US/English Version:
Click here to join the US/English version...Click here to join the US/English version...  

 

 Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20074ABSALON i færdig profil

 

 Historien

 SøværnsNyt

4Nyhedsarkiv 2009

4Nyhedsarkiv 2008

4Nyhedsarkiv 2007

4Nyhedsarkiv 2006

4Nyhedsarkiv 2005

4Nyhedsarkiv 2004

4Nyhedsarkiv 2003

 Synspunkter

 Orlogsliv & Lune

 Billedserier

 Historiske Tidslinier

 Flaget

 Skibene

 Marineflyverne

 Våben/-systemer

 Officersmessen

 Uniformer mm.

 Flådens Ansigt

 Mindesmærker

 Bøger & Forskning

Redigeret og
designet af:

Johnny Balsved

 

ABSALON i færdig profil:

Nu er støtteskibenes ydre udformning helt på plads

Med udgangen af juni måned blev den sidste radar, installeret på støtteskibet ABSALON, og dermed kan skibet for første gang ses i sin endelige profil.

ABSALON i sin endelige profil under færdiginstallering i Korsør

ABSALON i sin endelige profil under færdiginstallering i Korsør, juli 2007.
(Foto: Johnny E. Balsved)

Klik på billede for at se det i stor størrelse...

Af Johnny E. Balsved

Med udgangen af juni måned blev den sidste radar, SMART-S Mk2, instal-leret på støtteskibet ABSALONs forreste mast, og dermed kan skibet for første gang ses i sin endelige profil.

Monteringen markerer således afslutningen på de udvendige installationer på det første støtteskib af ABSALON-klassen. Nu mangler så kabeltræk og en mængde tekniske dele indenbords, således at teknikken også kommer til at spille sammen.

THALES SMART-S Mk2 radaren er en såkaldt medium til langtrækkende ra-dar, der er optimeret til også at kunne anvendes i kystnære områder. Radaren kan dække ud til et område på cirka 250 km.

Kun to ildledelsessigter

Ud over de to store radarer er ABSALON også udstyret med en mængde forskellige sensorer og an-tenner.

Der er for eksempel plads til fire ildledelsessigter, af typen SAAB CEROS, der også anvendes på andre af Søværnets skibe.

Her ses forreste mast med den store SMART-S Mk2 radar.
(Foto: Johnny E. Balsved)

Projektleder Gunnar Frandsen fra Forsvarets Materieltjeneste siger dog  til navalhistory.dk, at normalt vil skibene kun være udstyret med to styk CEROS ildledelsessigter.

Dette skyldes primært, at søværnet ikke råder over et tilstrækkeligt antal, men skulle et af støtteskibene blive udsendt på en "skarp" mission, så vil det naturligvis blive udrustet med fire sigter, slutter Gunnar Frandsen.

Det skal dog bemærkes, at den nye SMART-S Mk2 radar også kan yde støtte ved skydninger.

Ingen hyldevare

Det har tidligere forlydt, at der i forbindelse med anskaffelsen af nye skibe til Søværnet kun skulle anskaffes "hyldevarer", dvs. produkter, der allerede var i anvendelse andre steder, men dette har tilsyneladende ikke været afgørende i valget af den store overvågningsradar.

Den første ordre som THALES Nederlands fik på den nye SMART-S Mk2 radar var faktisk på leveringen til de to støtteskibe af ABSALON-klassen. Det er kun 3½ år siden, firmaet startede udviklingen af denne radar, og den endelige test blev godkendt så sent som i januar i år.

Senere har THALES dog modtaget ordre på levering på yderligere syv systemer. THALES Nederland er dog en erfaren radarudvikler, og radaren er i øvrigt en "lillebror" til den SMART-L radar, der er bestilt til Søværnets nye fregatter, og som allerede anvendes af bl.a. Tyskland og Holland.

Så "hyldevare" er der vel næppe tale om, hvilket også gælder for de fire indkøbte CIWS, 35 mm Maskinkanon M/04 LvSa, hvor Søværnet også er den første bruger af dette system.

Klik på et billede for at se det i stor størrelse...

Så er det ESBERN SNAREs tur

Som tidligere meddelt forventes det, at de tekniske installationer og tests på ABSALON vil være afsluttet ca. 17. august i år, hvorefter de operative tests og procedurer kan fortsættes.

I efteråret vil det så være ESBERN SNAREs tur til at gennemføre hele den samme proces, som søsterskibet har været igennem, således at de teknis-ke installationer på begge enheder kan være afsluttet ved årets udgang.

|Til toppen

 Relaterede historier:

4Fotoserie ABSALON affyrer ESSM - 30/05/2008

4Missiltest på ESBERN SNARE - 24/04/2008

4Første skydning med 35 mm CIWS - 16/11/2007

4ABSALONs første torpedoskydning - 21/08/2007

4ABSALON endelig til søs - 18/08/2007

4ABSALON i færdig profil - 12/07/2007

4Aalborg "erobrer" ABSALON - 05/07/2007

4Århus adopterer ESBERN SNARE - 27/06/2007

4Støtteskibe forsinket - 18/05/2007

4Støtteskib snart operativt - 22/04/2007

4ABSALON slår revner - igen - 10/01/2007

4ABSALON som modelskib - 01/12/2006

4Fotoserie EH-101 tester ESBERN SNARE (2006) - 01/10/2006

4Fotoserie Støtteskibe i formationssejlads (2005) - 06/02/2006

4ESM system til ABSALON - 01/01/2006

4ABSALON i USA - 25/10/2005

4Kommandohejsning i ESBERN SNARE - 19/06/2005

4ESBERN SNARE afleveret - 18/04/2005

4L17 fik navnet ESBERN SNARE - 27/02/2005

4Hæren testede ABSALON - 24/02/2005

4Testsejladsen genoptaget - 11/02/2005

4ABSALON afbrød testsejlads - 19/01/2005

4ABSALON hejser kommando - 10/01/2005

4CIWS til Søværnet - 31/10/2004

4Søprøver med ABSALON - 11/10/2004

4Andet fleksible støtteskib søsat  - 23/06/2004

4Første fleksible støtteskib navngivet - 04/05/2004

4Første fleksible støtteskib søsat - 26/02/2004

4Støtteskib køllagt - 28/11/2003

4Søværnet bygger ny store fleksible støtteskibe - 08/07/2003

|Til toppen

Kildehenvisninger:

"

Forsvarets Materieltjeneste - København

"

Søværnets operative Kommando, Århus.

44Der henvises også til Maritim Bibliografi

- Har du en idé til en historie, eller mener du blot,
at der mangler noget på disse sider?

Kan du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
send en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.

Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.

|Til toppen

 

SENESTE NYHEDER FRA SØVÆRNET:

10-03-2009:
Kuttere på forårsauktion

-

09-03-2009:
Skibsnavne offentliggjort

-

08-03-2009:
Biblioteksmystik

-

26-02-2009:
2. nye fregat køllægges

-

19-02-2009:
Kystradarprojekt forsinket


Flere Nyheder

-

   

Denne side er senest opdateret: -

Denne side er oprindeligt udgivet: 12. juli 2007

Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger