På patrulje med GLENTEN
(1999):
Skarpladt øje
i farvandet
Chef Jens W. Kristoffersen og besætning
skyder vej gen-nem de danske
farvande.
Vi er om bord på
GLENTEN, et patruljefartøj i det danske Søværn.
Bygget under den kolde krig,
men nu aktiv i en diffus verden, hvor fjendebilleder, våbensystemer, krig og
humanitære opgaver
går på tværs af fortidens klare grænser.
I dag kommer til at
handle om en tyskers møde med havbunden.
Af Mette Refshauge,
journalist,
OPASIA
Lov og
orden skal vi ikke bare have på det tørre, men også på det våde. Derfor ligger
bl.a.
GLENTEN, et kampklart skib til 750 millioner kroner, og overvåger vores
farvande.
Dansk
suverænitet strækker sig 12 sømil ud fra Danmarks kyster. Og alt det vand bliver
der holdt øje med. Chef på
GLENTEN Jens W. Kristoffersen fortæller:
- Vores primære opgave er
suverænitets-håndhævelse af danske farvande. Derudover har vi også
søredningstjeneste og andre særlige opgaver.
Under
Kosovo-konflikten var vi klar til at rykke ud for NATO med fuldt beredskab i
løbet af ti dage.
Patruljefartøjet
GLENTEN på farten
GLENTEN er tungt bevæbnet med kanon, torpedo og missiler, som ikke helt ved,
i hvilken retning de skal kigge:
- Vi har jo et meget mere usikkert fjende-billede i dag end tidligere,
siger Jens W. Kristoffersen og fortsætter: Efter den kolde krig har vi nu en
foran-derlig situation, hvor fjenden nærmere er terrorister end nationer.
Våbensystemer sælges på kryds og tværs. Vi risikerer at komme op imod nogen, som
er udstyret ligesom os selv. Det er en diffus verden.
Ifølge Jens W. Kristoffersen er der større sandsynlighed for, at
GLENTEN
skal på humanitære opgaver end i krig.
Men til daglig handler det altså om den
danske andedam, og netop denne morgen kommer en tysker alt for tæt på den danske
havbund.
Besætningen holder udkig
fra
GLENTENs
kommandobro
Monica Müller og Marie Miljø
Når en tysk Coaster med 2100 tons hvede om
bord går på grund, så mener den det alvorligt.
Over
radioen får
GLENTEN besked om at sejle til Falske Bolsaks, et sted i vandet nær
Samsø, hvor skibet Monica Müller sidder fast.
Monica Müllers
agterende stikker 5,2 meter ned i vandet, og hun befinder sig i øjeblikket på
3,5 meters dybde. Der er risiko for, at kaptajnen har hul på sin olietank efter
mødet med havbunden, og han må ikke forsøge at vriste sig fri, før et miljøskib
er på pletten.
Marie
Miljø er på vej, med indtil da må
GLENTEN sikre sig, at Monica Müller bliver
hvor hun er, så hun ikke spytter sine 38 kubikmeter olie ud i havet.
- Risikoen ved at smide en oliepøl er alt for lille i forhold til
oprydnings-udgifterne. De bøder, der gives for at forurene farvandene, er
nærmest symbolske i forhold til, hvad det koster at få en slamsuger til at rydde
op, fortæller Jens W. Kristoffersen.
Fra
GLENTEN kommandobro holdes der øje med Monica Müller, men der er
ikke tale om at hjælpe:
- Havde
der nu været fare for menneskeliv, var vi selvfølgelig kommet til undsætning
med det samme.
Men
denne her situation må de selv betale sig ud af, forklarer Jens W. Kristoffersen
og uddyber: Det er dyrt at få et civilt slæbe-fartøj til at hjælpe sig fri, og
desuden er skibets værdi og last i fare. Så det er faktisk den værst tænkelige
situation næst efter brand.
Chef Jens W. Kristoffersen forsøger
at
komme i kontakt med Monica Müllers kaptajn
En fortvivlet kaptajn
At situationen ikke er heldig for Monica Müllers kaptajn står helt klart,
idet en fortvivlet stemme forsøger at gøre sig forståelig på engelsk over
radioen:
- This is Monica Müller can you listening?
GLENTENs besætning forsøger at få overblik over den uheldige tyskers
position, last og mængde af dieselolie. Kaptajnen svarer:
- I don’t know what, but I try to do. What can I say. We are a little bit
nervous. What can I do. This is not so easy. Why you need this bloody
information.
Tyskeren får fred, så snart fakta er på plads. Cirka tre timer senere er
Marie Miljø også på plads og Glenten sejler videre.
I skrivende stund
(1999) er Monica Müller stadig på grund.
Følg historien, læs også:
Når familielivet
sejler
Appetit ombord |Til toppen
Kildehenvisninger: |
" |
Artiklerne omkring patruljefartøjet
GLENTEN blev bragt på OPASIAS
hjemmeside 28. juli 1999.
Artiklerne gengives her med tilladelse fra
opasia.dk
Du kan finde OPASIA her:
|
|
44Der henvises også til
Maritim Bibliografi |
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
at der mangler noget på disse sider?
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
så
send
en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.
Du
kan også anvende
Debat Forum'met her på websiten.
|Til toppen
|