|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20074Standby ved færgebrand |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Standby ved færgebrand:OLFERT FISCHER og tre redningshelikoptere var på plads i SkagerrakEn brand i maskinrummet på færgen PETER WESSEL ud-løste hektisk aktivitet ud for Hirtshals og i rednings-centralen i Århus.
Redningshelikoptere og korvetten
OLFERT FISCHER
er klar til at være klar, Af Johnny E. Balsved Tidligt torsdag morgen, 22. marts, modtog Søværnets operative Kommando en meddelelse om, at der var udbrudt brand om bord på færgen PETER WESSEL, der var på vej fra Larvik i Norge til Hirtshals med 346 personer om bord. Færgen befandt sig på det tidspunkt ca. 12 sømil (eller 22 km) nord-vest for Hirtshals. Travlhed i JRCC Meldingen om branden på færgen udløste hektisk aktivitet i den fælles redningscentral JRCC (Joint Rescue Coordination Center) i Århus, der kl. 0752 forberedte en større redningsaktion. Redningsbåde fra Hirtshals, Skagen og Hanstholm redningsstationer blev alarmeret og sammen med inspektionsskibet NORDSØEN sendt til assistance. To redningshelikoptere blev alarmeret og umiddelbart flyttet til Nordjylland for at være tættere på færgen. Korvetten OLFERT FISCHER, der var under forlægning fra Norge til Danmark, var i umiddelbar nærhed og gik øjeblikkelig til assistance. Civile skibe i området blev ligeledes anmodet om at være klar til at yde assistance. Branden om bord Branden opstod formentlig i en el-tavle i maskinrummet og blev opdaget kl. 0640 af skibets besætning, der omgående gik i gang med brand-bekæmpelse. Som en del af sikkerhedsprocedurerne blev passagererne samlet i en restaurant forude i skibet, medens brandbekæmpelsen var i gang, og samtidig blev redningsbåde mm. klargjort med henblik på en eventuel evakuering af passagerer og besætning. Fra flere skibe i området blev der overført brandslukkere (CO2 slukkere) til færgen, og det lykkedes for færgens besætning at få kontrol med branden i maskinrummet på ca. 2 timer, og den nåede heldigvis aldrig at sprede sig fra maskinrummet. Klar til evakuering Flere redningsfartøjer, OLFERT FISCHER og tre redningshelikoptere var klar til at evakuere passager og besætning, hvis det skulle blive nødvendigt, men beredskabet kom ikke i brug. Tilstedeværelsen af tre helikoptere, en S-61 og to EH101, var bl.a. med til at vise passagerer og besætning, at hjælpen er nær, og hvis de skal flyttes fra færgen, så kan helikopterne hjælpe med det. Et enkelt 20 årig besætningsmedlem blev evakueret fra færgen, da man frygtede, at han havde fået røgforgiftning. Evakueringen blev foretaget af en S-61 helikopter, som omgående fløj ham til Aalborg. Kaptajnen, passagererne og de øvrige besætningsmedlemmer kunne efter-følgende melde alt vel om bord. Bugseres til Frederikshavn Branden i de elektriske installationer medførte, at skibet ikke kunne sejle for egen kraft, hvorfor det blev besluttet at tilkalde en slæbebåd, der kunne slæbe færgen til Frederikshavn. Passagerer og besætning kunne derfor imødese en lidt længere rejse end oprindelig planlagt. Da slæbebåden nåede frem kunne redningsberedskabet aflyses, idet kor-vetten OLFERT FISCHER dog fulgtes med færgen rundt om Skagen.
De nye EH101 redningshelikoptere deltog
for første gang i en redningsmission. Nye redningshelikoptere i aktion De nye EH101 redningshelikoptere deltog her for første gang i en rednings-mission. For at forstærke det normale SAR-beredskab, der til dagligt består af tre Sikorsky S-61 helikoptere placeret i henholdsvis Ålborg, Skrydstrup og Roskilde, blev der sendt to af de nye EH101 redningshelikoptere fra Flyvestation Karup til Nordjylland for at give mere løftekapacitet. En enkelt EH101 kan tage minimum 20 passagerer af gangen, og færgen ville derfor hurtigt kunne tømmes, hvis behovet opstod. Heldigvis blev der ikke behov for assistance fra EH101'erne i denne omgang, men hændelsen viste, at beredskabet er klar når det gælder. EH101'eren indgår første gang i den normale SAR-vagt ultimo april. Relaterede historier: 4Korvetten hjemme igen - 21/10/2007 4OLFERT FISCHER på langtur - 18/07/2007 4Standby ved færgebrand - 23/03/2007 4OLFERT FISCHER bestod eksamen - 09/03/2007 4Operation Iraqi Freedom (2003) - 19/09-2005 4Korvet i Ørkenstorm (1991) - 20/10/2002 4Med korvetten OLFERT FISCHER i Golfen (1990-91) - 20/10/2002
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien, Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.
|
- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Denne side er senest opdateret: - Denne side er oprindeligt udgivet: 23. marts 2007 (22. april 2007) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger |