18.
august 2008
Næste stop Malta:
Kommandostøtteskibet
på vej mod syd på sin første skarpe mission
Søndag 17. august forlod ABSALON
Frederikshavn med kursen sat mod Bahrain, hvor søværnet fra midten af september
vil overtage kommandoen over den multinationale flådestyrke, Combined Task Force
150.
ABSALON
på vej ud af Frederikshavn tæt fulgt af den anden LYNX.
(Foto: Johnny E. Balsved)
Klik på billedet for at forstørre
Af Johnny E. Balsved
Søndag 17. august præcis klokken 1500 forlod
kommandostøtteskibet
ABSALON
Frederikshavn med kursen sat mod Bahrain, hvor Chefen for Søværnets Taktiske
Stab, flotilleadmiral Per Bigum Christensen, i midten af september sammen med
sin stab vil overtage kommandoen over den multinationale flådestyrke, Combined
Task Force 150 (CTF 150).
Det er første gang, at
ABSALON
bliver sendt ud på en skarp mission, lige-som det er første gang, at et dansk
flådefartøj indgår i den multinationale flådestyrke i det Indiske Ocean.
Søværnet har dog tidligere haft udsendt en forbindelsesofficer til styrken.
Cadeau til Søværnet
"Det er første gang, Søværnet varetager ledelsen
af en stor international operation. Men det giver god mening, fordi Danmark er
en stor søfartsna-tion, og fordi 90% af al verdenshandel foregår ad søvejen,
hvoraf 10% finder sted på skibe, der enten er dansk ladet eller dansk ejet",
sagde chefen for Søværnets Operative Kommando (SOK),
kontreadmiral Nils Wang i sin tale til paraden.
I sin tale takkede chef for SOK også besætningen,
som der i det forløbne år er blevet trukket meget store veksler på, for at klargøre
dem og skibet til den forestående operation.
Admiralen betragtede det som noget nær en
verdensrekord, i fredstid, at det blot 5 år, 3 måneder og 17 dage efter
svejsningen af det første stål til støtteskibet var muligt at udsende
kommandostøtteskibet på sin første skarpe mission.
Ikke kun blev skibet leveret til tiden, men også
til prisen, pointerede admiralen, men også besætningen har en meget stor andel
i, at skibet i dag kan forlade Frederikshavn, klar og veludrustet.
Når Søværnet medio september overtager ledelsen af
den multinationale flådestyrke, er det samtidig en stor cadeau både til det
danske søværn som helhed og ikke mindst til Søværnets Taktiske Stab.
Operationsområdet
De cirka 20 skiber, der nu kommer under dansk
kommando, skal dække et meget stort operationsområde, hvilket chefen for
Søværnets Taktiske Stab, flotilleadmiral Per Bigum Christensen, kunne orientere
om i sin briefing.
Operationsområdet omfatter hele Rødehavet, Adenbugten samt en stor del af det nordvestlige hjørne af det Indiske Ocean mod øst
sluttende ved grænsen mellem Pakistan og Indien og mod syd ved grænsen mellem
Somalia og Kenya.
Flådestyrkens hovedopgave
er såkaldte Maritime Interdiction Operations (MIO), der er kontrol af gods, der
bliver sejlet med i operationsområdet.
Hvis der er en mistanke om, at skibe, der
udelukkende sejler i lokalområdet, kan have våben |
Styrkechefen,
flotilleadmiral Per Bigum Christensen, orienterer om det kommende enorme
operationsområde.
(Foto: Johnny E. Balsved)
Klik på billedet for at forstørre
|
eller anden last med tilknytning til
terroristrelateret virksomhed om bord, så vil man typisk sætte
et boardinghold (BT) om bord for at visitere et sådant skib.
Opgavekomplekset består desuden af
Maritime Security Operations (MSO), som er beskyttelse af skibe
og installationer i operationsområdet, og Theater Security
Cooperation (TSC), der er støtte til regionens svage nationer
samt Search and rescue (SAR), som er redningsaktioner.
Skærpet sikkerhed
Som tidligere beskrevet er
sikkerheden omkring udsendelsen blevet skær-pet, og der kunne
således ikke oplyses noget om forventede havneanløb under den
kommende mission, blot at skibet naturligvis ville anløbe
diverse havne i området.
Det ligger dog fast, at
kommandostøtteskibet under turen til Bahrain, hvor
hovedkvarteret for CTF 150 er placeret, vil anløbe Malta, hvor
der er en sidste chance for at modtage friske forsyninger og
sørge for de sidste besætningsudskiftninger, inden skibet er
endelig på plads.
Mange besætningsmedlemmerne gav
udtryk for, at de da gerne havde set, at man fik vist, at
ABSALON
kunne holde søen i 28 døgn, som den oprindelig er konstrueret
til.
Umiddelbart var der ikke noget til
hinder for, at skibet kunne være sejlet nonstop til Bahrain, men
der skal gennemføres forskellige test af udstyr, herunder
magnetiske målinger i Middelhavet, så besætningen får et kort
ophold på Malta.
