|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20054Nye museumsskibe |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Nye museumsskibe:Flådens sidste to ubåde får nye historiske opgaverSøværnets formentlig absolut sidste to ubåde, SÆLEN og SPRINGEREN, får nye opgaver og bliver bevaret for efter-tiden, men på land Det er glædeligt at kunne konstatere, at flere og flere af flådens skibe tilsyneladende bevares for eftertiden, således at kommende generationer har mulighed for at opleve dele af Danmarkshistorien, også som sømagt. At de bevarede skibe bliver spredt ud over landet, kan have en egnsmæs-sig tiltrækningskraft, men den maritime forskning får trange vilkår, hvis der ikke etableres en samlet landsdækkende maritim forskning. Af Johnny E. Balsved Næste fredag, 24. juni 2005, indvies ubåden SÆLEN (1990-2004) som museumsskib på Bradbænken på Holmen, hvor den er placeret på land tæt ved fregatten PEDER SKRAM (1966-1990), der allerede i en årrække har fungeret som museumsskib. Men også Søværnets sidste ubåd, SPRINGEREN (1991-2004), bliver bevaret og skal være trækplaster som museumsskib på Museum Langelandsfort under Langelands Museum, men forhåbentlig er flere orlogsfartøjer på vej til at blive bevaret for eftertiden.
Ubåden
SÆLEN
placeret på Bradbænken på Holmen i København. Lige til venstre for ubåden anes
forstavnen af fregatten
PEDER SKRAM
og til højre Mastekranen. SÆLEN indvies som museumsskib Ubådene blev taget ud af drift i november sidste år, dermed var en 95 årig epoke i Søværnet forbi. SÆLEN har siden 21. december sidste år ligget opstillet på Holmens Honnørkaj tæt ved Mastekranen i fantastiske historiske opgivelser, og i den mellemliggende periode har der hersket travlhed med at få indrettet ubåden som museumsskib. Og fredag den 24. juni åbner Forsvarsminister Søren Gade og Kulturminister Brian Mikkelsen som tidligere nævnt SÆLEN som Tøjhusmuseets nye båd. Næste fase bliver etableringen af et egentligt ubådsmuseum i den gamle arrestbygning på Holmen. Klargøringen af SÆLEN som et levende ubådsmuseum på Holmen er sket i tæt samarbejde med Dansk Ubådsforening, der består af tidligere chefer og besætningsmedlemmer fra ubådene. SPRINGERENs sidste rejse Søndag ankom så også den sidste danske ubåd SPRINGEREN til Bagenkop havn på Langeland, hvor den senere skal udstilles på koldkrigsmuseet ved det gamle og nu nedlagte Langelandsfort. Selv om ubåden er absolut sødygtig og alle installationer er helt intakte, blev den bugseret til Langeland af en slæbebåd, da der ikke længere findes nogle besætningerne efter ubådsvåbenet officielt blev nedlagt ved udgangen af 2004. Ubåden er en donation fra Forsvarsministeriet til Langelands Museum, men det kræver yderligere 2,5 mill. kr. før museet kan virkeliggøre planerne for denne museumsubåd.
Men Langelands Museum har flere planer om at udvide deres koldkrigs-museum. Museet har nemlig også fået tilbudt en minestryger fra 1941, nemlig MS 2. Minestrygeren MS 2 er bygget i Holbæk under krigen, som den anden af i alt 10 små minestrygere af den såkaldte MS-klasse. Seks af bådene blev 29. august 1943 beslaglagt af den tyske besættelsesmagt, medens det lykkedes for tre af dem at undslippe til Sverige, og én blev sænket på Holmen af egen besætning. I 1945 blev bådene atter overgivet til Søværnet. De ni resterende MS-både gjorde tjeneste i efterkrigstiden, hvor der var nok at gøre med at rydde de danske farvande for miner. 1951 fik MS 2 officielt navnet ASKØ, og funge-rede i en årrække også som øvelsesfartøj i Søværnet. I 1965 blev fartøjet overgivet til Marinehjemmeværnet og fik nu nummeret MHV 81. Som marinehjemmeværnsfartøj har ASKØ bl.a. haft hjemsted i Nyborg og deltaget i varslings- og patruljetjeneste i Storebælt med Langelandsfort som meldecentral. Museet glæder sig til at overtage dette historiske fartøj, som med sine omkring 60 år i aktiv tjeneste, må have noget nær rekord i tjenesteår.
Minestrygeren MS 2, senere ASKØ. Manglende statslig interesse Det er glædeligt at kunne konstatere, at flere og flere af flådens skibe tilsyneladende bevares for eftertiden, således at kommende generationer har mulighed for at opleve dele af Danmarkshistorien, også som sømagt.
I Aalborg havn ligger torpedomissilbåden SEHESTED fortsat og afventer sin fremtidige skæbne, idet de private eller offentlige økonomiske midler fort-sat ikke har kunnet findes til også at bevare dette skib.
Torpedomissilbåden
SEHESTED er her fotograferet i Aalborg i maj 2003,
Relaterede
historier:
4PEDER SKRAM indviet - 24/09/2008 4Torpedomissilbådene genopstår - 29/09/2007 4SEHESTED tilbage på Holmen - 02/10/2006 4SPRINGEREN åbner for publikum - 14/06/2006 4SEHESTED på værft - 21/12/2005 4SPRINGERENs sidste spring - 21/12/2005 4SPRINGEREN på land - 24/10/2005 4SPRINGEREN tager i mod - 13/10/2005 4Nye museumsskibe - 17/06/2005 4SÆLEN overdraget til Tøjhusmuseet - 21/12/2004
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien, Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.
|
- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Denne side er senest opdateret: - Denne side er oprindeligt udgivet: 17. juni 2005 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger |