|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20064Genbrugsprojekt til MK II |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Genbrugsprojekt til MK II:De nye Standardfartøjer udrustes med genbrugsmotorerDe tre oplagte enheder af FLYVEFISKEN-klassen leverer halvdelen af dieselmotorerne til de nye standardfartøjer af typen MK II. Søværnet sparer penge og indhøster værdifuld teknisk erfaring ved at renovere og genbruge motorerne til brug i de nye standardfartøjer.
Skitse af de nye MK II fartøjer, som Søværnet modtager fra januar
2007. Af Johnny E. Balsved Når den første af i alt seks nye standardfartøjer af typen MK II søsættes fra Kockums AB i Karlskrona i Sverige omkring 1. juni i år, så vil motorerne i de nye både allerede have flere år og mange driftstimer på søen bag sig. Halvdelen af dieselmotorerne til de nye fartøjer kommer nemlig fra de hidtil nu tre oplagte enheder af FLYVEFISKEN-klassen. På denne måde sparer søværnet både penge og indhøster værdifuld teknisk erfaring ved at renovere og genbruge motorerne til brug i de nye standardfartøjer. Over 18 knob Hovedmaskineriet i de nye standardfartøjer af typen MK II vil være 2 styk MTU dieselmotorer af samme type, der i dag anvendes i FLYVEFISKEN-klassen. Seks af motorerne kommer da også fra de hidtil tre oplagte enheder af FLYVEFISKEN-klassen, og de resterende seks motorer er indkøbt fra den svenske marine, således at det samlede antal når op på de tolv nødvendige motorer. Motorerne renoveres og opdateres ved motorværkstedet på Flådestation Korsør til brug i standardfartøjerne. I forbindelse med renoveringen af motorerne sker der også en nødvendig modifikation og test, således at de kan leve om til de fremtidige krav, hvilket det seneste nummer af "Flåden i Korsør", udgivet af Flådestation Korsør, beskriver ganske nøje. Ved at anvende samme motortype i de nye standardfartøjer sikrer søvær-net sig, at den fornødne tekniske ekspertise allerede er til stede, lige som der allerede findes reservedele og motorer på lager. Oprindelig var det planlagt, at de nye standardfartøjer skulle have en top-fart omkring de 18 knob (ca. 33 km/t), men ved genbrug af MTU diesel-motorerne fra FLYVEFISKEN-klassen må det forventes, at topfarten nok bliver noget højere, da denne type, der er væsentligt tungere, allerede har en hastighed omkring de 20 knob på samme dieselmotorer. Installeres i Karlskrona Motorerne installeres hos Kockums AB i Karlskrona, der også står for støb-ningen af skrog og overbygning. Det første sæt motorer blev således leveret fra motorværkstedet ved Flådestation Korsør til Karlskrona allerede i januar måned for installation i det første fartøj, der forventes søsat omkring 1. juni i år. Sidste sæt af de i alt 12 dieselmotorer planlægges at skulle leveres til værf-tet i Sverige medio juli 2007. Når motorerne er installeret og fartøjerne søsat vil de blive bugseret til Faaborg Værft, der står for færdiggørelsen af de seks nye standardfartøjer. Det første af de nye standardfartøjer forventes at blive leveret til søværnet i begyndelsen af 2007.
En renoveret dieselmotor klar til levering til værftet i Karlskrona fra
motorsektionen på Flådestation Korsør. Relaterede historier: 4Femte enhed på vej - 17/02/2009 4NAJADEN blev navnet - 11/12/2008 4P523 leveret - 26/11/2008 4 Adoption af et orlogsfartøj (2008) - 21/10/2008 4HAVFRUEN for 11. gang - 26/09/2008 4P522 klar til levering - 11/08/2008 4Anden Mk II modtaget - 14/04/2008 4DIANA-klassen fortsat forsinket - 24/02/2008 4Ny skibsklasse navngivet - 12/12/2007 4Første Mk II modtaget - 07/11/2007 4P520 på prøvesejlads - 08/10/2007 4Første Mk II afleveres - 26/09/2007 4Mk II fartøjer yderligere forsinket - 01/06/2007 4Anden Mk II i Faaborg - 05/12/2006 4VEJRØ på pension - 10/08/2006 4Mk II skibsskrog leveret - 05/07/2006 4Genbrugsprojekt til MK II - 15/04/2006 4Første MK II undervejs - 08/04/2006 4Byggeboom - 10/12/2004 4BARSØ-klassens afløser er nu på vej - 26/10-2004
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien, Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.
|
- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Denne side er senest opdateret: - Denne side er oprindeligt udgivet: 15. april 2006 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger |