US/English Version:
Click here to join the US/English version...Click here to join the US/English version...  

 

 Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20064VEJRØ på pension

 

 Historien

 SøværnsNyt

4Nyhedsarkiv 2009

4Nyhedsarkiv 2008

4Nyhedsarkiv 2007

4Nyhedsarkiv 2006

4Nyhedsarkiv 2005

4Nyhedsarkiv 2004

4Nyhedsarkiv 2003

 Synspunkter

 Orlogsliv & Lune

 Billedserier

 Historiske Tidslinier

 Flaget

 Skibene

 Marineflyverne

 Våben/-systemer

 Officersmessen

 Uniformer mm.

 Flådens Ansigt

 Mindesmærker

 Bøger & Forskning

Redigeret og
designet af:

Johnny Balsved

 

VEJRØ på pension:

Første BARSØ-klasse udgår efter næsten
37 års tjeneste i flåden

1. august 2006 strøg orlogskutteren VEJRØ kommando for sidste gang og henligger nu blot i Korsør og afventer sin endelige skæbne.

Orlogskutteren VEJRØ

Orlogskutteren VEJRØ har strøget kommando for sidste gang.
(Foto: Søværnet)

Af Johnny E. Balsved

Efter næsten 37 års tjeneste i flåden må det være tid til pensionering, og orlogskutteren VEJRØ indgik allerede i flådens tal 30. september 1969, som den sjette enhed i BARSØ-klassen.

Med den endelige officielle strygning af flaget 1. august 2006 bliver VEJRØ til gengæld den første af de i alt ni enheder af BARSØ-klassen, der bliver lagt op.

I løbet af de næste par år følger de øvrige otte enheder samme vej. De ni veltjente orlogskuttere vil blive erstattet af seks nye standardfartøjer af den såkaldte Mk II type.

De små grå eminencer

Orlogskutterne af BARSØ-klassen har altid været de små grå eminencer, det er ikke dem, der har givet anledning til lange TV reportager eller lavet de store avisoverskrifter, måske lige da fx VEJRØ 23. juli 1994 blev påsejlet af et containerskib i Fehmern Bælt. [Læs historien her]

Det er ikke her, forsvarsministre og admiraler har holdt taler, når de gik fra kaj, og der var ingen medaljer ved hjemkomsten fra veloverstået tjeneste, men næsten alle danske havnebyer og alle danske farvandsafsnit har mødt dem.

Men i Søværnets operative Kommandos oversigt over søredningsaktioner har man ofte kunne møde deres navne, og opgaverne er altid blevet løst til UG med kryds og bolle gennem de snart 40 år, som BARSØ-klassen har gjort tjeneste som søværnets arbejdsheste.

Kameraet manglede

Næsten alle, der færdes på søen i de danske farvande, har mødt dem på et eller andet tidspunkt, men alligevel er der forbavsende få billeder af disse fartøjer i forsvarets arkiver.

Det er ikke her, fotografens øjne har været, og det har jeg da selv oplevet, da jeg for blot to år siden var på vej ud af Nekselø-bugten. Pludselig mødte jeg en af orlogskutterne, der var for indadgående.

Nu havde jeg selv mulighed for at tage billedet, og hvad opdager jeg så, jeg har glemt at få mit digitalkamera med! Det var surt.

I stedet måtte jeg "nøjes" med at kippe (hilse) med flaget, hvilket omgå-ende blev besvaret på korrekt orlogsmæssig vis fra denne kutter. Og så blev det da også lige til et venligt vink.

Ikke kun til pynt

Bortset fra farven og nummeret i stævnen har orlogskutterne af BARSØ-klassen et meget civilt udseende, næsten som en Nordsø-kutter, men tag endelig ikke fejl, orlogskutterne har også været i stand til at slå igen.

Fra starten var kutterne udstyret med 2 stk. 20 mm Maskinkanoner, hvilke i 2003/2004 blev erstattet af 2 stk. 12,7 mm tunge maskingeværer, og det var så ikke det eneste. BARSØ-klassen kan, lige som hovedparten af flådens skibe, også udlægge miner.

På agterdækket kan kutterne udstyres med sidelægningsapparater, så de kan udlægge fire miner. Det lyder måske ikke af mange, men i praksis skal der vel kun én mine til at stoppe et skib!

Afløserne er næsten på vej

De ni orlogskuttere af BARSØ-klassen vil blive erstattet af seks nye en-heder af den såkaldte Mk II type, hvor af den første nu er under klargøring på Faaborg Værft.

De seks nye standardfartøjer vil indgå operativt i søværnet fra april 2007 og den sidste forventes at være fuldt operativ omkring juli 2007.

Kvantitativt bliver der således tale om en reduktion på næsten 30%. Om der blive tale om et kvalitetsløft, kan kun fremtiden vise. Men under alle omstændigheder vil dette nærmest betyde et farvel til orlogskuttere i søværnet!

Det færdigstøbte skrog af den første Mk II'er er netop søsat ved Kockums

Det første færdigstøbte skrog af en Mk II'er er her søsat ved Kockums i Sverige og klar til bugsering til Fåborg Værft.
(Foto: Peter Nilsson,
Kockums AB)

|Til toppen

 Relaterede historier:

4Femte enhed på vej - 17/02/2009

4NAJADEN blev navnet - 11/12/2008

4P523 leveret - 26/11/2008

4Fotoserie Adoption af et orlogsfartøj (2008) - 21/10/2008

4HAVFRUEN for 11. gang - 26/09/2008

4P522 klar til levering - 11/08/2008

4Anden Mk II modtaget - 14/04/2008

4DIANA-klassen fortsat forsinket - 24/02/2008

4Ny skibsklasse navngivet - 12/12/2007

4Første Mk II modtaget - 07/11/2007

4P520 på prøvesejlads - 08/10/2007

4Første Mk II afleveres - 26/09/2007

4Mk II fartøjer yderligere forsinket - 01/06/2007

4Anden Mk II i Faaborg - 05/12/2006

4VEJRØ på pension - 10/08/2006

4Mk II skibsskrog leveret - 05/07/2006

4Genbrugsprojekt til MK II - 15/04/2006

4Første MK II undervejs - 08/04/2006

4Byggeboom - 10/12/2004

4BARSØ-klassens afløser er nu på vej - 26/10-2004

|Til toppen

Kildehenvisninger:

"

Søværnets Materielkommando, København

44Der henvises også til Maritim Bibliografi

- Har du en idé til en historie, eller mener du blot,
at der mangler noget på disse sider?

Kan du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
send en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.

Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.

|Til toppen

 

SENESTE NYHEDER FRA SØVÆRNET:

10-03-2009:
Kuttere på forårsauktion

-

09-03-2009:
Skibsnavne offentliggjort

-

08-03-2009:
Biblioteksmystik

-

26-02-2009:
2. nye fregat køllægges

-

19-02-2009:
Kystradarprojekt forsinket


Flere Nyheder

-

   

Denne side er senest opdateret: -

Denne side er oprindeligt udgivet: 10. august 2006

Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger