|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20084LYNX'en atter flyveklar |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
29. oktober 2008LYNX'en atter flyveklar:Et motorhavari på LYNX helikopteren hæmmede piratjagten i nogle dageLYNX helikopteren på kommandostøtteskibet ABSALON måtte ufrivilligt overnatte nogle dage i hangaren medens en ny motor blev sendt fra Danmark til Oman.
LYNX helikopteren under en landing på
ABSALON. Af Johnny E. Balsved I næsten en uge måtte den bevæbnede LYNX helikopter på ABSALON ufrivilligt overnatte i hangaren på skibet, medens en ny motor blev sendt fra Danmark til Oman. Men efter et kort havneophold i Oman, hvor den havarerede motor blev udskiftet, er kommandostøtteskibet atter på vej ud i Aden Bugten. Denne gang med en flyveklar helikopter. Mangel på reservedele Baggrunden var, at helikopteren havde fået havari på sin den ene af sine to motorer, hvorfor det ikke længere var sikkerhedsmæssigt forsvarligt at anvende den. Af vel nok uforklarlige årsager fandtes ingen reservemotorer om bord, hvilket ellers er standard på de fleste landes helikopterbærende enheder, der normalt medbringer både ekstra motorer og gearboxe i reservedels-pakken. Måske var det den almindelige mangel på også væsentlige reservedele, der her gav et negativt udslag. Det var derfor nødvendigt at tage en motor fra Søværnets Helikoptertjene-ste i Karup og sende den ned til ABSALON. Motoren ville så blive udskiftet så snart skibet anløb en havn, hvorefter LYNX'en igen forventedes operativ. Fortsat patruljering I den uges tid, hvor ABSALON ikke havde en flyvedygtig helikopter om bord, gennemførte skibets boardinghold alligevel to inspektioner af mis-tænkelige fartøjer i Aden Bugten. Det skete med brug af gummibåd. Chefen for ABSALON, kommandør Frank Trojahn, udtaler: "Helikopteren har afgørende betydning for vores evne til at løse den operative opgave i Aden Bugten. Den giver os mulighed for hurtigere at kunne nå frem, hvis der er piratover-fald i gang, og den giver os mulighed for at benytte overraskelsemomentet over for piraterne. Dertil kommer, at helikopteren i flere andre sammenhænge er vigtig. For eksempel til Force Protection, dvs. til beskyttelse af ABSALON, til MEDEVAC ("evakuering af personer til hospital eller læge") mv. Selvom vi i en kortere periode ikke har haft en operativ helikopter til rådig-hed, så har vi dog fortsat kunnet udføre vores opgave i farvandet. Om end vi ikke har kunnet dække det samme store område og nå så hurtigt frem i tilfælde af et angreb på et handelsskib", slutter skibschefen. Relaterede historier: 4 ABSALON i Task Force 151 (2009) - 08/03/2009 4Piratjagt i nyt regi - 17/02/2009 4ABSALONs mission forlænges - 27/11/2008 4LYNX'en atter flyveklar - 29/10/2008 4Danmark overtager kommandoen - 16/09/2008 4ABSALON i aktion - 07/09/2008 4Næste stop Malta - 18/08/2008 4ABSALON til Task Force 150 - 29/07/2008 4Droner på THETIS - 15/03/2008 4Søværnet til Afrika - 09/01/2008 4Søværnets fremtidige rolle - 12/12/2007 4OLFERT FISCHER på langtur - 18/07/2007 4Søværnet vil ud i verden - 19/03/2007 4Nye våbenaffutager til THETIS - 07/03/2007 4Første bevæbnede LYNX - 07/09/2006
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien, Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.
|
- |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Denne side er senest opdateret: - Denne side er oprindeligt udgivet: 29. oktober 2008 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger |