljen for Udmærket Lufttjeneste for dramatisk redningsaktion på Grønlands indlandsis.
Helikopterbesætningen efter tildelingen af
Medaljen
for Udmærket Lufttjeneste. Af Johnny E. Balsved Endnu engang har en helikopterbesætning fra Søværnets Flyvetjeneste fåret tildelt Medaljen for Udmærket Lufttjeneste for en dramatisk redningsaktion på Grønlands indlandsis. "Jeg mener virkelig, at det er en heltegerning. Selv om der er langt fra vores hverdag, er det virkelig hverdagens helte, vi ser", sagde chefen for Søværnets Operative Kommando, kontreadmiral Nils Wang, da han i fredags på Holmen tildelte medaljen til helikopterbesætningen. Helikopterbesætningen, der sammen med deres LYNX helikopter var stationeret på inspektionsskibet HVIDBJØRNEN, bestod af piloten, kaptajnløjtnant Mads Bjerre Nielsen, teknikerne, oversergenterne Kim Madsen og Brian Kruse Dupont, alle fra Søværnets Helikoptertjeneste, samt reservelæge af 2. grad, Kristian Janus Andersen, fra Forsvarets Sundheds-tjeneste. Redningsaktionen Under en usædvanlig snarrådig og beslutsom indsats lykkedes det 20. juli sidste år, at redde en fransk mandlig pilot og hans kvindelige passager efter deres ultralette fly var styrtet ned på den grønlandske indlandsis. Kort efter afgangen fra Kulusuk på østkysten var det lille franske fly blevet fanget i tæt tåge og ramlede ind i en fjeldside i godt 2 kilometers højde. Tilfældigvis befandt det danske inspektionsskib sig ud for Kulusuk, og kort efter styrtet var den danske LYNX i luften. Lynx-helikopteren måtte frem og tilbage mellem det nedstyrtede fly og inspektionsskibet HVIDBJØRNEN tre gange under det, som piloten, kaptajnløjtnant Mads Bjerre Nielsen fra Søværnets Helikoptertjeneste, i dag kalder "en rescue-tur fra helvede". "Det er svært at stå selv og synes, man er en medalje værd, men når man ser på det, vi laver, kan jeg ikke se, at det kan blive mere på kanten af det, der skal til. Havde det være mere vildt, så havde det været en medalje på en pude", sagde Mads Bjerre Nielsen, da han havde fået sat medaljen på brystet. Ekstreme forhold Redningsaktionen foregik i tæt tåge og isen var hvid med recirkulerende sne. Derfor var Mads Bjerre Nielsen afhængig af instrumenterne, når han skulle orientere sig. Men da instrumenterne ikke kunne følge med omgivelserne, blev han på den anden tur ud til det nedstyrtede fly ramt af vertigo, som er en tilstand, hvor piloten mister balanceevnen. Han blev svimmel og måtte have assistance til at styre helikopteren, der var begyndt at bakke og snurre om sin egen akse. Mens piloten og hans sidemand fik helikopteren ud af tågen, fik andenteknikeren smidt forsyninger og nødblus ned til de nødstedte, hvorefter helikopteren måtte tilbage til HVIDBJØRNEN. "De her mennesker var opgivet. Men vi insisterede: Det er vores pligt", sagde Mads Bjerre Nielsen. Derfor besluttede besætningen at kaste sig ud i et tredje forsøg, og det lykkedes at sætte helikopteren ned på indlandsisen og redde de to franskmænd. Medaljen Medaljen for Udmærket Lufttjeneste blev oprindelig ind-stiftet af Frederik IX den 30. maj 1962 og var fra starten udelukkende tiltænkt personel fra Flyvevåbnet. Mest kendt i denne forbindelse er nok færgen SKAGERRAKs forlis 7. september 1966, ca. 40 sømil nordvest for Hirtshals, hvor fem besætningsmedlemmer senere blev belønnet med medaljen for deres indsats. I 1971 blev statutterne for medaljen ændret således, at også personel fra Hæren og Søværnet kunne modtage denne. Siden indstiftelsen af medaljen i 1962 er den kun uddelt 93 gange i alt, og heraf kun fire gange tidligere til personel fra Søværnet, så de fire nye medaljer vidner derfor om den indsats, der blev ydet 20. juli 2007. Medaljen blev sidste gang uddelt i 2005. Den gang var det også en heli-kopterbesætning fra Søværnets Helikoptertjeneste, der modtog hæderen. Den besætning kom fra inspektionsskibet VÆDDEREN. Relaterede historier: 4Ønskes: 12 nye helikoptere - 04/01/2009 4Helikopterhæder - 02/09/2008 4Helikoptermangel - 10/08/2008 4LYNX fortsætter - 01/05/2008 4Ingen helikopterafgørelse - 03/02/2008 4Synspunkt: Maritime helikoptere - 01/10/2007 4Maritime helikoptere undervejs - 06/07/2007 4EH101 Ready for Take Off - 27/04/2007 4Frit fald fra EH-101 - 10/01/2007 4VISBY øver i Danmark - 12/11/2006 4 Dansk LYNX træner svensken (2006) - 20/11/2006 4Helikoptertvivl - 14/10/2006 4 EH-101 tester ESBERN SNARE (2006) - 01/10/2006 4Første bevæbnede LYNX - 07/09/2006 4Helikopterprojekt forsinkes - 07/07/2006 4EH-101 til Søværnet? - 01/01/2006 4Armering til LYNX - 26/07/2005 4Helikopterbesætning hædret - 06/06/2005 4Marinens Helikoptere 1962- - 18/07/2004 4Søværnets Flyvetjeneste ved et skillepunkt (2000) - 20/10/2002
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien, Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.
|
- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Denne side er senest opdateret: - Denne side er oprindeligt udgivet: 2. september 2008 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger |