|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4Historien4Flåden 1939-19454Flåden under 2. verdenskrig |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Flåden under 2. verdenskrig (1939-1945):En sømilitær umulighedOp til verdenskrigens udbrud 1. september 1939 var den danske flåde politisk blevet decimeret til næsten ingen-ting. Flåden stod derfor uden reelle muligheder for at håndhæve en eventuel dansk neutralitetspolitik. Da de tyske tropper 9. april 1940 besatte Danmark var den danske flåde allerede politisk blevet forhindret i at reagere. 29. august 1943 blev det vendepunkt, hvor også den danske flåde sagde nej tak til samarbejdspolitikken.
Artilleriskibet
PEDER SKRAM ved Mastekranen 29. august 1943. Af Søren Nørby, Stud. mag. Ved Anden Verdenskrigs udbrud den 1. september 1939 blev det danske søværn mobiliseret og en sikringsstyrke blev udrustet. Samtidig blev der udlagt minespærringer i bl.a. Storebælt, Lillebælt og ved Grønsund.
I slutningen af 1939 blev der udlagt
minespærringer i danske farvande, Den udrustede sikringsstyrke, hvis nærmere udseende kan ses her, havde som opgave at sikre den danske neutralitet, men da tyskerne angreb 9. april 1940, valgte søværnets ledelse efter ordre fra regeringen ikke at kæmpe. Skibene spredt ud over landet 9. april var søværnets enheder spredt ud mellem mange danske havne, og det ville derfor have været svært for søværnet at yde et samlet forsvar. For en oversigt over enhedernes placering, tryk her. Efter 9. april blev hovedparten af flådens enheder, efter aftale med den tyske besættelsesmagt, oplagt. Enhederne blev spredt ud mellem en ræk-ke provinshavne og Holmen i København.
Kutteren K1 som blev minesprængt
den 19/9 1942. Gennem spredningen ønskede søværnet at undgå at samle flådens enhed-er i en klump, hvor de ville udgøre et oplagt mål for allierede luftangreb. Derudover ønskede man ikke at samle hele søværnets personel på ét sted, da man derved kunne risikere sammenstød med de tyske besættelses-tropper. Fra skibene blev der udtaget en vigtig maskindel, der blev placeret hos lokale tyske myndigheder, eller blev opbevaret under skibschefens ansvar. 10. maj gik chefen for Søværnet, viceadmiral Rechnitzer, af, efter at fire af hans kolleger havde informeret ham om, at søværnets personel ikke læng-ere havde tillid til hans ledelse. Kontreadmiral Briand de Crévecouer blev konstitueret som midlertidig leder. Fortsat øvelsesvirksomhed og minestrygning Efter nogen tid fik den danske flåde lov til at genoptage øvelses- og uddannelsesaktiviteter i en række danske farvande, herunder især de sydfynske øhav, i Mariager fjord og i Isefjorden. Samtidig prøvede den tyske besættelsesmagt at overtale søværnet til at fortsætte vedligeholdelsen af de danske minefelter, men dette nægtede søværnet, og i slutningen af maj 1940 måtte tyskerne selv fjerne de udlagte miner.
I 1941 blev der bygget 10 minestrygere (MS1
- MS 10) til Søværnet. Søværnet gik dog med til at stå for minestrygning mellem de danske øer (øst-vest), mens tyske enheder stod for nord-sydgående minestrygning. Senere måtte søværnet dog også gå med til at stryge nord-sydlig retning. Orlogsværftet arbejder videre På Orlogsværftet blev konstruktionen af nye skibe indstillet efter 9. april. Arbejdet blev dog genoptaget i september 1940, da man derved kunne undgå at tyskerne ellers ville kunne tvinge Orlogsværftet til at lave arbejde for besættelsesmagten. Arbejdet blev dog hæmmet af mangel på materialer. Først efter lange forhandlinger lykkedes det at skaffe materialer fra Sverige til den fortsatte bygning af minelæggerne LOUGEN og LAALAND samt torpedobådene NAJADEN og NYMFEN. Udleveringen af 6 torpedobåde Den 15. januar 1941 "bad" tyskerne om at få udleveret tolv danske torpe-dobåde. Den danske regering gav efter for tyskernes krav, men det endte med at tyskerne kun tog de seks forholdsvis nyere torpedobåde af GLENTEN/ DRAGEN-klassen.
enheder søge neutralt svensk territorium, eller, hvis dette viste sig umuligt, sænke skibene så de ikke faldt i tyske hænder. Startende i 1942 begyndte man at installere sprængladninger i de danske skibe.
Nogle dage senere ankom Den danske Flotille, med bevogtningsfartøjet HAVKATTEN i spidsen til Københavns havn, og markerede hermed afslut-ningen på flådens indsats under 2. verdenskrig.
Den danske Flotille med
bevogtningsfartøjet
HAVKATTEN i spidsen
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien, Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.
|
- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Denne side er senest opdateret: 3. januar 2004 Denne side er oprindeligt udgivet: 20. oktober 2002 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger |