US/English Version:
Click here to join the US/English version...Click here to join the US/English version...  

 

 Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20084LYNX'en atter flyveklar

 

 Historien

 SøværnsNyt

4Nyhedsarkiv 2009

4Nyhedsarkiv 2008

4Nyhedsarkiv 2007

4Nyhedsarkiv 2006

4Nyhedsarkiv 2005

4Nyhedsarkiv 2004

4Nyhedsarkiv 2003

 Synspunkter

 Orlogsliv & Lune

 Billedserier

 Historiske Tidslinier

 Flaget

 Skibene

 Marineflyverne

 Våben/-systemer

 Officersmessen

 Uniformer mm.

 Flådens Ansigt

 Mindesmærker

 Bøger & Forskning

Redigeret og
designet af:

Johnny Balsved

 

29. oktober 2008

LYNX'en atter flyveklar:

Et motorhavari på LYNX helikopteren hæmmede piratjagten i nogle dage

LYNX helikopteren på kommandostøtteskibet ABSALON måtte ufrivilligt overnatte nogle dage i hangaren medens en ny motor blev sendt fra Danmark til Oman.

LYNX helikopteren under en landing på ABSALON

LYNX helikopteren under en landing på ABSALON.
(Foto: Søværnet)

Af Johnny E. Balsved

I næsten en uge måtte den bevæbnede LYNX helikopter på ABSALON ufrivilligt overnatte  i hangaren på skibet, medens en ny motor blev sendt fra Danmark til Oman.

Men efter et kort havneophold i Oman, hvor den havarerede motor blev udskiftet, er kommandostøtteskibet atter på vej ud i Aden Bugten.

Denne gang med en flyveklar helikopter.

Mangel på reservedele

Baggrunden var, at helikopteren havde fået havari på sin den ene af sine to motorer, hvorfor det ikke længere var sikkerhedsmæssigt forsvarligt at anvende den.

Af vel nok uforklarlige årsager fandtes ingen reservemotorer om bord, hvilket ellers er standard på de fleste landes helikopterbærende enheder, der normalt medbringer både ekstra motorer og gearboxe i reservedels-pakken.

Måske var det den almindelige mangel på også væsentlige reservedele, der her gav et negativt udslag.

Det var derfor nødvendigt at tage en motor fra Søværnets Helikoptertjene-ste i Karup og sende den ned til ABSALON.

Motoren ville så blive udskiftet så snart skibet anløb en havn, hvorefter LYNX'en igen forventedes operativ.

Fortsat patruljering

I den uges tid, hvor ABSALON ikke havde en flyvedygtig helikopter om bord, gennemførte skibets boardinghold alligevel to inspektioner af mis-tænkelige fartøjer i Aden Bugten. Det skete med brug af gummibåd.

Chefen for ABSALON, kommandør Frank Trojahn, udtaler: "Helikopteren har afgørende betydning for vores evne til at løse den operative opgave i Aden Bugten.

Den giver os mulighed for hurtigere at kunne nå frem, hvis der er piratover-fald i gang, og den giver os mulighed for at benytte overraskelsemomentet over for piraterne.

Dertil kommer, at helikopteren i flere andre sammenhænge er vigtig. For eksempel til Force Protection, dvs. til beskyttelse af ABSALON, til MEDEVAC ("evakuering af personer til hospital eller læge") mv.

Selvom vi i en kortere periode ikke har haft en operativ helikopter til rådig-hed, så har vi dog fortsat kunnet udføre vores opgave i farvandet. Om end vi ikke har kunnet dække det samme store område og nå så hurtigt frem i tilfælde af et angreb på et handelsskib", slutter skibschefen.

|Til toppen

Relaterede historier:

4Fotoserie ABSALON i Task Force 151 (2009) - 08/03/2009

4Piratjagt i nyt regi - 17/02/2009

4ABSALONs mission forlænges - 27/11/2008

4LYNX'en atter flyveklar - 29/10/2008

4Danmark overtager kommandoen - 16/09/2008

4ABSALON i aktion - 07/09/2008

4Næste stop Malta - 18/08/2008

4ABSALON til Task Force 150 - 29/07/2008

4Droner på THETIS - 15/03/2008

4Søværnet til Afrika - 09/01/2008

4Søværnets fremtidige rolle - 12/12/2007

4OLFERT FISCHER på langtur - 18/07/2007

4Søværnet vil ud i verden - 19/03/2007

4Nye våbenaffutager til THETIS - 07/03/2007

4Første bevæbnede LYNX - 07/09/2006

|Til toppen

Kildehenvisninger:

"

Søværnets operative Kommando, Århus.

44Der henvises også til Maritim Bibliografi

- Har du en idé til en historie, eller mener du blot,
at der mangler noget på disse sider?

Kan du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
send en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.

Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.

|Til toppen

 

SENESTE NYHEDER FRA SØVÆRNET:

10-03-2009:
Kuttere på forårsauktion

-

09-03-2009:
Skibsnavne offentliggjort

-

08-03-2009:
Biblioteksmystik

-

26-02-2009:
2. nye fregat køllægges

-

19-02-2009:
Kystradarprojekt forsinket


Flere Nyheder

-

   

Denne side er senest opdateret: -

Denne side er oprindeligt udgivet: 29. oktober 2008

Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger