|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20064VÆDDEREN klargøres |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
VÆDDEREN klargøres:Inspektionsskibet under ombygning i SkagenInspektionsskibet VÆDDEREN er ved at blive klargjort til Galathea 3 ekspeditionen, og Søværnet er på vej til at udpege den første besætning Alt medens klargøringen af inspektionsskibet skrider frem som planlagt har det været nødvendigt at ændre på ekspeditionens rute.
Inspektionsskibet
VÆDDEREN
under ombygning (Februar 2006) Af Johnny E. Balsved Arbejdet med Søværnets del af Galathea ekspeditionen skrider frem efter planen. VÆDDEREN stævner ud på den tredje Galathea ekspedition 11. august i år. Men inden inspektionsskibet kan drage ud i verden som ekspeditionsskib med en forventningsfuld besætning ligger der masser af arbejdstimer. Hårdt arbejde Lige nu gennemgår skibet en større ombygning på Karstensens Skibsværft i Skagen. Der skal blandt andet gøres plads til, at 99 mand skal kunne arbejde og sove ombord på skibet. Samtidigt skal skibet udrustes til ekspeditionen. Ombygningen omfatter bl.a. en containerby hvor forskerne skal arbejde, en kran, ti kilometer wirespil, meteorologisk udstyr og et helt nyt satellit- kommunikationssystem. Det handler til gengæld ikke kun om det tunge isenkram. De forskningsprojekter der har fundet vej til Galathea ekspedition har søgt i hundredvis af forskningstilladelser i den lande, som ekspeditionen skal besøge. Forskerne skal have tilladelse til at indsamle prøvemateriale. Og som reder og ejer af fartøjet er det Søværnets opgave at håndtere ansøgningerne. - Man skal faktisk have en tilladelse for at opsamle en kop vand, siger kaptajnløjtnant Kenneth Flagmand Olsen ved Søværnets Operative Kommando. Diplomatiets gang Foreløbigt har Søværnets Operative Kommando modtaget 60 ansøgninger og flere er på vej.
Det er ikke en lille sag at indhente de nødvendige
tilladelser, ikke mindst fordi hvert enkelt forskningsprojekt kan indeholde
30-40 ansøgninger om prøveindsamlinger.
Herefter er det Søværnet der i samarbejde med
Udenrigsministeriet skal indhente tilladelserne. Og der kan gå en rum tid før
tilladelserne kommer igennem den diplomatiske trædemølle. Ændret rute Oprindeligt var det planen, at ekspeditionen skulle sejle gennem Middel-havet og Suezkanalen og gennemføre undersøgelse i bl.a. Rødehavet og den Bengalske bugt, samt besøge de tidligere danske kolonier i Trankebar og på Nicobarøerne. Men på baggrund af den eksisterende spændinger mellem Danmark og flere af de muslimske samfund, har Dansk Ekspeditionsfond valgt at lade ekspeditionen sejle syd om Afrika. Dermed følges i øvrigt den rute, som også blev gennemsejlet ved de tidli-gere Galathea ekspeditioner. Fra Capetown i Sydafrika vil kursen blive sat direkte mod det australske kontinent, naturligvis med forskellige videnskabelige undersøgelser under-vejs.
Revideret rutekort for den 3. Galathea Ekspedition
2006-07.
Relaterede
historier:
4 Galathea Ekspeditionen (2006-07) - 27/04/2007 4Besætningsskift på VÆDDEREN - 12/12/2006 4Mindre brand på VÆDDEREN - 16/11/2006 4Galathea 3 ruten klar - 26/03/2006 4VÆDDEREN klargøres - 27/02/2006 4 VÆDDEREN klargøres (2006) - 27/02/2006 4På togt med GALATHEA (1950-1952) - 19/02/2006 4Forberedelserne - 19/02/2006 4Ekspeditionens opgaver - 19/02/2006 4Kort over ruten - 19/02/2006 4GALATHEAs jordomrejse (1845-1847) - 16/01/2006 4Kongens instruks til Kaptajn Steen A. Bille - 16/01/2006 4Kolonisering af Nicobarøerne - 16/01/2006 4Detailkort over Nicobarøerne - 16/01/2006 4Fakta omkring et billede - 21/01/2006 4Kort over ruten - 16/01/2006 4VÆDDEREN ombygges i Skagen - 21/12/2005 4Galathea Ekspeditionen (2006-2007) - 27/07/2005
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien, Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.
|
- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Denne side er senest opdateret: - Denne side er oprindeligt udgivet: 27. februar 2006 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger |