|
|
-
Klassifikation |
Skibstype: |
Kanonbåd, fra 1917: Værksteds- og Depotskib |
Klasse: |
Ikke oplyst |
Andre enheder
i klassen: |
Kanonbåden
GULDBORGSUND |
-
Specifikationer |
Skibsværft: |
Orlogsværftet |
Design: |
Ikke oplyst |
Kølen lagt: |
9. november 1882 |
Søsat: |
18. april 1883 |
Indgået i flåden: |
1883 |
Udgået af flåden: |
5. juli 1950 |
Skrognummer: |
Ikke oplyst |
Int'l kaldesignal: |
Ikke oplyst |
Deplacement: |
247 tons |
Dimensioner: |
Længde: |
Bredde: |
Dybgang: |
- |
36,28 m |
6,12 m |
2,48 m |
Besætning: |
49 mand |
Maskineri: |
400 Hk |
Aktionsradius: |
Ikke oplyst |
Armering: |
2 stk. 12 cm kanoner
2 stk. Maskinkanoner
Senere:
2 stk. 57 mm patronkanoner
Desuden: 1 stk. 40 cm Spejlprojektør |
Fart: |
11,6 knob |
|Til
toppen
Historie |
Dato: |
Tjeneste: |
1883 |
Prøvetogt og derefter i eskadre |
1884 |
Fiskeriinspektion i Skagerrak |
1886-1891 |
På
opmålingstogter |
1887 |
I
efterårsmånederne øvelsesskib for kadetter |
Fra
1893 |
Fiskeriinspektion i Nordsøen og Skagerrak |
1895, 1898 og 1901 |
Deltog den også i Eskadreøvelserne |
1909 |
På
opmålingstogt i farvandet øst for Møn og Bøgestrømmen |
1914 |
Oplagt |
August 1914 |
Indgik i Sikringsstyrkens II. suppleringsstyrke |
1917 |
Ombygget til Værksteds- og Depotskib; herunder blev kedel- og maskinanlægget
erstattet med dieselelektriske motorer, og GRØNSUND blev det første
dieselelektriske skib i verden. |
20.
juli 1917 |
Kommandohejsning |
1928 |
Depotskib for Torpedobådsdivisionen, herunder uden maskineri, anvendt som
værksteds- og varmebåd for torpedobåde |
Juni 1941 |
Bestemt til at realiseres, men bibeholdt |
1942 |
Anvendt som Varmebåd 1 (Vb. 1) |
29.
august 1943 |
Taget af tyskerne på Holmen |
Maj
1945 |
Genfundet i Kalundborg, og her anvendt som kontor- og logiskib for de i byen
stationerede minestrygere |
5.
juli 1950 |
Kasseret og udgået af flådens tal |
14.
oktober 1950 |
Solgt til H. J. Hansen, Odense til ophugning |
-
-
Evt. yderligere
bemærkninger |
Ingen |
-
Flere fotos |
Kanonbåden GRØNSUND
(Foto fra
Orlogsmuseets arkiv) |
|Til
toppen
Kildehenvisninger: |
& |
Danske Søofficerer 1933-1982, udarbejdet af
S. E. Pontoppidan og
J.
Teisen,
Udgivet af Søe-Lieutenant-Selskabet, København,
1984 |
|
& |
Flådens skibe og fartøjer 1945-1995, by
Gunnar Olsen and Svenn Storgaard,
Marinehistoriske skrifter, Copenhagen 1998 (ISBN 87-87720-13-2) |
|
& |
Officerer i den
Dansk-Norske Søetat 1660-1814 og den Danske Søetat 1814-1932, Bind I og II, af
Th.
A. Topsøe-Jensen og Emil
Marquard,
H. Hagerups Forlag, København,
1935 |
|
& |
Oplysninger vedrørende den danske flaades
skibe i sidste aarhundrede,
af etatsråd H. Degenkolv, København, 1906. |
|
& |
Vore orlogsskibe fra halvfemserne til nu, af Kay Larsen, Nyt
Nordisk Forlag/Arnold Busck, 1932 |
|
44Der henvises også til
Maritim Bibliografi |
- Kan du bidrage med billeder, oplysninger mm.
om dette skib?
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
så
send
en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.
Du
kan også anvende
Debat Forum'met her på websiten.
|Til
toppen
|
|
FLÅDENS SKIBE
(alfabetisk): |
|
-
|