|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20064Mk II skibsskrog leveret |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Mk II skibsskrog leveret:Faaborg Værft i gang med udrustningen af det første Mk II standardfartøjFaaborg Værft A/S har nu modtaget det første skrog af i alt seks skibsskrog til de nye standardfartøjer af Mk II-typen De nye standardfartøjer af Mk II-typen skal erstatte de mere end 40 år gamle orlogskutter af BARSØ-klassen, og de fremtidige opgaver vil hoved-sageligt bestå i farvandsovervågning, søredning og anden assistance.
Det færdigstøbte skrog af den første Mk II'er er netop søsat ved
Kockums i Sverige og klar til bugsering til Fåborg. Af Johnny E. Balsved 20. juni modtog Faaborg Værft det første skrog af i alt seks skrog til de nye standardfartøjer af Mk II-typen, der skal afløse de nuværende otte orlogs-kuttere af BARSØ-klassen. Det færdigstøbte skrog blev bugseret fra Kockums værftet ved Karlskrona i Sverige, der har stået for støbningen og motorinstallationen. Ministerbesøg Allerede tre dage efter at det første skrog var leveret til værftet i Fåborg fik søværnets øverste politiske chef, forsvarsminister Svend Gade, 23. juni lejlighed til at besigtige det, der skal være søværnets kommende standard-fartøjer af den såkaldte Mk II-type. Besøget skete netop i anledningen af leveringen af det første skibsskrog, men ministeren fik dog også lejlighed til at få præsenteret de øvrige aktivi-teter, som værftet kan præstere. Dansk-svensk samarbejde Selve støbningen af skibsskroget og motorinstallationen foretages af sven-ske Kockums AB i Karlskrona, som er nordens største producent af glasfiber skrogkonstruktioner. Fartøjerne produceres som en glasfiber-sandwichkonstruktion, og efter byg-ningen i Sverige bugseres de færdigstøbte skrog til Faaborg Værft, hvor værftet står for udrustningen af fartøjerne inden afleveringen til søværnet. De nye standardfartøjer af Mk II-typen skal erstatte de mere end 40 år gamle orlogskuttere af BARSØ-klassen, og de fremtidige opgaver vil hovedsageligt bestå i farvandsovervågning, søredning og anden assistance. Mk II fartøjerne har en længde på 42 meter og en bredde på 8,2 meter, og farten vil ligge omkring 18 knob. Ifølge nedenstående plan skal det første fartøj være klar til levering til søværnet ved udgangen af januar 2007, og forventes herefter at være teknisk klar og fuldt operativ ultimo april.
-
Skitse af de nye MK II fartøjer, som Søværnet modtager fra januar
2007. Relaterede historier: 4Femte enhed på vej - 17/02/2009 4NAJADEN blev navnet - 11/12/2008 4P523 leveret - 26/11/2008 4 Adoption af et orlogsfartøj (2008) - 21/10/2008 4HAVFRUEN for 11. gang - 26/09/2008 4P522 klar til levering - 11/08/2008 4Anden Mk II modtaget - 14/04/2008 4DIANA-klassen fortsat forsinket - 24/02/2008 4Ny skibsklasse navngivet - 12/12/2007 4Første Mk II modtaget - 07/11/2007 4P520 på prøvesejlads - 08/10/2007 4Første Mk II afleveres - 26/09/2007 4Mk II fartøjer yderligere forsinket - 01/06/2007 4Anden Mk II i Faaborg - 05/12/2006 4VEJRØ på pension - 10/08/2006 4Mk II skibsskrog leveret - 05/07/2006 4Genbrugsprojekt til MK II - 15/04/2006 4Første MK II undervejs - 08/04/2006 4Byggeboom - 10/12/2004 4BARSØ-klassens afløser er nu på vej - 26/10-2004
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien, Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.
|
- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Denne side er senest opdateret: - Denne side er oprindeligt udgivet: 5. juli 2006 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger |