Byggeboom:
Søværnet skaber beskæftigelse
på danske værfter
Søværnet har i alt 19 nye skibe under
kontraktforhandlin-ger, i ordre eller under bygning på danske værfter
Det nuværende og det netop indgåede forsvarsforlig
betyder bl.a. at Søværnet ved udgangen af 2004 forventes at have omkring 19 nye
skibe under kontraktforhandlinger, i ordre eller under bygning på danske værfter
Af Johnny E. Balsved
Søværnets Materielkommando forventer inden
udgangen af året at skrive kontrakt med Odense Staalskibsværft/Lindø om
bygningen af tre nye pa-truljeskibe til Søværnet.
Dermed vil Søværnet have i alt 19 nye skibe under
kontraktforhandlinger, i ordre eller under bygning på danske værfter.
Afløser for BARSØ-klassen
3. december 2004 underskrev Søværnets
Materielkommando en kontrakt med Faaborg Værft om bygningen af seks nye
standardfartøjer af den så-kaldte MK II type.
MK II fartøjerne skal primært bruges til
suverænitets- og myndigheds-opgaver, krisestyring, SAR operationer,
miljøovervågning og forurenings-bekæmpelse.
Øvrige opgaver vil være dykkeropgaver, transport-
og slæbeopgaver, træ-ning og uddannelse.
De seks nye MK II fartøjer vil få en længde på ca.
43 meter og skal erstatte de ni efterhånden mere end 30 år gamle orlogskuttere
af
BARSØ-klassen.
Seneste skitse af de nye MK II fartøjer, som Søværnets Materielkommando
nu har bestilt ved Fåborg Værft.
(Skitse fra
Søværnets Materielkommando)
Nye inspektionsfartøjer
Tidligere på efteråret indgik Søværnets
Materielkommando en kontrakt med Karstens Skibsværft i Skagen om bygningen
af foreløbigt to nye in-spektionsfartøjer.
De to nye inspektionsfartøjer er
afløsning for de to ældste inspektions-kuttere af
AGDLEK-klassen,
AGDLEK
og
AGPA,
der begge indgik i flådens tal i 1974, samt inspektionsskibet
BESKYTTEREN.
Disse to fartøjer var allerede bevilget i
det tidligere forsvarsforlig. Nu plan-lægges yderligere anskaffet et fartøj
til afløsning for
TULUGAQ,
den sidst byggede (1979) af de tre enheder af
AGDLEK-klassen.
De nye inspektionsfartøjer bliver omtrent
på samme større som det tidlige-re inspektionsskib
BESKYTTEREN, medens de blive næsten dobbelt så bre-de og dobbelt så
lange som inspektionskutterne af
AGDLEK-klassen.
Tegning af de nye inspektionsfartøjer til Søværnet.
(Illustrationen stillet til rådighed af
Søværnets Materielkommando)
Travlhed i Skagen
De nye inspektionsfartøjer er ikke de eneste nye
skibe til Søværnet, der bygges i Skagen. Tidligere på efteråret blev der indgået
en kontrakt med Skagen Shipyard om bygningen af seks nye standardfartøjer af den
så-kaldte
MK I type.
MK I fartøjerne skal primært anvendes til
søopmåling i danske farvande og træningsfartøjer for kadetter. Øvrige opgaver
vil være assistance til minerydningsdroner, slæbning af mål,
torpedoindbjergning, forurenings-bekæmpelse og lokalisering af havarerede fly og
ubåde.
De 6 nye
MK I-fartøjer skal afløse de 4
efterhånden aldrende søopmålings-fartøjer (SKA-bådene), samt 4 skolebåde, 3
torpedoindbjærgningsfartøjer og et minørfartøj.
Skitse af de nye
MK I fartøjer, som Søværnets Materielkommando
har bestilt seks af i Skagen.
(Skitse fra
Søværnets Materielkommando)
Nye patruljeskibe
Som tidligere nævnt forventer Søværnets
Materielkommando inden ud-gangen af året at skrive kontrakt med Odense
Staalskibsværft/Lindø om bygningen af tre nye patruljeskibe til Søværnet.
Bygningen af disse nye patruljeskibe er resultatet
af det nyligt indgåede forsvarsforlig.
Patruljeskibene skal være søværnets nye store kampskibe, som erstatning for de
nuværende korvetter af
NIELS JUEL-klassen.
Skibene er planlagt til at afløse de nuværende korvetter, men vil i kraft af
såvel størrelse som udholdenhed være væsentligt bedre egnede til at del-tage i
internationale operationer.
Designudkast til de nye Patruljeskibe.
(Illustrationen stillet til rådighed af
Søværnets Materielkommando)
Støtteskib nummer to
Søværnets andet fleksible støtteskib,
L17,
der blev søsat 21. juni 2004, er samtidig under færdiggørelse på Odense
Staalskibsværft/Lindø. Oprindeligt skulle skibet være afleveret til Søværnet i
sidste kvartal af 2004, men de reviderede planer betyder nu, at
L17 forventes
navngivet 25. februar 2005.
Efter yderligere klargøringsarbejder på værftet forventes
det, at nybyg-ningen afleveres til Søværnet i løbet af 1. kvartal næste år.
L17 er det andet af en serie på to fleksible
støtteskibe, som Søværnet skal modtage i indeværende år, hvor det første skib,
ABSALON, blev afleveret til Søværnet 19. oktober i år.
Vandet fyldes i dokken, og det andet fleksible støtteskib,
L17,
flyder for første gang. Navngivningen vil ske 25. februar 2005.
(Foto: Søværnet)
Relaterede artikler:
4BARSØ-klassens afløser er nu på vej
4MK I fartøjer bygges i Skagen
4Andet fleksible støtteskib søsat
4Nye inspektionsfartøjer
4Nyt Forsvarsforlig 2005-2009
4Søværnet
bygger ny store fleksible støtteskibe
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
at der mangler noget på disse sider?
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
så
send
en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.
Du
kan også anvende
Debat Forum'met her på websiten.
|Til toppen
|