|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4Historien4Flåden 1814-18484GALATHEAs jordomrejse4Kolonisering af Nicobarøerne |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
GALATHEAs jordomrejse (1845-1847):Kolonisering af NicobarøerneFire gange forsøgtes det i perioden 1756-1848 at opbygge en dansk koloni på Nicobarerne - og fire gange mislykke-des det. Danmarks drøm om en koloni i den Bengalske Havbugt viste sig nærmest som en sæbeboble, der bristede, da øgruppen var lige så ugæstfri som Hans Ø i Nordøstgrønland. Af Johnny E. Balsved Et af Galathea-Ekspeditionens hovedformål var at gennemføre en ny kolonisering af Nicobarerne, en øgruppe i den Bengalske Havbugt, der siden 1756 havde været erklæret for dansk område, på dansk også benævnt som Frederiksøerne. Flere tidligere forsøg på at kolonisere øgruppen var mislykkedes, ikke mindst på grund af det for europæere så ganske usunde klima og den ofte dødelige Nicobarfeber. Øgruppen
Det tidligste forsøg Da Danmark i starten af 1700-tallet kiggede sig omkring efter områder egnet til kolonisering i Asien, var der efterhånden ikke meget land tilbage, som ikke allerede var taget i besiddelse af andre nationer. Når blikket så faldt på Nicobarerne skyldtes dette nok hovedsagelig, at det-te område ikke var "ejet" af noget andet europæisk land. På øerne boede nogle få tusinde malajer og umiddelbart syntes jorden frugtbar. At klimaet på øgruppen var meget usundt for hvide mennesker, tænkte man ikke videre over, da først muligheden for at hejse Dannebrog var til stede. Øgruppen blev første gang besøgt af danskere i 1723, men først i 1755 blev der sendt en officiel ekspedition til øerne, og nytårsdag 1756 indvie-des kolonien Ny Danmark på Nicobarerne. Nicobarøerne var nu officielt taget i dansk besiddelse. Men det usunde klima krævede hurtigt sine ofre, malaria og Nicobarfeber var ikke venlige over for de danske udsendinge, og til trods for hyppige tilflytninger var det i realiteten allerede midt i 1757 slut med de danske på øgruppen, selvom nogle få fortsat danske forsøgte at fastholde grebet om øerne.
Frederikshøj på øen Kamorte. Endnu et forsøg I august 1768 gjordes endnu et forsøg på at kolonisere øgruppen, og denne gang så det næsten ud til at lykkes, men i 1772 anså det Ostindiske Kompagni det ikke længere for rentabelt at drive kolonien, hvorefter man officielt trak sig ud. Øgruppen var dog fortsat dansk koloni, og i 1777 overtog staten ansvaret for de danske besiddelser i Ostindien, og der blev indsat et skib i fast fart mellem Trankebar og havnen ved Nancowry. 6. juli 1778 skete så det ejendommelige, at en østrigsk fregat anløb havnen ved Nancowry og efterfølgende erklærede øerne for østrigsk områ-de, under navnet Kaiserhügel. Østrigerne havde opfattet det Ostindiske Kompagnis opgivelse af øerne, som en dansk overgivelse af øerne. Nogle år senere gik det op for østrigerne, at Nicobarøerne fortsat af dan-skerne blev betragtet som dansk område, hvorefter de i 1784 valgte at fjerne deres koloni. I 1787 forlod de sidste missionærer øgruppen, og tilbage var blot en lille vagtstyrke, der primært fungerede som flagvagt på den danske koloni. Efter flere besøg af blandt andet engelske kapere var der i 1809 kun enkelt dansker tilbage på øerne. Så også dette andet forsøg på at kolonisere øerne var slået fejl.
Naturhavnen ved Nancowry på Nicobarøerne. Næstsidste forsøg I 1831 gjordes så endnu et forsøg på at skabe en "civiliseret" koloni på øerne ved at sende endnu en ekspedition fra Trankebar, men riget var be-gyndt at fattes penge, og skibsforbindelserne til og fra Trankebar blev nu mere og mere sjældne. Den nye guvernør i Trankebar interesserede sig ikke for Nicobarerne, og i 1834 kom der meddelelse om, at kolonien skulle indskrænkes, og der blev kun 13 mand tilbage for at vise flaget. Tre år senere, i 1837, bestemtes at "Den Nicobarske Entreprise" skulle op-hæves og mandskabet hentes tilbage til Trankebar. Men Danmark opgav ikke højhedsretten til øerne. Det militære vakuum efter den danske tilbagetrækning fra øerne medførte en kraftig stigning i antallet af sørøverier i området, og englænderne rejste derfor krav om, at Danmark sørgede for at opretholde ro og orden i områ-det. Det engelske krav om dansk suverænitetshåndhævelse var årsagen til, at korvetten GALATHEA som en af sine hovedopgaver havde at iværksætte endnu et koloniseringsforsøg af Nicobarøerne. Et sidste forsøg I januar 1846 ankom hjuldampskibet GANGES til Nicobarerne, med kap-tajnløjtnant R. Aschlund som chef. Hjuldampskibet var blevet indkøbt i Calcutta og skulle være stationsskib på øerne og assistere GALATHEA under opmålingen og kortlægningen af øerne.
Men en ekspedition op ad en af floderne på Store Nicobar, hvor der deltog 30 personer, satte pludselig sundhedsrisikoen på øerne i perspektiv. Samt-lige deltagere i ekspeditionen blev syge og 4 mand døde, medens 19 måtte overføres til et hospital i Penang. 25. februar besluttede kaptajn Bille, at undersøgelserne omkring Nicoba-rerne var afsluttede og koloniseringen på påbegyndt, hvorefter GALATHEA fortsatte sin jordomsejling. Det gik skidt fra starten Men det gik hurtigt ned ad bakke for den nye koloni på Pulo Milu. Nicobar-feberen hærgede blandt kineserne, og ingen danske handelsskibe anløb øerne. Hjuldampskibet GANGES viste sig ikke kun at være utæt som en si, men også særdeles ustabilt, det brugte også urimelige mængder kul, når det endelig ville sejle. Desuden var skibet angrebet af hvide myrer, der langsomt, men sikkert, indefra åd al træværket over vandlinien. I starten af 1848 besluttedes det derfor at afhænde hjuldampskibet, og i stedet indkøbtes en lille skonnert, der fik navnet NANCOWRY. Skibet fik dog kun en enkelte sejlads som danske orlogsskib, inden eventyret på øerne var forbi. Hjemme i Danmark var den første slesvigske krig startet, og der var nu hverken tid eller kræfter til at beskæftige sig med de ugæstfrie øer så langt væk hjemmefra. Man forsøgte at tage kontakt til englænderne med henblik på at sælge dem, men englænderne var ikke interesseret i at betale noget, så i stedet blev det besluttet at nedlægge kolonien og hente mandskabet hjem.
Det danske orlogsfartøj, skonnerten NANCOWRY til ankers Flaget stryges 10. juni 1848 blev Dannebrog strøget på øerne, skonnerten NANCOWRY blev solgt, og mandskabet og materiel fra kolonien blev afhentet af korvetten VALKYRIEN, medens chefen, kaptajnløjtnant R. Aschlund valgte at rejse tilbage til Danmark over land. Danmark beholdt fortsat højhedsretten over området, men hverken Fran-krig eller England ville betale noget for de værdiløse øer. I slutningen af 1860'erne var sørøveriet i området taget til, og England krævede nu, at Danmark enten greb ind eller overgav øerne. I 1868 valgte Kong Christian IX at give afkald på øerne uden vederlag, og 7. marts 1869 gik englænderne i land på øerne og erklærede dem som en del af Indien under den engelske dronning.
Relaterede
historier:
4 Galathea Ekspeditionen (2006-07) - 27/04/2007 4Besætningsskift på VÆDDEREN - 12/12/2006 4Mindre brand på VÆDDEREN - 16/11/2006 4Galathea 3 ruten klar - 26/03/2006 4VÆDDEREN klargøres - 27/02/2006 4 VÆDDEREN klargøres (2006) - 27/02/2006 4På togt med GALATHEA (1950-1952) - 19/02/2006 4Forberedelserne - 19/02/2006 4Ekspeditionens opgaver - 19/02/2006 4Kort over ruten - 19/02/2006 4GALATHEAs jordomrejse (1845-1847) - 16/01/2006 4Kongens instruks til Kaptajn Steen A. Bille - 16/01/2006 4Kolonisering af Nicobarøerne - 16/01/2006 4Detailkort over Nicobarøerne - 16/01/2006 4Fakta omkring et billede - 21/01/2006 4Kort over ruten - 16/01/2006 4VÆDDEREN ombygges i Skagen - 21/12/2005 4Galathea Ekspeditionen (2006-2007) - 27/07/2005
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien, Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.
|
- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Denne side er senest opdateret: - Denne side er oprindeligt udgivet: 16. januar 2006 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger |