Ubådsprojekt VIKING:
Fremtidens ubåde
til Søværnet
I hundredeåret for indførslen af ubådsvåbnet i
Danmark, forventes Søværnet i 2009 at få tilført en helt ny type ubåde, baseret
på et nyt nordisk koncept
Ubådsprojektet VIKING, der er et fælles nordisk
projekt, vil formentlig give bl.a. det næsten 95 årige danske ubådsvåben et
stort løft ind i dette årtusinde, og samtidigt øge Søværnets muligheder for at
løse de internationale opgaver.
Af Søværnets Materielkommando
Skitse af den fremtidige ubåd i
ubådsprojektet VIKING.
(Skitse:
Søværnets Materielkommando)
Søværnet råder i dag over 6 ubåde:
TUMLEREN-klassen på 3 enheder,
NARHVALEN-klassen på 2 enheder og ubåden
KRONBORG.
De to
førstnævnte ubådsklasser er konstrueret efter samme grunddesign og har stort set
ensartet udrustning, hvorimod
KRONBORG adskiller sig væsentligt fra disse to ubådstyper, herunder
navnlig i størrelse og på fremdrivningssystemet (motorsystemet).
NARHVALEN-klassen sejler dog ikke længere i operativ tjeneste, men er
henlagt på Flådestation Frederikshavn indtil den forventede udfasning i 2004.
Design for TUMLEREN og NARHVALEN-klassen
TUMLEREN-
og
NARHVALEN-klassernes trykskrog er uden vandtætte opdelinger -
såkaldte ét-rumsubåde. Bådene er er yderst kompakte og pladsforhold har været
styrende for udstyr, armering (bevæbning) og besætningens komfort.
Begge
ubådstyper har dieselelektrisk fremdrivning og er udrustet med snorkelsystem for
neddykket opladning af batterier.
Ubådene
er udstyret med passive og aktive sensorsystemer samt et taktisk data-system,
hvor såvel billedopbygning, dataevaluering som ildledelse finder sted. Ubådene
er udrustet med langtrækkende målsøgende torpe-doer med stor træffesikkerhed og
våbenvirkning.
Ubådene
er udrustet med meget begrænsede miljøbeskyttende foranstalt-ninger. De
sundhedsmæssige forhold er ligeledes utidssvarende, herunder ikke mindst
pladsforhold og sanitære installationer.
Reservedelssituationen er også kritisk for de fleste skibstekniske systemer,
hvilket er ensbetydende med, at komponenter der kræver udskiftning må
genanskaffes ved enkeltfremstilling. Dette betyder, at det bliver stadig mere
bekosteligt at opretholde det nødvendige sikkerhedsmæssige niveau.
TUMLEREN-klassen
TUMLEREN-klassen blev oprindeligt bygget i Tyskland i midten af
60'erne til det norske søværn og tilgik det danske søværn i perioden 1989 efter
gen-nemgang af et større levetidsforlængelses- og moderniseringsprogram.
Operativt er
TUMLEREN-klassen velegnet til løsning af opgaver i nærområdet, men er
begrænset i operativ anvendelighed under varmere klimatiske forhold på grund af
manglende kølekapacitet.
Ubåden
SÆLEN er dog modificeret således, at båden er i stand til at operere i
varmere farvande. Kampinformationssystemet ombord har grundet forældet teknologi
ikke yderligere udviklingspotentiale.
TUMLEREN-klassen forventes udfaset 2007 - 2011 når en ny ubådsklasse
forventes operativ (VIKING-projektet).
Ubåd af
TUMLEREN-klassen
(Foto: Søværnet)
NARHVALEN-klassen blev bygget på Orlogsværftet (på Holmen) og søsat i
1968. Ligesom
TUMLEREN-klassen har
NARHVALEN-klassen i flere omgange gennemgået levetidsforlængelser,
senest i perioden 1994-1997.
Operativt er
NARHVALEN-klassen i nogen grad egnet til løsning af opgaver i
nærområdet, dog har kampinformationssystemet ombord ikke yderligere
udviklingspotentiale. På grund af bl.a. manglende kølekapacitet er
NARHVALEN-klassen begrænset i operativ anvendelighed under varmere
klimatiske forhold.
Disse
forbehold taget i betragtning sammenholdt med bådenes tekniske tilstand
medfører, at den operative tilstand må betegnes som mindre tilfredsstillende.
Operativ restlevetid vurderes til ca. 2004 og indtil da er
NARHVALEN-klassens 2 ubåde henlagt på Flådestation Frederikshavn.
Ubåd af
NARHVALEN-klassen
(Foto: Søværnet)
Maskineriet i TUMLEREN og NARHVALEN-klassen
Traditionelt diesel-elektriske fremdrivningsmaskineri i ubåde kræver kon-stant
lufttilførelse for at kunne fungere, hvorfor eksisterende ubåde (bort-set fra
atomfremdrevne og ubåde med "fuel-celler") er afhængig af luft til motorerne.
Ubåde
kan få luft til dieselmotorerne ved sejlads på overfladen eller delvist
neddykket ("periskop og snorkeldybde").
I helt
neddykket tilstand anven-des batterier til fremdriften. Batterierne lades op på
overfladen fra genera-torer trukket af dieselmotorerne.
Ubåden KRONBORG og Stirling-motoren
Ubåden
KRONBORG er oprindeligt bygget til den svenske marine i 1978 (NÄCKEN)
med konventionel diesel-elektrisk fremdrivning, men blev om-bygget i 1987-88 med
bl.a. "Air-Independent Propulsion" (AIP), på dansk "luftuafhængigt
fremdrivningsmaskineri".
Energiproduktionen (strøm) til fremdrivning af ubåden er således uaf-hængig af
tilførsel af atmosfærisk luft (ilt).
NÄCKEN blev overdraget til det
danske søværn i 2001 og blev i den forbindelse omdøbt til
KRONBORG.
Skematisk fremstilling af et
luftuafhængigt fremdrivningsmaskineri.
(Skitse:
Søværnets Materielkommando)
Fordelene ved "Stirling" motoren er:
-
Ubådens neddykkede kapacitet forøges med faktor 5-10.
-
Ubåden er uafhængighed af periskop-/snorkeldybde for at lade batterierne op.
-
Reduceret risiko for at blive detekteret (opdaget) sammenlignet med
traditionel snorkelsejlads såvel akustisk, visuelt som elektromagnetisk.
-
Forbedret hydro-akustisk detektionsevne (støjer mindre).
-
Giver
ubåden mulighed for frit at vælge bedste lytte- eller undvigedybde.
Hovedformålet med overtagelsen af NÄCKEN (KRONBORG)
er at sikre søværnets opretholdelse af ubådskapacitet i en overgangsperiode
indtil de nye VIKING-ubåde kan anskaffes omkring år 2009.
Derudover får søværnet værdifuld erfaring i brug og vedligeholdelse af ubåde
baseret på den nye fremdrivningsteknologi som Stirling-motoren er.
Ubåden
KRONBORG til kaj.
(Foto:
Søværnet)
KRONBORGs deplacement (vægt) er ca. 2½ gang større end de eksisteren-de
danske ubåde og kan sejle neddukket i 4 gange så lang tid. Herved op-nås
betydelige operationelle og taktiske fordele.
Nye
ubåde
Det
tager erfaringsmæssigt ca. 10 år at anskaffe større orlogsenheder.
Den
politiske beslutning om at undersøge forskellige projektmuligheder for nye ubåde
blev taget ved forsvarsforliget i december 1995.
Det
blev her besluttet at indlede undersøgelser af muligheden for at gen-nemføre et
ubådsprojekt som grundlag for anskaffelse af erstatning for de eksisterende
ubåde.
Undersøgelserne pegede på gennemførelse af et fællesnordisk ubåds-projekt, "VIKING"
ubådsprojektet.
Nordisk samarbejde på ubådsområdet
Det
nordiske forsvarsmaterielsamarbejde startede december 1994, hvor der blev
indgået en aftale mellem Danmark, Finland, Norge, og Sverige om samarbejde
indenfor forsvarsmaterielområdet.
Formålet med aftalen er bl.a., at der gennem samarbejde mellem de nor-diske
lande skal opnås tekniske og industrielle fordele for landene. Aftalen skal
således fremme et effektivt samarbejde inden for områderne, forsk-ning,
udvikling, produktion, vedligeholdelse og anskaffelser.
På
ubådsområdet konkretiseredes samarbejdet ved, at der i marts 1995 blev indgået
aftale mellem Danmark, Norge og Sverige om at undersøge mulighederne for en
taktisk, teknisk og økonomisk harmonisering af landenes krav til næste
generation af ubåde, idet det det blev konstateret, at alle lande havde planer
om at anskaffe nye ubåde af stort set samme type og størrelse.
Undersøgelserne konkluderede, at der var gode muligheder for en fælles
anskaffelse af ubåde og i juli 1997 indgik de 3 nordiske materielkomman-dochefer
en samarbejdsaftale om at gennemføre en "Studie- og Koncept-fase" for næste
ubådsgeneration.
Aftalen
indebar, at der blev etableret en projektorganisation og oprettet et
projektkontor i Malmø.
Projektgruppen har i samarbejde med bl.a. materielkommandoerne frem til primo
1999 udarbejdet detaljeret beslutningsgrundlag om fortsat samar-bejde for
udarbejdelse af byggespecifikation samt tilvejebringelse af
plan-lægningsgrundlag for gennemførelse af en ubådsanskaffelse i samarbejde med
de tre landes forsvarsindustrier m.fl.
Samlet
planlægges, at der i nordisk regi skal bygges 10 ubåde indenfor det såkaldte
ubådsprojekt VIKING.
VIKING-projektet
VIKING-projektet omfatter som nævnt fælles udvikling og - efter politisk
godkendelse i alle tre lande - gennemførelse af konstruktion og bygning af i alt
10 nye ubåde, heraf 4 til Danmark, 4 til Norge og 2 til Sverige.
Finland
et tilknyttet Viking-projektet som observatør, men har ikke aktuelle planer om
ubådsanskaffelser.
Med
udgangspunkt i de 3 flåders operative, tekniske og økonomiske krav foreligger
der nu en række forskellige konceptuelle løsninger. Henset til forskelle i de
enkelte landes krav har samarbejdet indledningsvis nødvendiggjort et omfattende
harmoniseringsarbejde.
Resultaterne fra Studie- og konceptfasen viser, at de enkelte lande kan opnå
betragtelige økonomiske og industrielle fordele ved at gennemføre et fælles
projekt. Viking-projektet synes således at kunne blive en vigtig bidragsyder til
opfyldelse af intentionerne i den politiske aftale om nordisk materielsamarbejde
fra 1994.
De
nationale krav - som i udgangspunktet har været forskellige på en række områder
- er nu for hovedpartens vedkommende harmoniseret.
I
princippet er det kun norske krav til større rækkevidde, udholdenhed og topfart,
der nu adskiller sig fra de danske og svenske krav, idet alle øvrige krav lader
sig realisere i et fælles grundkoncept.
Konceptet omfatter en moderne kystubåd med luftuafhængigt
fremdriv-ningsmaskineri med kapacitet til at løse opgaver på alle
konfliktniveauer i såvel nationalt som internationalt regi, herunder også under
varmere klimatiske forhold.
Ubåden
vil kunne operere fuldt neddykket i flere uger, og den vil bl.a. derfor være
vanskelig at detektere.
Høj
prioritet til reduceret signatur (stealth) gør i denne sammenhæng ubådstypen
relativt usårlig. Moderne sensorer vil øge ubådens evne til overvågning,
indhentning og varsling af aktiviteter i operationsområdet.
Ubådene
vil, udover sin traditionelle torpedolast, kunne udrustes med nye langtrækkende
våben, såfremt dette skulle være ønskeligt som følge af nye operationskoncepter.
Evnen
til samarbejde og til at kunne kommunikere med andre enheder og
kommandomyndigheder vil ligeledes på fleksibel måde kunne tilpasses de nye
operationskoncepter.
Den nye ubådstype findes i to varianter; en
dansk/svensk version og en norsk version. Den norske version får i tillæg til
den fælles grundversion en energisektion, som tilgodeser de allerede nævnte
særlige norske krav.
Skitse af den fremtidige ubåd i
ubådsprojektet VIKING.
(Skitse:
Søværnets Materielkommando)
Ubådstypen er modulært opbygget med sektioner,
moduler og delsyste-mer. Modulariteten giver mulighed for at til- eller fravælge
funktioner af-hængig af nationernes specifikke krav og økonomiske muligheder.
Det
modulære koncept giver endvidere mulighed for på effektiv måde at dele
produktionen mellem industrien i de tre nordiske lande.
Afslutning
Den
høje grad af harmonisering og den modulære tekniske løsning giver grundlag for
en gunstig serieeffekt ved konstruktion og bygning af de nye 10 Viking-ubåde.
Serieeffekten og det faktum, at tre nationer kan dele på
udviklingsom-kostningerne ses at give en besparelse på op til 20 % i forhold til
hvis landene uafhængig af hinanden skulle have anskaffet ubåde af samme type.
Et tæt
samarbejde i driftsfasen vurderes derudover at kunne føre til bespa-relser på de
løbende driftsomkostninger på ca. 10%.
Målsætningen fra rammeaftalen i 1994 om styrkelse af det nordiske
mate-rielsamarbejde vil på industrisiden kunne realiseres gennem etablering af
"Viking Submarine Corporation", der består af industrivirksomhederne Odense
Staalskibsværft A/S, Kockums AB i Sverige og Kongsberg Defence & Aerospace i
Norge.
Hertil
kommer udnyttelse af projekterings- og produktionskapacitet ved en række øvrige
kvalificerede nordiske underleverandører.
I
fortsættelse af den pågående Studie- og konceptfase er der nu truffet aftale om
at fortsætte projektsamarbejdet i perioden 2000-2004 med gennemførelse af en
såkaldt projektdefinition.
Dette
omfatter udarbejdelse af et teknisk og økonomisk projektgrundlag som
beslutningsgrundlag for landenes tilslutning til gennemførelse af en fælles
konstruktions- og byggefase.
Det
nordiske samarbejde om nye ubåde vurderes således fortsat lovende, og med
muligheden for dansk overtagelse af svensk ubådskapacitet i den kritiske periode
til den første Viking ubåd kan være operativ i 2009, tegner der sig et
realistisk billede af mulighederne for bevarelsen af søværnets ubådsvåben.
Indtil
2009 udgør
KRONBORG et værdifuldt bidrag til søværnets ubåds-kampkraft.
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
at der mangler noget på disse sider?
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
så
send
en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.
Du
kan også anvende
Debat Forum'met her på websiten.
|Til toppen
|