US/English Version:
Click here to join the US/English version...Click here to join the US/English version...  

 

 Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20054SPRINGERENs sidste spring

 

 Historien

 SøværnsNyt

4Nyhedsarkiv 2009

4Nyhedsarkiv 2008

4Nyhedsarkiv 2007

4Nyhedsarkiv 2006

4Nyhedsarkiv 2005

4Nyhedsarkiv 2004

4Nyhedsarkiv 2003

 Synspunkter

 Orlogsliv & Lune

 Billedserier

 Historiske Tidslinier

 Flaget

 Skibene

 Marineflyverne

 Våben/-systemer

 Officersmessen

 Uniformer mm.

 Flådens Ansigt

 Mindesmærker

 Bøger & Forskning

Redigeret og
designet af:

Johnny Balsved

 

SPRINGERENs sidste spring:

Nu er der kun museumsubåde tilbage
i Danmark

Ubåden SPRINGEREN har nu som den sidste danske ubåd forladt det våde element

SPRINGEREN blev løftet på land og anbragt i de specialfremstillede stål-vugger.

Ubåden blev skåret over agten for tårnet, for i to sektioner at blive trans-porteret til fortet, hvor den vil blive sænket ned på plads i beddingsgraven.

Af Johnny E. Balsved

SAMSON gør klar til at løfte SPRINGEREN

Flydekranen SAMSON gør klar til at løfte SPRINGEREN op på kajen.
(Foto:
Langelands Museum)

Torsdag 27.oktober gik to af søværnets enheder på evig pension.

Det drejer sig om Danmarks allersidste flydende ubåd SPRINGEREN, bygget i 1965 og det allersidste danske krigsskib som har været i aktiv tjeneste under anden verdenskrig, nemlig MS 2 ASKØ, senere MHV 81.

Sammen repræsenterer ubåden og minestrygeren et udsnit af  historien om flåden og den kolde krig, som er Museum Langelandsforts tema.

SAMSON klarede løftet

Mandag 24. oktober ankom så den flydekranen SAMSON af Grenå, for at løfte begge fartøjer på land. De skal nemlig udstilles oppe på Museum Langelandsfort.

Ubåden udstilles i en lang tørdok og minestrygeren kommer under tag og bliver stillet i et bassin, så træet ikke udtørrer. Allerede mandag eftermiddag begyndte SAMSON at lægge an til at løfte ubåden på land.

Ingen let sag idet den skulle løftes over en gangbro fra den nu ophørte færgefart til Kiel, og ned på fire sokler af jern. Disse er udformet efter ubåden skrog og skulle stilles meget præcist op.

Med en vægt på 500 tons var flydekranen kommet på arbejde i Bagenkop – mens minestrygerens 80 tons var en let sag for kæmpekranen.

Forsinket af dårligt vejr

Løftet var bestemt til at skulle foregå om tirsdagen, men SAMSONs skipper havde studeret vejrprognoserne og pressede mandag på for at få ubåden på land.

Om tirsdagen fortsattes arbejdet og om eftermiddagen var man nået så vidt, at ubåden og flydekranen var kommet i løfteposition. To meget kraftige lange stålwirer var anbragt om båden og fundamenterne var opstillet.

Kajen var fyldt med nysgerrige og alle ventede spændt.

Men så kom det lovede dårlige vejr. Vindstyrken kom over 10 meter i sekundet og løftet blev udskudt.

Det blev til kuling med stød op til 18 m/sek. og først klokken 23 onsdag aften løjede det, så flydekranen kunne foretage løftet af ubåden.

Skåret midt over

SPRINGEREN blev løftet på land og anbragt i de specialfremstillede stål-vugger.

Ubåden indeholdt ca. 100 ton batte-rier, der bl.a. fungerede som ballast, og disse kunne først kan udtages af søværnets specialister, når ubåden var kommet på land.

Herefter blev ubåden skåret over agten for tårnet, for i to sektioner blive transporteret til fortet, hvor den vil blive sænket ned på plads i beddingsgraven.

Klar til foråret 2006

Udtagning af batterier

 Inden SPRINGEREN kunne skæres midt over skulle der fjernes
ca. 100 tons batterier.
(Foto:
Langelands Museum)

Efterfølgende blev minestrygeren forhalet på siden af en slæbebåd og efterfølgende løftet over ubåden op på land og på en blokvogn kørt op på Museum Langelandsfort kl. 6 morgen 27. oktober.

Nu er begge fartøjer kommet til Langelandsfortet, hvor der forestår et stort arbejde med at klargøre dem til Museum Langelandsfort igen slår portene op i maj måned.

Langelands Museum forventer at begge fartøjer vil være tilgængelige for publikum i den kommende sæson. Museet vil med hjælp fra Søværnet og Marinehjemmeværnet fortælle fartøjernes historie og beskrive deres funktioner.

Der vil blive adgang om bord i begge fartøjer, og man vil bestræbe sig på at vise dem så autentiske som muligt, og museet glæder sig naturligvis over nyerhvervelserne.

SPRINGEREN under transport til Langelandsfortet

Agterenden af ubåden bugseres på sin sidste rejse gennem det langelandske landskab til Langelandsfortet.
(Foto:
Dansk Ubådsforening)

|Til toppen

 Relaterede historier:

4PEDER SKRAM indviet - 24/09/2008

4Torpedomissilbådene genopstår - 29/09/2007

4SEHESTED tilbage på Holmen - 02/10/2006

4SPRINGEREN åbner for publikum - 14/06/2006

4SEHESTED på værft - 21/12/2005

4SPRINGERENs sidste spring - 21/12/2005

4SPRINGEREN på land - 24/10/2005

4SPRINGEREN tager i mod - 13/10/2005

4Nye museumsskibe - 17/06/2005

4SÆLEN overdraget til Tøjhusmuseet - 21/12/2004

|Til toppen

Kildehenvisninger:

"

Dansk Ubådsforening

&

Flådens skibe og fartøjer 1945-1995, af Gunnar Olsen og Svenn Storgaard, Marinehistoriske skrifter,  København 1998 (ISBN 87-87720-13-2)

"

Langelands Museum

&

Marinehjemmeværnets Fartøjer 1950-1972, af Gunnar Olsen, Orlogsmuseet, København 1992 (ISBN 87-89322-12-6)

44Der henvises også til Maritim Bibliografi

- Har du en idé til en historie, eller mener du blot,
at der mangler noget på disse sider?

Kan du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
send en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.

Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.

|Til toppen

 

SENESTE NYHEDER FRA SØVÆRNET:

10-03-2009:
Kuttere på forårsauktion

-

09-03-2009:
Skibsnavne offentliggjort

-

08-03-2009:
Biblioteksmystik

-

26-02-2009:
2. nye fregat køllægges

-

19-02-2009:
Kystradarprojekt forsinket


Flere Nyheder

-

   

Denne side er senest opdateret: -

Denne side er oprindeligt udgivet: 21. december 2005

Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger