|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20074Mk II fartøjer yderligere forsinket |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Mk II fartøjer yderligere forsinket:BARSØ-klassens afløser nu forsinket et halvt årForsvarets Materieltjeneste bekræfter, at færdigudvikling og detailkonstruktion af søværnets nye Standardfartøjer Mk II har taget længere tid end oprindelig planlagt.
Det ligner mest af alt en byggeplads, og det er det også. Faaborg
Værft har travlt med at få færdiggjort de nye standardfartøjer af Mk
II-typen. Af Johnny E. Balsved I december sidste år kunne vi her på siten notere os, at det kneb med at overholde leveringsterminerne på de ny standardfartøjer af Mk II-typen. Forsvarets Materieltjeneste bekræfter nu over for navalhistory.dk, at der vil komme yderligere forsinkelser. Oprindelig skulle det første fartøj have været klar til operativ tjeneste ultimo april 2007. Dette blev i december sidste år ændret til udgangen af august, men er nu yderligere udskudt til 30. november 2007. Forsinkelsen bekræftet Over for navalhistory.dk bekræfter Forsvarets Materieltjeneste, at "Færdig-udvikling og detailkonstruktion af søværnets nye Standardfartøjer Mk II, der skal afløser "Ø-kutterne" som farvandsovervågningsenheder, har taget længere tid end oprindelig planlagt. De sidste detaljer er dog nu på plads, bl.a. detaljerne omkring agter-skibsarrangement, hvor søværnet som noget nyt har besluttet at benytte agterudsætning af "bordingbåden" i stedet for søværnets traditionelle kran-udsætning over skibssiden. Endvidere er de sidste detaljer i den endelige optimering af indretningen af apteringen nu helt på plads." Forsvarets Materieltjeneste bemærker yderligere, at de har indgået kontrakt med Pro-Safe om levering af 7 stk. gummibåde af typen RIB WJ 610 til brug på de nye standardfartøjer. Dansk-svensk samarbejde Selve støbningen af skibsskroget og motorinstallationen foretages af sven-ske Kockums AB i Karlskrona, som er nordens største producent af glasfiber skrogkonstruktioner. Fartøjerne produceres som en glasfiber-sandwichkonstruktion, og efter byg-ningen i Sverige bugseres de færdigstøbte skrog til Faaborg Værft, hvor værftet står for udrustningen af fartøjerne inden afleveringen til søværnet. De nye standardfartøjer af Mk II-typen skal erstatte de mere end 40 år gamle orlogskutter af BARSØ-klassen, og de fremtidige opgaver vil hoved-sageligt bestå i farvandsovervågning, søredning og anden assistance. Mk II fartøjerne har en længde på 42 meter og en bredde på 8,2 meter, og farten vil ligge omkring 18 knob. Leveringsterminerne Nedenfor følger den revidere termin for fartøjerne, idet oprindeligt udmeldte terminer er anført med rødt, ændringerne fra december er markeret lyslilla, medens de seneste datoer er anført med grønt. En * indikerer, at der ikke er sket ændringer siden seneste udmeldte dato, og n/a er en betegnelse for, at ingen fast dato er tilgængelig. -
Ovenstående oplysninger er baseret på projektbeskrivelserne udgivet af Søværnets Materielkommando/Forsvarets Materieltjeneste. Relaterede historier: 4Femte enhed på vej - 17/02/2009 4NAJADEN blev navnet - 11/12/2008 4P523 leveret - 26/11/2008 4 Adoption af et orlogsfartøj (2008) - 21/10/2008 4HAVFRUEN for 11. gang - 26/09/2008 4P522 klar til levering - 11/08/2008 4Anden Mk II modtaget - 14/04/2008 4DIANA-klassen fortsat forsinket - 24/02/2008 4Ny skibsklasse navngivet - 12/12/2007 4Første Mk II modtaget - 07/11/2007 4P520 på prøvesejlads - 08/10/2007 4Første Mk II afleveres - 26/09/2007 4Mk II fartøjer yderligere forsinket - 01/06/2007 4Anden Mk II i Faaborg - 05/12/2006 4VEJRØ på pension - 10/08/2006 4Mk II skibsskrog leveret - 05/07/2006 4Genbrugsprojekt til MK II - 15/04/2006 4Første MK II undervejs - 08/04/2006 4Byggeboom - 10/12/2004 4BARSØ-klassens afløser er nu på vej - 26/10-2004
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien, Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.
|
- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Denne side er senest opdateret: - Denne side er oprindeligt udgivet: 1. juni 2007 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger |