MTB kollision i Storebælt (1957):
Én mand mistede livet
ved kollisionen og Søværnet mistede en motortorpedobåd
Marinekonstabel omkommet da de to motortorpedobåde
FLYVEFISKEN og HØGEN kolliderede under høj fart i forbindelse med natlig øvelse
i Storebælt
Maskinkonstabel Knud Ingemann Thomsen forsøgte at
redde livet ved at springe over bord ved kollisionen, men forsvandt i mørket.
En omfattende eftersøgning med skibe og fly var forgæves.
Ved kollisionen blev
HØGEN så svært beskadiget, at
den sank kort tid ef-ter, hvorimod det lykkedes at bjerge
FLYVEFISKEN ind til Korsør
surret fast til siden af fregatten
ROLF KRAKE.
Af Johnny E. Balsved
Motortorpedobådene
HØGEN, chef søløjtnant I
Jørgen Christiansen, og
FLYVEFISKEN, chef kaptajnløjtnant
Troels Hansen, deltog 4. september 1957 sammen med 5 andre MTB'ere fra 1. Torpedobådseskadre i en natlig øvelse i Storebælt.
Motortorpedobåden
HØGEN der forliste i
Storebælt efter kollisionen med
FLYVEFISKEN.
(Foto:
Søværnet)
I samme farvand befandt sig også 1.
Fregatdivision, der bestod af fregat-terne
ROLF KRAKE, chef kommandørkaptajn
Hans-Henrik Wesche, og
ESBERN SNARE, desuden var også kystjageren
HUITFELDT, chef orlogskaptajn
O. Brinck-Lund, og torpedobåden
HOLM i området.
Motortorpedobådene havde netop afsluttet et øvelse
med bl.a. torpedo-angreb og
sejlede totalt mørklagte og i kølvandsorden, da en kollision ind-traf kort efter klokken 3
om morgenen.
Ildevarslende melding
Klokken 0307 modtoges ombord i bl.a.
ROLF KRAKE et signal i klart sprog,
der kort sagde: "Emergency Collision - Emergency, this is
FLYVEFISKEN I have been in collision with
HØGEN - switch on navigational lights -
HØGEN is sinking
FLYVEFISKEN is not in immediate danger".
Der var ingen angivelse af positionen i det
afsendte signal, men det førte plot ombord i
ROLF KRAKE afgjorde hurtigt, at
kollisionsstedet måtte være 6 sømil NØ for Lohals, hvilket var ca. 3 sømil fra
fregattens nuværende position.
ROLF KRAKE satte omgående fuld
kraft kurs mod kollisionsstedet, mens mandskabet ombord blev klargjort til den
forestående redningsaktion.
Fregatten
ROLF KRAKE spillede en
afgørende rolle i redningsarbejdet.
(Foto fra
Orlogsmuseets
arkiv)
14 minutter senere, klokken 0321 var fregatten
fremme ved kollisions-stedet og kunne i lyset fra projektøren se, hvordan
FLYVEFISKEN nærmest hang ind over
HØGEN, samtidigt kunne det konstateres, at hovedparten af
HØGEN besætning allerede befandt sig ombord på
FLYVEFISKEN.
Kollisionen
Motortorpedobådene havde sejlet totalt mørklagt i
tæt formation i nord-gående retning, da
HØGEN tilsyneladende havde lavet et for skarpt drej, hvorved
FLYVEFISKEN tilsyneladende havde
ramt
HØGEN midtskibs.
Ombord i
FLYVEFISKEN havde man i sekunderne
inden kollisionen forsøgt at lave en undvigemanøvre, men forgæves.
En kollision var uundgåelig og
FLYVEFISKEN skar sig ind i
HØGEN, og begge både begyndte omgående at tage vand ind.
Ved kollisionen blev besætningerne på begge
motortorpedobåde kastet omkuld mellem hinanden, men redningsaktionen var hurtigt
i gang.
Da kollisionen skete sejlede MTB'erne med 3/4
fart, dvs. omkring 30 knob, eller ca. 55 km/timen.
HØGEN stærkt truet
Det stod hurtigt klart, at
HØGEN var synkende, og besætningen fik ordre til at forlade MTB'en. Det
lykkedes for de fleste besætningsmedlemmer at komme ombord på
FLYVEFISKEN, mens enkelte måtte
springe i vandet for at redde livet.
Klokken er 0307 og kollisionen er lige
sket.
FLYVEFISKEN ses her med
stævnen ind over
HØGEN, lige agten for
broen.
Til venstre i billedet ses projektøren fra en af de tililende skibe.
(Ukendt fotograf -
billede stillet til rådighed af Peter Helgesen, Skagen)
Det lykkedes dog hurtigt at få bjerget alle på nær
én op på de øvrige MTB'ere, der befandt sig i området.
Maskinkonstabel Knud Ingemann Thomsen havde været
oppe på dækket, men var sprunget overbord. En anden havde forgæves forsøgt at
redde ham, men han rev sig løs og forsvandt i mørket og måtte meldes savnet.
4 minutter efter at
ROLF KRAKE var nået frem sank
HØGEN, klokken 0321.
Chefen for
HØGEN, søløjtnant I
Jørgen Christiansen, var den sidste, der for-lod den synkende
motortorpedobåd.
Flere tilskadekomne
Flere af de øvrige ombordværende på de to MTB'ere
havde fået adskillige knubs, da de blev kastet omkuld ved den voldsomme
kollision.
Mange havde også fået forskellige knubs og
skrammer, da de i skyndingen gled på
HØGENs glatte dæk, der ved kollisionen var blevet indsmurt i olie.
De tilskadekomne modtog umiddelbar førstehjælp
ombord på
ROLF KRAKE, hvorefter de sværest
tilskadekomne for fuld kraft blev sejlet til Korsør ombord på torpedobåden
TRANEN, kommanderet af søløjtnant I
Erik Sørensen.
To af de tilskadekomne måtte indlægges på Korsør
Sygehus, men tilsyne-ladende var alle sluppet fra ulykken uden alvorlige
kvæstelser. Mange var dog stærkt chokerede efter den natlige hændelse.
FLYVEFISKEN bjerges
Ombord i
ROLF KRAKE gjorde man nu klar til
at redde
FLYVEFISKEN, der tog meget vand ind
gennem et hul i stævnen. Allerede på vej ned mod kollisionsstedet var der blevet
truffet omfattende forberedelser ombord på fregatten.
Motortorpedobåden
FLYVEFISKEN.
(Foto: Søværnet)
Det lykkedes ret hurtigt med hjælp fra MTB'ens
besætning at få lagt to stropper omkring
FLYVEFISKEN, samtidigt med at
ekstra pumpemateriel hjalp med til at holde det indstrømmende vand ude.
Efter at MTB'en således var sikkert "fortøjet" på
siden af fregatten, forlod de sidste besætningsmedlemmer båden, med chefen for
FLYVEFISKEN, kaptajnløjtnant
Troels Hansen som sidste mand, og den langsomme bugsering ind mod Korsør
blev påbegyndt.
Omfattende eftersøgning
Umiddelbart efter daggry blev et storstilet
eftersøgningsapparat sat i gang for at finde den forsvundne maskinkonstabel fra
HØGEN.
I eftersøgningen deltog de øvrige af Søværnets
skibe, der befandt sig i området, herunder fregatten
ESBERN SNARE og kystjageren
HUITFELDT, samt et antal kuttere fra Storebælts Marinedistrikt.
Desuden deltog fly og en helikopter fra
Flyvestation Værløse i den omfattende eftersøgning, men alt sammen uden
resultat.
Først nogle uger senere blev liget af
maskinkonstabel Knud Ingemann Thomsen fundet ved Læsø.
Torpedobåden
FLYVEFISKEN
ses her fortøjet til fregatten
ROLF KRAKE.
(Foto: Sorø Amts
Avis, fra Erik Rodams arkiv)
Ind til Korsør
Omkring klokken 7 sammen morgen ankom
ROLF KRAKE til Korsør og fortøjede
ved østkajen med
FLYVEFISKEN hængende på den
styrbords side.
Ekstra pumpemateriel blev bragt ombord, samtidigt
med at svømmedykke-re anbragte lækmåtter over de største lækager i MTB'en.
Da det var lykkedes at stabilisere torpedobåden,
blev den bugseret over til værftet i Korsør, hvor der blev iværksat yderligere
undersøgelser, og skro-get blev tætnet, således at MTB'en kunne bugseres tilbage
til Orlogsværftet i København for en fuldstændig reparation.
Torpedobåden
FLYVEFISKEN
bugseres over til værftet i Korsør til en midlertidig reparation. Bemærk at der
fortsat lænses vand fra forskibet.
(Ukendt fotograf -
billede stillet til rådighed af Peter Helgesen, Skagen)
HØGEN hæves
Allerede 10. september lyk-kedes det for Svitzer at hæve den sunkne torpedobåd, og den
blev efterfølgende bragt ind til Nyborg.
Efter at båden var kommet i dok blev den besigtiget, og det vurderes at
skaderne på
HØGEN var så omfattende, at det ikke kunne betale sig at reparere
båden.
MTB'en blev kasseret, og al-lerede 23. september var den solgt til
ophugning. |
HØGEN i dok på Nyborg
Værft efter bjergningen.
(Foto: Søværnet) |
Kildehenvisninger: |
& |
Bjergningen af motortorpedobåden
FLYVEFISKEN efter dennes kollision med motortorpedobåde HØGEN i Store
Bælt den 4. september 1957,
af orlogskaptajn J. O. Frederiksen,
artikel i Tidsskrift for Søvæsen 1958 |
|
& |
Danske Søofficerer 1933-1982, udarbejdet af
S. E. Pontoppidan og
J.
Teisen,
Udgivet af Søe-Lieutenant-Selskabet, København,
1984 |
|
& |
Flådens skibe og fartøjer 1945-1995, af Gunnar Olsen og Svenn Storgaard, Marinehistoriske skrifter, København 1998 (ISBN 87-87720-13-2) |
|
& |
Sorø Amtstidende,
4. september 1957 |
|
44Der henvises også til
Maritim Bibliografi |
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
at der mangler noget på disse sider?
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
så
send
en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.
Du
kan også anvende
Debat Forum'met her på websiten.
|Til toppen
|