|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20054SPRINGEREN på land |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
SPRINGEREN på land:Slut på en historisk periode for SøværnetTirsdag 25. oktober vil flydekranen SAMSON i Bagenkop færgehavn på Sydlangeland løfte Danmarks sidste ubåd SPRINGEREN og minestrygeren ASKØ op på kajen. Vel ude af vandet vil de to fartøjer blive gjort klar til transporten til deres fremtidige udstillingsplads på det tidligere Langelandsfort. Fortet åbnedes i 1997 for publikum som Danmarks til dato eneste museum om den kolde krig. Af Johnny E. Balsved
Ubåden
SPRINGEREN
ses her ved overdragelsen i Bagenkop. Tirsdag 25. oktober vil flydekranen SAMSON i Bagenkop færgehavn på Sydlangeland løfte Danmarks sidste, endnu flydende ubåd SPRINGEREN og minestrygeren ASKØ op på kajen. Vel ude af vandet vil de to fartøjer blive gjort klar til transporten til deres fremtidige udstillingsplads på det tidligere Langelandsfort. Fortet åbnedes i 1997 for publikum som Danmarks til dato eneste museum om den kolde krig. Sammen med 13 bunkersanlæg med autentisk indretning og udrustning, herunder fire stk. 150 mm kanoner og luftværnsartilleri, råder fortmuseet i forvejen over to fly fra den kolde krig: Et MIG 23 fra det polske luftvåben og et Draken jagerfly anvendt af det danske flyvevåben. To nye museumsskibe Hertil kan nu takket være forsvarsministerens velvilje føjes to danske orlogsfartøjer, der vil blive anbragt i støbte beddingsgrave og fra maj 2006 være tilgængelige for publikum. Begge fartøjer fortæller på hver sin måde spændende historier om søværnets rolle i den kolde krig, som nu er fortid. ASKØ er fra 1941 og har en usædvanlig lang tjeneste bag sig rækkende helt tilbage til anden verdenskrig og besættelsen samt efterkrigsårenes rydning af miner i danske farvande. Ubåden SPRINGEREN er bygget i 1965 til den norske flåde, hvorfra den i 1986 blev købt til Danmark. Begge fartøjer har været i brug indtil 2004. Mens den 24 m lange træbyggede ASKØ på knap 100 ton i løfte- og transporthenseende hører til i letvægtsklassen, er den 500 ton tunge og 47 m lange SPRINGEREN mere kompliceret. Ubåden indeholder ca. 100 ton batterier, der fungerer som ballast og først kan udtages af søværnets specialister, når ubåden er løftet på land og anbragt i specialfremstillede stålvugger. Herefter vil ubåden blive skåret over agten for tårnet og i to sektioner blive transporteret til fortet, hvor den vil blive sænket ned på plads i beddingsgraven. Dette vil finde sted senere på året. Det omfattende projekt gennemføres i tæt samarbejde mellem Langelands Museum og Sydlangeland Kommune og har udover kommunale midler foreløbig fået støtte fra Fyns Amt og forskellige fonde.
Relaterede
historier:
4PEDER SKRAM indviet - 24/09/2008 4Torpedomissilbådene genopstår - 29/09/2007 4SEHESTED tilbage på Holmen - 02/10/2006 4SPRINGEREN åbner for publikum - 14/06/2006 4SEHESTED på værft - 21/12/2005 4SPRINGERENs sidste spring - 21/12/2005 4SPRINGEREN på land - 24/10/2005 4SPRINGEREN tager i mod - 13/10/2005 4Nye museumsskibe - 17/06/2005 4SÆLEN overdraget til Tøjhusmuseet - 21/12/2004
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien, Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.
|
- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Denne side er senest opdateret: - Denne side er oprindeligt udgivet: 24. oktober 2005 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger |