US/English Version:
Click here to join the US/English version...Click here to join the US/English version...  

 

 Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20074Inspektionsfartøj forsinket?

 

 Historien

 SøværnsNyt

4Nyhedsarkiv 2009

4Nyhedsarkiv 2008

4Nyhedsarkiv 2007

4Nyhedsarkiv 2006

4Nyhedsarkiv 2005

4Nyhedsarkiv 2004

4Nyhedsarkiv 2003

 Synspunkter

 Orlogsliv & Lune

 Billedserier

 Historiske Tidslinier

 Flaget

 Skibene

 Marineflyverne

 Våben/-systemer

 Officersmessen

 Uniformer mm.

 Flådens Ansigt

 Mindesmærker

 Bøger & Forskning

Redigeret og
designet af:

Johnny Balsved

 

Inspektionsfartøj forsinket?:

Navngivningen af første nye inspektionsfartøj udsat indtil videre

Navngivningen af det første inspektionsfartøj var oprin-deligt fastlagt til lørdag 22. september i år, men denne dato holder efter det oplyste af forskellige årsager ikke.

Det første af de foreløbig to nye inspektionsfartøjer

Det første af de foreløbig to nye inspektionsfartøjer ses her under færdiggørelse ved Karstensens Skibsværft A/S i Skagen.
(Foto: Johnny E. Balsved)

Af Johnny E. Balsved

Navngivningen af det første inspektionsfartøj var oprindeligt fastlagt til lørdag 22. september i år, men denne dato holder efter det oplyste af forskellige årsager ikke og en ny dato er endnu ikke kendt.

På grund af ferieperioden er det ikke lykkedes at få oplyst, hvorvidt der er tale om forsinkelse af selve nybygningen, eller det blot er navngivningen, der ikke overholder den planlagte dato.

Flere forsinkelser

Tidligere har navalhistory.dk kunnet berette, at både de nye standard-fartøjer af MK II-typen (BARSØ-klassens afløsere), ligesom installations-arbejder og operativ klargøring af støtteskibene af ABSALON-klassen er ramt af forsinkelser.

Så det er ikke kun DSB, der tilsyneladende har problemer med forsinkelser.

Det første af de to nye inspektionsfartøjer er planlagt leveret til Søværnet fra Karstensens Skibsværft i december 2007 og forventes fuldt operativt i juni 2008. Det andet fartøj planlægges at være teknisk klar og fuldt operativt cirka seks måneder senere.

2. enhed på vej

Skrogene til de nye inspektionsfartøjer bygges på det polske skibsværft Stocznia Pólnocna (Northern Shipyard) i Gdansk. Efter søsætning og motorinstallation mm. bugseres de færdige skrog til Skagen, hvor Karstensens Skibsværft A/S står for aptering og de resterende installations-arbejder.

I løbet af uge 29 skulle skroget til det andet fartøj være klar til søsætning i Gdansk. Søsætningen sker således 2-3 uger senere end oprindelig plan-lagt. Der foreligger endnu ikke noget omkring fartøjets ankomstdato til værftet i Skagen.

Installationen af det militært udstyr, bl.a. kommando- og kommunikations-udstyr foretages af Søværnet selv og vil foregå efter afleveringen fra værf-tet.

Forberedt til EH101

De nye inspektionsfartøjer er som bil-lederne viser udstyret med helikop-terdæk, og kan dermed understøtte helikopteroperationer, men der er fin-des ikke nogen hangar, som kan huse en eventuel helikopter.

Udover helikopterdækket er fartøjer-ne også udstyret med udstyr til at kunne tanke helikoptere i luften, det såkaldte "HIFR" (Helicopter-in-flight-refuel).

EH101 Merlin Joint Supporter

EH101 Merlin Joint Supporter.
(Foto: Agusta-Westland)

Forsvarets Materieltjeneste bekræfter over for navalhistory.dk, at dækket rent styrkemæssigt sagtens kan modtage de nye redningshelikoptere, EH101 Merlin Joint Supporter.

Et tredje fartøj

De to nye inspektionsfartøjer skal afløse de to ældste inspektionskuttere af AGDLEK-klassen, AGDLEK og AGPA, der begge indgik i flådens tal i 1974, samt inspektionsskibet BESKYTTEREN, der udgik af flådens tal i 2000.

Hvorvidt der bliver tale om bygningen af en tredje enhed af denne type, vil først blive afsløret i forbindelse med det kommende forsvarsforlig, men for Søværnet er der vel ingen tvivl om, at man ønsker endnu et fartøj til af-løsning af inspektionskutteren TULUGAQ, der efterhånden har snart 30 års tjeneste bag sig.

Men dette ved vi lidt mere om til næste år, når et kommende forsvarsforlig formentlig er forhandlet på plads.

Grafisk fremstilling af de nye inspektionsfartøjer

Grafisk fremstilling af de nye inspektionsfartøjer.
(Illustration fra
Forsvarets Materieltjeneste)

|Til toppen

 Relaterede historier:

4Flere inspektionsfartøjer - 07/02/2009

476 mm blasttest - 02/02/2009

4En oplagt mulighed - 29/01/2009

4Fotoserie EJNAR MIKKELSEN modtager indsatsfartøj - 25/01/2009

4Der var kanonen - 24/01/2009

4EJNAR MIKKELSEN nyt navn - 14/09/2008

4Nymalet inspektionsfartøj - 10/08/2008

4Inspektionsfartøj nr. 2 på vej - 07/03/2008

4Kommandohejsning på KNUD RASMUSSEN - 20/02/2008

4Inspektionsfartøj nr. 2 ankommet - 09/10/2007

4KNUD RASMUSSEN er dit navn - 23/09/2007

4Inspektionsfartøj forsinket? - 05/07/2007

4Første inspektionsfartøj "landet" - 20/11/2006

4Inspektionsfartøj på vej - 13/10/2006

4Klar til produktionsstart - 28/09/2005

4Ny avanceret overvågningsradar - 17/09/2005

4To nye indsatsfartøjer - 11/02/2005

4Kontrakt på nye inspektionsfartøjer - 20/12/2004

4Nye inspektionsfartøjer - 21/06/2004

|Til toppen

Kildehenvisninger:

"

Forsvarets Materieltjeneste - København

44Der henvises også til Maritim Bibliografi

- Har du en idé til en historie, eller mener du blot,
at der mangler noget på disse sider?

Kan du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
send en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.

Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.

|Til toppen

 

SENESTE NYHEDER FRA SØVÆRNET:

10-03-2009:
Kuttere på forårsauktion

-

09-03-2009:
Skibsnavne offentliggjort

-

08-03-2009:
Biblioteksmystik

-

26-02-2009:
2. nye fregat køllægges

-

19-02-2009:
Kystradarprojekt forsinket


Flere Nyheder

-

   

Denne side er senest opdateret: -

Denne side er oprindeligt udgivet: 5. juli 2007

Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger