Galathea 3 ruten klar:
5.000 flere sømil og
færre dage i havn
Dansk Ekspeditionsfonds bestyrelse har i samråd
med søværnet netop
godkendt Galathea 3's nye rute.
Klargøringen af VÆDDEREN fortsætter som planlagt
på Karstensens Skibsværft i Skagen, og Hærens Hovedværksted skal levere
laboratorie-containere til ekspeditionen.
Endeligt rutekort for den 3. Galathea Ekspedition
2006-07. - Klik på kortet for at se det i en større
udgave.
(Kort fra
Dansk Ekspeditionsfond)
Af Johnny E. Balsved
Dansk Ekspeditionsfonds bestyrelse har i samråd
med søværnet netop
god-kendt Galathea 3's nye rute. Beslutningen om at ændre ruten blev truffet i
sidste måned på baggrund af udviklingen i Mellem- og Sydøstasien.
Samtidig fortsætter den store ombygning og
klargøring af inspektionsskibet
VÆDDEREN
på Karstensens Skibsværft i Skagen, så alt vil være klar til at modtage de mange
forskere, der skal være på skibet under ekspeditionen.
Den nye Galathea rute
Den nye rute strækker sig over ca. 39.000 sømil,
eller ca. 72.200 km, og er dermed noget længere end den oprindeligt planlagte,
der var på ca. 34.000 sømil.
Der bliver også færre havneanløb, idet det samlede
antal dage i havn redu-ceres fra 46 til 42.
Galathea 3-ekspeditionen forlader, som oprindelig
planlagt, Københavns Havn 11. august 2006 om bord på inspektionsskibet
VÆDDEREN
for at sætte kursen mod Nordatlanten med stop på Færøerne og i Grønland.
Derefter går turen sydover via Azorerne til Accra
i Ghana og Capetown i Sydafrika, tværs over Det Indiske Ocean til havnebyen
Broome på Australiens nordvestlige kyst.
Herfra syd om Australien via Perth, Hobart på
Tasmanien og Sydney til Sa-lomonhavet og Salomonøernes hovedstad, Honiara. Næste
stop vil være Christchurch i New Zealand, som vil være sidste anløbshavn, inden
skibet stævner mod Antarktis.
Resten er uændret fra tidligere. Den følger
Sydamerikas vestkyst med an-løb i Valparaiso og Antofagasta, - derfra videre til
Galapagos øerne, via Pa-namakanalen til tidligere Dansk Vestindiske Øer og
nordpå til Boston og New York.
Til sidst går turen tværs over Atlanterhavet med
forventet tilbagekomst til København i slutningen af april 2007.
Hæren hjælper med klargøringen
Når
VÆDDEREN
stævner ud fra København bliver det med seks laboratorie-containere om bord, der
er leveret fra Hærens Hovedværksted i Hjørring.
Containerne, der placeres på helikopterdækket,
skal udstyres med alt det grej, de forskellige forskerhold skal bruge for at
kunne gennemføre deres projekter.
Laboratorie-containerne indrettes fleksibelt, så
de kan anvendes af forskel-lige forskerhold. Arbejdet med at klarlægge hvordan
containerne skal indrettes og se ud, foregår i et tæt samarbejde med søværnet og
Dansk Ekspeditionsfond.
Hærens Hovedværksted leverer de færdigindrettede
containere på havnen i Skagen, hvor et hold fra Karstensens Skibsværft A/S
overtager dem og sørger for, at de bliver forsvarligt svejset fast på
VÆDDEREN,
inden den afsejler mod København.
Inspektionsskibet
VÆDDEREN.
(Foto: Søværnet)
|Til toppen
Relaterede
historier:
4
Galathea Ekspeditionen (2006-07)
- 27/04/2007
4Besætningsskift
på VÆDDEREN - 12/12/2006
4Mindre
brand på VÆDDEREN - 16/11/2006
4Galathea
3 ruten klar - 26/03/2006
4VÆDDEREN klargøres
- 27/02/2006
4 VÆDDEREN
klargøres (2006)
- 27/02/2006
4På
togt med GALATHEA (1950-1952) - 19/02/2006
4Forberedelserne
- 19/02/2006
4Ekspeditionens opgaver
- 19/02/2006
4Kort over ruten
- 19/02/2006
4GALATHEAs jordomrejse (1845-1847)
- 16/01/2006
4Kongens instruks til Kaptajn Steen A. Bille
- 16/01/2006
4Kolonisering af Nicobarøerne
- 16/01/2006
4Detailkort over Nicobarøerne
- 16/01/2006
4Fakta
omkring et billede
- 21/01/2006
4Kort over ruten
- 16/01/2006
4VÆDDEREN
ombygges i Skagen
- 21/12/2005
4Galathea
Ekspeditionen (2006-2007)
- 27/07/2005
|Til toppen
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
at der mangler noget på disse sider?
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
så
send
en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.
Du
kan også anvende
Debat Forum'met her på websiten.
|Til toppen
|