US/English Version:
Click here to join the US/English version...Click here to join the US/English version...  

 

 Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20054Hjælp til Pakistan

 

 Historien

 SøværnsNyt

4Nyhedsarkiv 2009

4Nyhedsarkiv 2008

4Nyhedsarkiv 2007

4Nyhedsarkiv 2006

4Nyhedsarkiv 2005

4Nyhedsarkiv 2004

4Nyhedsarkiv 2003

 Synspunkter

 Orlogsliv & Lune

 Billedserier

 Historiske Tidslinier

 Flaget

 Skibene

 Marineflyverne

 Våben/-systemer

 Officersmessen

 Uniformer mm.

 Flådens Ansigt

 Mindesmærker

 Bøger & Forskning

Redigeret og
designet af:

Johnny Balsved

 

Hjælp til Pakistan:

Forsvaret ydede massiv støtte til det jordskælvsramte Pakistan

Pakistan anmodede NATO om humanitær støtte efter det kraftige jordskælv 8. oktober, der kostede mere end 75.000 mennesker livet.

Danmark kunne umiddelbart meddele NATO, at det civile danske Roll-on/Roll-off skib TOR ANGLIA kunne anvendes i forbindelse med NATO's hjælpeindsats til transport af forsyninger og nødhjælp.

Rejsen fra Rotterdam via Italien og til Karachi var forløbet rutinemæssigt og uden nogen dramatik, men det dramatiske opstod umiddelbart efter TOR ANGLIA havde forladt Pakistan.

Af Johnny E. Balsved

Pakistan anmodede NATO om humanitær støtte efter det kraftige jordskælv 8. oktober, der kostede mere end 75.000 mennesker livet.

Forsvaret donerede ikke blot 5.000 soveposer og liggeunderlag som medio november blev fløjet til det jordskælvsramte Pakistan, men også et af Flyvevåbnets C-130 Hercules transportfly blev stillet til rådighed for at flyve nødhjælp fra Tyrkiet til Islamabad i Pakistan.

Samtidig anmodede NATO om, at Danmark stillede et af de to chartrede civile transportskibe til rådighed for transporten af nødhjælp.

TOR ANGLIA

Roll-on/Roll-off skibet TOR ANGLIA.
(Foto: DFDS)

Danmark kunne umiddelbart meddele NATO, at det civile danske Roll-on/Roll-off skib TOR ANGLIA kunne anvendes i forbindelse med NATO's hjælpeindsats til transport af forsyninger og nødhjælp.

1.100 meter ingeniørmateriel

TOR ANGLIA er sammen med TOR FUTURA en del af søværnets bidrag til den strategiske løftekapacitet i NATO's NRF (NATO Response Force), der har til opgave at sikre NATO den nødvendige transportkapacitet. Transport-skibene er en del af det danske såkaldte ARK-projekt.

TOR ANGLIA, der befandt sig på Rotterdam Red og afventede nærmere ordrer, afsejlede umiddelbart mod Gibraltar for at anløbe den italienske havneby Civitavecchia 7. november.

I Civitavecchia skulle der lastes tungt ingeniørmateriel, som der var hårdt brug for i det jordskælvsramte område af Pakistan.

I alt 1.100 meter bulldozere, lastvogne og andet kraftigt udstyr skulle fragtes fra den italienske havneby gennem Suez kanalen til Karachi i Pakistan, hvor skibet forventedes at være fremme omkring 20. november.

Hjælpen fremme

Efter passage af Suez kanalen, medio september, anløb TOR ANGLIA Karachi i slutningen af november måned, hvor det italienske nødhjælps-udstyr blev losset.

Fra Karachi skal ingeniørmateriellet så bringes frem til de jordskælvsramte områder, men dette er ikke det danske skibs opgave.

Fra skibet kunne der kun meldes, at opgaven var løst som planlagt.

Brand om bord

Rejsen fra Rotterdam via Italien og til Karachi var forløbet rutinemæssigt og uden nogen dramatik, men det dramatiske opstod umiddelbart efter TOR ANGLIA havde forladt Pakistan.

Fredag 25. november udbrød en brand i maskinrummet på det nu lasttom-me skib. Branden opstod, da en brændstofledning slog læk og det udsiven-de brændstof blev antændt.

Maskinrummet blev hurtigt rømmet for personel og skibets slukningsanlæg fik kvalt branden efter nogle timer. Hverken skib eller besætning var på noget tidspunkt i fare.

TOR ANGLIA kunne for egen kraft sejle mod Dubai i de Forenede Arabiske Emirater, hvor skibet anløb søndag 27. november. Reparationerne efter branden forventes at tage omkring 20 dage, hvorefter skibet kan fortsætte sit arbejde.

|Til toppen

Kildehenvisninger:

"

Forsvarskommandoen - Vedbæk

"

Søværnets operative Kommando, Aarhus.

44Der henvises også til Maritim Bibliografi

- Har du en idé til en historie, eller mener du blot,
at der mangler noget på disse sider?

Kan du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
send en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.

Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.

|Til toppen

 

SENESTE NYHEDER FRA SØVÆRNET:

10-03-2009:
Kuttere på forårsauktion

-

09-03-2009:
Skibsnavne offentliggjort

-

08-03-2009:
Biblioteksmystik

-

26-02-2009:
2. nye fregat køllægges

-

19-02-2009:
Kystradarprojekt forsinket


Flere Nyheder

-

   

Denne side er senest opdateret: -

Denne side er oprindeligt udgivet: 2. december 2005

Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger