|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4Historien4Flåden 1914-19184Flåden under 1. verdenskrig4E13 affæren4Layton's rapport |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Ubåden E.13 ved Saltholm (1915):Layton's første rapportFørste officielle rapport fra kaptajnløjtnant Geoffrey Layton, chef for den engelske ubåd E13
Søndag den 15. Tirsdag den 17. Dykkede flere gange på grund af skibstrafik - mistede kontakten med E 8 under en længerevarende dykning 14.00 til 19.30. Sejlede ind i Kattegat omkring 21.30. Onsdag den 18. Gik til bunden ud for Gilleleje Lystønde kl. 07.00. 16.15 begynder dykning mod Øresund - passerer Helsingborg omkring 19.00. 20.00 fortsætter i overfladen. 21.15 dykkede pga. en destroyer. Ankom udfor Malmö kl. 23.00 og fastslog positionen ved krydspejling. Fortsatte kurs 232o. Stoppede efter 2 minutters sejlads og pejlede igen for at sikre, at den sejlede kurs ville holde os fri. Fortsatte. Næsten 10 minutter senere betvivlede jeg kompasset og gav besked under dæk om at sammenligne gyrokompasset med det magnetiske - reducerede farten til 250 omdrejninger på en motor. Idet jeg konstaterede kompasset viste 20o forkert beordrede jeg fuld stop og roret hårdt til styrbord, men båden grundstødte inden nogle af ordrerne blev udført. Position for grundstødningen SØ hjørne af Saltholm Grunde. Årsagen til kompasfejlen konstaterede jeg var på grund af, at azimut motoren svigtede hvilket sandsynligvis begyndte umiddelbart efter vi satte i fart efter vort sidste stop. Bådens tilstand ved grundstødningen: Tank nr. 1, 2, 7, 8 fyldte. Tank nr. 3, 4, 5, 6 mere end halvfyldte. Fart ca. 7 knob. Bunden på grundstødningsstedet - skrånende, blød stenet bund - båden hvilede hovedsageligt langs kølen. Ethvert forsøg blev gjort for at bringe båden flot - men hun kunne ikke bevæges i nogen retning.
dobåde opankret tæt på os, da 2 tyske torpedobåde nærmede sig fra sydlig retning. Den forreste satte et signalflag på omkring ½ mils afstand, men inden jeg fik tid til at læse signalet var hun tværskibs på omkring 300 yds. og affyrede en torpedo der ramte bunden og eksploderede tæt ved hende. Samtidigt åbnede hun ild med alle kanoner. Jeg gav ordre til at forlade skibet, da vi øjeblikkeligt brød i brand for og agter og bådens slagside gjorde det nytteløst at affyre torpedoer. Jeg beordrede mandskabet til enten at svømme mod bredden eller mod de danske torpedobåde, men at sprede sig mest muligt på grund af den tyske beskydning mod os i vandet med kardæsk og maskinkanoner. De der ikke kunne svømme bad jeg holde fast ved ubåden på den side, der vendte væk, og samtidigt holde mest muligt af kroppen under vandet. De danske torpedobåde satte omgående både i vandet og en sejlede imellem tyskerne og os - hvilken aktion endelig stoppede hendes beskydning. De tyske torpedobåde trak sig tilbage i sydlig retning. Jeg beklager at måtte meddele, at 15 underofficerer og menige mistede livet. Nogle forsvandt før hjælpen nåede frem og nogle blev ramt af kardæskerne. Jeg vedlægger en liste. Båden var svært beskadiget. Har ikke længere nogen kampværdi. Mindst 14 4" granater var sprunget indenbords sammen med adskillige mindre. Hun var fyldt med vand og havde brændt kraftigt forinden krængning og bordfyldning. Jeg har anmodet den britiske gesandt om at få hende totalt demoleret - de danske flådemyndigheder ville ikke give mig de ønskede sprængstoffer i går, så jeg selv kunne have gjort det. Alle fortrolige bøger og dokumenter er allerede blevet brændt af mig, og jeg har anmodet den britiske gesandt om at meddele dette til det britiske Admiralitet. Gennemsejlingen bød ikke på større vanskeligheder med de informationer vi var blevet forsynet med og havde mit kompas ikke fejlet på det mest kritiske tidspunkt af hele rejsen, ville denne katastrofe aldrig være indtruffet. Liste over reddede og Tabte
Den danske flådes officerer og mandskab har udvist os megen venlighed, specielt ombord på dette skib, hvor vi stadig befinder os.
(sign.)
Geoffrey Layton.
Skrevet ombord på det
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien, Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.
|
-
- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Denne side er senest opdateret: 20. oktober 2002 Denne side er oprindeligt udgivet: 18. august 2001 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger |