ABSALON til Task Force 150:
Kommandostøtteskibet
skal lede kampen mod terror ved Afrikas Horn
I slutningen af august overtager
Søværnets Taktiske Stab om bord på ABSALON kommandoen over international
flådestyrke ud for Afrikas Horn.
ABSALON
ses her i Korsør i
juli 2007.
(Foto: Johnny E. Balsved)
Af Johnny E. Balsved
Omkring midten af august måned afgår
kommandostøtteskibet
ABSALON
med kurs mod Afrikas Horn i Det Indiske Ocean, hvor skibet senere på måneden
skal indgå som kommandoskib for den internationale flådestyrke, der kendes under
den officielle betegnelse Task Force 150, eller blot TF150.
Kommandostøtteskibet får hermed en oplagt mulighed
for at blive testet internationalt i en "skarp" situation, hvorvidt skibet er
parat og velegnet til at løse sin primære rolle.
Skærpet sikkerhed
Forskellige medier har i overskrifterne kraftigt
antydet, at
ABSALON
nu skulle i gang med at bekæmpe internationalt sørøveri, men dette er nok et
lidt for nem popularisering af Task Force 150 primære opgave.
TF 150 primære opgave er at deltage i den
internationale terrorbekæmpel-se, herunder at forhindre våbensmugling mm. i
området omkring Afrikas Horn og tilstødende farvandsområder.
Der er vel ingen tvivl om, at flådestyrken
formentlig ikke vil sidde som passivt vidne til eventuelt sørøveri, men den
primære opgave er ikke mindre alvorlig, hvilket blandt andet fremgår af den
skærpede sikkerhed omkring kommandostøtteskibets udsendelse og havneanløb.
Søværnets Operative Kommando oplyser overfor
navalhistory.dk: "Der er sket en skærpelse af sikkerheden, således at danske
orlogsskibes anløb af havne i visse områder tidligst må annonceres én uge før
anløb (i lighed med hidtidig praksis omkring amerikanske og britiske skibes
anløb af danske havne)."
Operativ klarmelding
Umiddelbart ser det ikke ud til, at der er kommet
en endelig officiel melding om, at kommandostøtteskibet
ABSALON
er meldt 100% operativt klar, men det er vel nærmest formalia, og må formodes at
være endelig på plads inden afgangen til Afrikas Horn.
Begge kommandostøtteskibe har gennem hele foråret
haft travlt med at afprøve de forskellige våbensystemer, således at de kunne
meldes klar.
Sensorer og operationsrum har også været flittigt
anvendt, ligesom
ABSALON
under flere øvelser både nationalt og internationalt har deltaget som egentligt
kommandostøtteskib.
Besætningen er også blevet trænet i deltagelse i
internationale operationer.
Så klarmeldingen må vel næsten ligge lige om
hjørnet.
LYNX helikopter med
Da kommandoskibet
THETIS tidligere på året blev udsendt for at støtte FNs fødevareprogram
til Somalia vakte det lidt undren, at skibet ikke var blevet udrustet med en
helikopter.
Men det ligger fast, at
ABSALON
under udsendelse til TF 150 vil blive støttet af en dansk LYNX helikopter. Det
må så stærkt formodes at det så bliver én af de bevæbnede LYNX helikoptere.
Der er ingen tvivl om, at udsendelsen af en
helikopter til en sådan opera-tion tæt på Ækvator stiller store krav, både til
besætning og maskineri, ligesom den længerevarende udsendelse også stiller
specielle logistiske krav for at sikre helikopterens flyvedygtighed undervejs.
En af de danske LYNX helikoptere har tidligere
opereret med tyske flåde-enheder i Middelhavet, men det bliver første gang en
helikopter indsættes syd for Suez.
Helikopterbesætninger har da også brugt en del tid
i foråret til netop at træne i denne kommende mission.
LYNX S-191 på helikopterdækket på kommandostøtteskibet
ABSALON.
(Foto:
Johnny E. Balsved)
Task
Force 150
Task Force 150 (TF 150), eller Combined Task Force
150 (CTF 150) som den også benævnes, er en frivillig multinational flådestyrke,
der indirekte opererer under et FN-mandat.
Flere lande har gennem årene deltaget i og/eller
ledet denne flådestyrke, der primært opererer
i området omkring Aden Bugten, Oman Bugten, det
Arabiske Hav, Røde Havet og det Indiske Ocean.
Således har flådefartøjer fra Australien, Canada,
Frankrig, Holland, Italien, New Zealand, Pakistan, Portugal, Spanien,
Storbritannien, Tyrkiet, Tyskland og USA tidligere deltaget.
Danmark har ikke tidligere deltaget med skibe i
denne flådestyrke, men vi har tidligere haft en forbindelsesofficerer udsendt
med henblik på senere dansk deltagelse i styrken.
Opgaven
Flådestyrkens hovedopgave
er såkaldte Maritime Interdiction Operations (MIO), der er kontrol af gods der
bliver sejlet med i operationsområdet.
Hvis der er tale om større skibe, der udelukkende
transiterer igennem området med høj fart, som fx de store MÆRSK-containerskibe
til og fra havne i Europa og Fjernøsten, så bliver de normalt bare kontaktet for
at høre, om de har observeret noget mistænkeligt.
Hvis der er en mistanke om, at skibe, der
udelukkende sejler i lokalområdet, kan have våben eller anden last med
tilknytning til terroristrelateret virksomhed om bord, så vil man typisk sætte
et boardinghold (BT) om bord for at visitere et sådant skib.
Opgavekomplekset består desuden af
Maritime Security Operations (MSO), som er beskyttelse af skibe
og installationer i operationsområdet, og Theater Security
Cooperation (TSC), der er støtte til regionens svage nationer
samt Search and rescue (SAR), som er redningsaktioner.
I virkeligheden er alle
operationer meget lig dem som danske flådeenheder, senest
korvetten
PETER TORDENSKIOLD, har deltaget i ud for Libanons kyst
gennem de seneste par år.
|Til toppen
4
ABSALON
i Task Force 151 (2009)
- 08/03/2009
4Piratjagt i nyt regi
- 17/02/2009
4ABSALONs
mission forlænges
- 27/11/2008
4LYNX'en
atter flyveklar
- 29/10/2008
4Danmark
overtager kommandoen
- 16/09/2008
4ABSALON
i aktion
- 07/09/2008
4Næste
stop Malta
- 18/08/2008
4ABSALON
til Task Force 150
- 29/07/2008
4Droner
på THETIS
- 15/03/2008
4Søværnet
til Afrika
- 09/01/2008
4Søværnets
fremtidige rolle
- 12/12/2007
4OLFERT
FISCHER på langtur
- 18/07/2007
4Søværnet vil ud i verden
- 19/03/2007
4Nye
våbenaffutager til THETIS
- 07/03/2007
4Første
bevæbnede LYNX
- 07/09/2006
|Til toppen
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
at der mangler noget på disse sider?
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
så
send
en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.
Du
kan også anvende
Debat Forum'met her på websiten.
|Til toppen
|