NIELS IUEL i tysk tjeneste (1943-1945):
Sænket for 2. gang
af egen besætning
Artilleriskibet NIELS IUEL må være et af de få
skibe i ver-den, der har oplevet den tort to gange i sin levetid, at blive
sænket af egen besætning.
NIELS
IUEL blev sat på
grund små 1000 meter fra land.
(Foto fra Frihedsmuseets
arkiv)
Af Søren Nørby, stud. mag.
Forhistorien
Artilleriskibet
NIELS
IUEL må være et af de få skibe i verden, der oplevede den tort to gange
i dets levetid, at blive sænket af egen besætning.
Første gang var 29. august 1943, hvor den danske
flådes største skib af egen besætning sat på grund og delvist ødelagt i
Isefjorden.
Målet var at hindre, at skibet faldt i tyskernes
hænder, og grundsætningen fandt først sted efter at
NIELS
IUEL havde forsøgt til at nå svensk territorium.
Et forsøg, der dog blev hindret gennem tyske
flyangreb, der beskadigede skibet, og kostede et besætningsmedlem livet og såret
fire andre.
Niels Juel bjerges
Allerede dagen efter grundsætningen bad
tyskerne det danske bjergnings-firma A/S Em. Z. Svitzers om at undersøge
NIELS
IUEL med henblik på at bringe det flot.
Svitzers bjergningsskib GARM ankom til det
grundstødte orlogsskib 31. august, og i de næste fire dage undersøgte
dykkere skibet. Dykkerne kun-ne dog allerede samme dag indsende en rapport
om Niels Juels tilstand.
I rapporten beskrev de skibets skader således:
"På
bagbord side udfor maskinrummet findes i pladeranget under panserdækket nogle
mindre buler, og i panserpladerne mangler nogle få naglehoveder.
Ellers fandtes ingen synlige skader på skibets
sider, stævne, skruer, ror eller slingrekøle.
Skibet
står på sandbund og er ca. 2 fod nede i grunden".
Slutteligt tilføjede dykkerne, at
NIELS
IUEL
havde taget store mængder vand ind, og "vandet står fra for til agter i
skibet og er ca. 4-5 fod under panserdækket".
Dykkerne noterede sig også, at der rundt om
skibet lå dele fra skibets kanoner, ammunition og andet udstyr, der var smidt
overbord af dets danske besætning den 29. august.
NIELS
IUEL slæbes forbi
Hundested på vej mod Tyskland.
(Foto fra Frihedsmuseets
arkiv)
Efter at dykkeren havde indsendt deres rapport
til Svitzers hovedsæde fik de besked på at vente, mens firmaet søgte at
forhandle en bjergnings-aftale på plads med de tyske myndigheder.
Uvist af
hvilken årsag lykkedes det dog ikke parterne at komme overens, og tyskerne måtte
derfor selv bjerge
NIELS
IUEL.
Bjergningen blev gennemført i oktober 1943,
hvorefter
NIELS
IUEL blev slæbt til Kiel. Her blev det repareret, før det i
september 1944 kom i tjeneste i den tyske flåde under navnet NORDLAND.
De afmonterede 150mm kanoner
blev efterfølgende placeret ved en række tyske batterier ved bl.a. Løkken og
Frederikshavn.
Her fotograferet på Bangsbo fortet ved Frederikshavn efter krigens afslutning.
(Foto: Søværnets Taktik- og
Våbenskole/UFS)
Under reparationen fik
NIELS
IUEL fjernet dets
hovedarmering – ti 150mm kanoner - og blev i stedet udstyret med tre tyske 105mm
kanoner, fire 37mm og otte 20mm antiluftskyts.
NORDLAND fungerede derefter som kadetskib med
en stambesætning på 200 mand og ca. 400 officers-aspiranter.
NORDLAND med tyske
kadetter opstillet på fordækket.
(Foto fra Frihedsmuseets
arkiv)
I resten af 1944 lå skibet fast i havnen ved
Stolpmünde i Pommern.
Her fik de nye kadetter deres uddannelse, mens de russiske
tropper rykkede stadig tættere på.
I januar 1945 var russerne ikke langt fra Stolpmünde, og man besluttede at flytte
NORDLAND længere mod vest.
Men da man ville afsejle, opdagede man at den
lange tid i havnen havde medført, at skibet havde sat sig ganske fast på bunden
af havnen.
Stolpmünde hedder i dag Ustka og ligger i Polen, ca. 100
km vest for Gdynia.
Man forsøgte først at få skibet frit ved at lade
besætningen møde på øver-ste dæk, og her skiftevis bevæge sig fra styrbord til
bagbord og omvendt. Men uden succes, og man måtte derfor tilkalde hjælp fra
slæbebåde.
Da ingen vidste om slæbebådene ville nå frem i
tide, blev besætningen beordret til at gøre klar til at forsvare skibet mod de
fremrykkende russiske tropper.
To slæbebåde nåede dog frem før russerne, og
18. februar 1945 blev NORDLAND slæbt fri og forlod derefter for egen kraft
Stolpmünde. Kursen blev sat mod vest og havnebyen Kiel, som man nåede to dage
senere.
Tyske kadetter på dækket
af NORDLAND.
(Fra Fuchs, side 118)
NORDLAND ankrede op i havnen og og kadetternes
uddannelse blev fort-sat.
En række kilder nævner, at skibet 1. april blev
beskadiget af allierede fly-styrker, men ifølge et af skibets daværende
besætningsmedlemmer, er dette ikke korrekt.
Skibet var stadig flydende i starten
af maj, hvor det blev besluttet at flytte det til Eckernförde.
3. maj 1945 forlod NORDLAND Kiel.
Under forlægningen ud af Kielerfjorden blev
NORDLANDs besætning vidne til allierede bombeflys angreb på de mange tusind
tyske skibe, der befandt sig i Kielerfjorden.
NORDLAND blev gentagne gange
angrebet, og besætningerne ved antiluftskyts havde en travlt dag. Modsat mange
andre skibe i området, nåede NORDLAND ubeskadiget ud af fjorden og videre til
Eckernförde.
Tidligt på eftermiddagen lagde NORDLAND til i
havnen i Eckernförde. Her blev hovedparten af besætningen beordret fra borde.
Chefen for NORDLAND holdt en kort tale, og meddelte, at han havde besluttet at
sænke skibet. Derefter forlod Nordland hurtigt igen havnen med kurs ud mod
bugten.
Ved aftenstid blev i alt otte bomber bragt til
sprængning langs skibets styrbord side. Samtidig blev søventilerne åbnet og ca.
en time efter at bomberne var sprunget krængede NORDLAND styrbord over og
forsvandt fra havets overflade.
For anden gang i sin karriere blev NORDLAND/NIELS
IUEL sænket af egen besætning.
37mm antiluftkanon på
NORDLAND. Bemandet og klar til kamp.
(Fra Fuchs, side 123)
Niels Juels skæbne ukendt
Efter krigens afslutning var der ingen i den
danske flåde, der vidste, hvad der var sket med
NIELS
IUEL efter 29. august
1943.
Søværnet blev derfor noget overrasket, da Svitzer i marts 1951 kontaktede
dem for at høre nærmere om mulighederne for at bjerge vraget.
Svitzer selv var
blevet kontaktet af det tyske firma ”Bugsier-, Reederei- und
Bergungs-Aktiengesellschaft” i Hamborg. De havde meddelt Svitzer vragets
position og mente, at det kunne hæves.
De indbød samtidig til samarbejde om
entreprisen, og bad Svitzer om at tage kontakt til det danske søværn for at få
en bjergningsaftale i stand.
I Svitzers første skrivelse til søværnet mente
firmaet, at en evt. bjergning kunne påbegyndes allerede 1. maj 1951. Dette
skulle vise sig at være endog meget optimistisk.
Vraget
Inden en bjergning overhovedet kunne komme i gang,
måtte man finde ud af, hvem vraget egentligt tilhørte.
Der blev derfor indledt forhandlinger med de
engelske militærmyndigheder i nordtyskland, men de meldte hurtigt tilbage at
skibet var dansk ejendom. Med dette på plads kunne søværnet indlede
forhandlinger med interesserede købere af vraget.
Svitzer kom ikke overraskende hurtigt med et
tilbud på en bjergning af vraget. Firmaet lagde ud med at tilbyde søværnet at
hæve skibet og ”aflevere det i flydende tilstand i dansk havn”.
Selv forventede Svitzer at vraget havde en værdi på 7-800.000 tyske mark, men dette tilbud var
uden megen realisme, da det faldt førend Svitzer havde nogen sikre informationer
om vragets tilstand.
Vraget af
NIELS
IUEL ligger
på 59o 29,00' Nord - 009o 58,00' Øst.
(Kort fra
Bubblewatcher Tauchservice, Tyskland
Dykkere fra det førnævnte tyske bjergningsfirma
fandt efter et par dages eftersøgning vraget på 27 meters dybde.
Efter
beretningen om skibets sænkning blev ingen overrasket over, at finde det
liggende på styrbord side med en slagside på små 90 grader.
Vægten af skibet
havde trykket det ca. 8 meter ned i havbunden, og da
NIELS
IUEL/NORDLAND var 16 meter bredt, betød det at halvdelen af
skibet var trykket ned i den bløde havbund.
Dette skulle vise sig at umuliggøre en bjergning
af hele skibet.
Efter at have undersøgt vraget meddelte det
tyske firma i april 1951, at de ikke mente at en bjergning var risikoen værd.
I
stedet foreslog de at man skulle skrotte skibet som det lå på havbunden.
Såfremt
man valgte den løsning mente firmaet, at den krævede pris på 100.000 kr. for
rettighederne til vraget var så høj at arbejdet ikke kunne betale sig, og de bad
derfor Svitzer om at forhandle prisen ned.
Forhandlingerne trækker ud
På dette tidspunkt var der mangel på stål i
Danmark, og i samspil med Handelsministeriet, lagde søværnet derfor en klausul
på salget af vraget af
NIELS
IUEL. Al stålet skulle hjem til Danmark og
genbruges her.
Forhandlingerne mellem Søværnet, Svitzer og Handelsministeriet
blev lange og seje, og selv om Svitzer afleverede dets endelige tilbud 6.
juni 1951, blev kontrakten først indgået 19. marts 1952.
Her betalte Svitzer 30.000 for
bjergningsrettighederne til vraget.
De forpligtede sig samtidig til at fjerne
vraget fra havbunden indenfor 18 måneder.
Som modydelse skulle Svitzer levere
1050 tons stålskrot til Stålvalseværket i Frederiksværk. Betalingen lød på 250
kr. pr. tons.
Skrottet, der ikke nødvendigvis skulle stamme fra
NIELS
IUEL,
skulle leveres på kajen i enten Eckernförde, Kiel eller i en dansk havn.
Den lange forhandlingsperiode medførte, at det
oprindelige tyske bjerg-ningsfirma, "Bugsier-, Reederei- und
Bergungs-Aktiengesellschaft" i Hamborg, fik kolde fødder og bakkede ud af
bjergningen.
Firmaets ledelse var bange for at den stigende inflation i Tyskland
ville gøre bjergningsoperationen til en tabsgivende forretning. Deres forpligtelser blev
dog overtaget af et andet tysk firma, "Eisen und Metall Kommandit-gesellschaft",
der også havde hovedsæde i Hamborg.
Eisen und Metall Kommanditgesellschaft
fik det tyske Wasserstrassenämter til at give dispensation fra bestemmelsen om,
at de skulle fjerne hele vraget fra havbunden.
Det danske søværn krævede og fik
her at få et skriftligt tilsagn fra Wasser-strassenämter om, at de ikke i
fremtiden ville blive stillet overfor krav om at fjerne resterne af vraget.
Resten af 1951 gik med forhandlinger mellem
Svitzer og Eisen und Metall, og selve bjergningsoperationen kom først i gang
10. marts 1952.
4. juni 1952 meldte Eisen und Metall at de
første 200 tons stålskrot var klar til afhentning. 2. oktober 1952 var den
første bjergningsoperation færdig, og Svitzer kunne nu levere resten af de 1050
tons stålskrot.
Det tyske bjergningsfirma indstillede dog først
det endelige bjergnings-arbejde i 1954. Da havde firmaet hævet ca. 1300 tons
stålskrot, 250 tons panser og 25 tons metaller.
I 1961 undersøgte firmaet igen vraget, men
fastslog igen, at der ikke var mere at komme efter.
Genstande af historisk interesse
I den kontrakt, der blev indgået mellem Svitzer
og søværnet, stod det klart og tydeligt i §5 at såfremt der blev bjerget ting af
historisk interesse – skibets klokke, navneplade o. lign. –skulle sådanne ting
straks og uden yderligere betaling overgå til det danske søværn.
Allerede i december 1951 var NORDLAND
blevet besøgt at vragdykkere, der havde fjernet den ene af skibets to skruer. Da
den var lavet af kobber, kunne den sælges for hele 30.000 d-mark.
Sælgerne blev dog senere arresteret og anklaget
for tyveri fra vraget, der på daværende tidspunkt stadig havde været dansk
ejendom.
NIELS
IUELs klokke var også blevet fjernet fra
vraget, men blev i 1961 foræret til to danske kadetter, der var med depotskibet
ÆGIR i Kiel.
Her var de, ifølge historien, tilfældigt kommet i snak med en ældre
tysker, der bød kadetterne på middag.
Efterfølgende viste han dem en række
genstande, han havde samlet op fra de mange vrag i området omkring Kiel.
Heriblandt var også en klokke med inskriptionen ”Niels Juel 1923”.
Da kadetterne
sent på aftenen tog en taxi tilbage mod havnen og
ÆGIR fik de klokken med, og
den endte siden på Orlogsmuseet, hvor den findes den dag i dag.
Vraget i dag - fra krigsskib til udflugtsmål
En nordtysk dykkerklub har vraget af NORDLAND/NIELS
IUEL som et af dets dykkermål.
På klubbens hjemmeside kan man læse en
beskrivelse af vraget, som det ser ud i dag:
"Af skibet som sådan er intet
genkendeligt tilbage. Skibet blev af bjergningsfirmaet skåret helt ned til
vandlinien.
Alt over denne linie blev fjernet, så i dag eksisterer kun den
nederste del af skroget - kølen og skibsbunden op til ca. tre meters højde. Selve
skroget er næsten tomt; maskineri m.v. blev alt sammen fjernet af det tyske
bjergningsfirma."
Vraget er præget af megen bevoksning, men
skulle absolut være et besøg værd, hvis man skulle have mulighed for at dykke i Eckernfördefjorden.
|Til toppen
Kildehenvisninger: |
& |
Beretningen vedr. Niels Juel's
skibsklokke,
findes i Orlogsmuseets arkiv, reg. nr. X:2002 |
|
& |
Bjergningen af Niels Juel,
Svitzers arkiv i Erhvervsarkivet, DA-1-02/1951 |
|
& |
Flaadens skibe den 29. august 1943 og
deres senere skæbne, af R. S.
Steensen,
Artikel i Tidsskrift for Søvæsen, 1953 |
|
& |
Letzte Fahrt der Nordland,
af Werner Fuchs,
artikel i "Jahrbuch der Marine", Wehr & Wissen, Verlag GmbH
KoblenzBonn, 1978 |
|
44Der henvises også til
Maritim Bibliografi |
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
at der mangler noget på disse sider?
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
så
send
en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.
Du
kan også anvende
Debat Forum'met her på websiten.
|Til toppen
|