9. september skulle skibet være
fremme i Bahrain, hvor der så skal gøres klar til at overtage
kommandoen for CTF 150 15. september og året ud.
Største maritime indsats
Det er ikke blot et af søværnets største skibe
nogensinde, der deltager i en international mission, men bemandingsmæssigt er
der også tale om den største udsendelse af søværnspersonel i nyere tid.
Om bord i
ABSALON
befinder der sig under udsendelsen omkring 160 officerer, befalingsmænd og
menige.
Ud over skibet normale besætning på 99 mand
deltager Søværnets Taktiske Stab med cirka 30 personer, hvortil også kommer
forskellige forbindelsesofficerer. Hertil kommer helikopterbesætning og
tekniker, lige som besætningen er suppleret med folk fra Søværnets
Frømandskorps, militærpoliti og minører, der kan assistere ved eventuelle
boardinger med mere.
Som det er sædvane, når søværnets skibe går ud på
længere togter, så har skibet naturligvis også fået sin egen orlogspræst med.
Hospitalet ombord har desuden fået en fast tilknyttet læge, lige som en fuldt
uddannet sygeplejerske skal supplere skibets sanitetspersonel.
Chef for
ABSALON,
kommandør Frank Trojahn, kunne desuden oplyse, at der indgik 9 kvindelige
besætningsmedlemmer, heraf 2 officerer.
Personellet fra Søværnets Taktiske Stab vil
deltage under hele udsendel-sen, der vil vare cirka 6 måneder, mens skibets
besætning forventes at blive erstattet med besætningen fra søsterskibet
ESBERN SNARE efter tre måneders udsendelse.
"Missionsfane" og faneed
Inden afgangen fra Frederikshavn var der parade på
kajen for skibets besætning og medlemmerne fra Søværnets Taktiske Stab, hvor
blandt andet chefen for Forsvarsstaben, generalløjtnant Bjørn Bisserup,
opfordrede besætningsmedlemmerne til at passe på sig selv og hinanden under
missionen.
Når enheder fra hæren og flyve-våbnet er udsendt
på internationale missioner er det blevet kutyme, at de medbringer en fane, en
såkaldt missionsfane.
Chefen for Forsvarsstaben ønskede også at medgive
Søværnets Taktiske Stab en sådan missions-fane.
Men som traditionen byder i Søværnet, så anvender
mig ikke faner, men stager, og det blev derfor en sådan, der blev overrakt til
styrkechefen, flotilleadmiral Per Bigum Christen. |
Chefen for Forsvarsstaben overrækker
"missionsfanen" til chefen for Søværnets Taktiske Stab.
(Foto: Johnny E. Balsved)
Klik på billedet for at forstørre
|
En stage er i den forbindelse en bådshage, hvortil
er knyttet et orlogsflag.
Flotilleadmiralen videregav fanen til den udpegede
fanebærer, idet han samtidig benyttede lejligheden til at genopfriske dele af
den oprindelige
faneed, hvorefter stagen blev ført til højre fløj.
Efter overrækkelsen af "missionsfanen" var det
chefen for SOKs tur til at ønske skib og besætning god vind.
Klar til afgang
Efter afslutningen på paraden marcherede stab og
besætning ned til skibet for at gå om bord og gøre klar til afgang.
Præcis klokken 1500 lod kommandostøtteskibet
ABSALON
fortøjningerne gå og forlod Frederikshavn ivrigt fulgt af de mange pårørendes
blikke og ikke mindst Forsvarets Mediecenter, der i dagens anledning havde fået
stillet en ekstra LYNX helikopter til rådighed, således at de kunne filme hele
afgangen fra luften.
På vej ud fra Frederikshavn lavede to F16 fly fra
Flyvevåbnet en såkaldt "fly past" for på denne måde at ønske skibet en god tur.
ABSALON
fortsatte ud til kompasafmærkningen ud for Frederikshavn, inden kursen blev sat
nord om Skagen med næste stop på Malta.
To F16 fly lavede en "fly past" for at
ønske
ABSALON
god tur.
(Foto: Johnny E. Balsved)
Klik på billedet for at forstørre
Flere billeder:
|Til toppen
4
ABSALON
i Task Force 151 (2009)
- 08/03/2009
4Piratjagt i nyt regi
- 17/02/2009
4ABSALONs
mission forlænges
- 27/11/2008
4LYNX'en
atter flyveklar
- 29/10/2008
4Danmark
overtager kommandoen
- 16/09/2008
4ABSALON
i aktion
- 07/09/2008
4Næste
stop Malta
- 18/08/2008
4ABSALON
til Task Force 150
- 29/07/2008
4Droner
på THETIS
- 15/03/2008
4Søværnet
til Afrika
- 09/01/2008
4Søværnets
fremtidige rolle
- 12/12/2007
4OLFERT
FISCHER på langtur
- 18/07/2007
4Søværnet vil ud i verden
- 19/03/2007
4Nye
våbenaffutager til THETIS
- 07/03/2007
4Første
bevæbnede LYNX
- 07/09/2006
|Til toppen
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
at der mangler noget på disse sider?
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
så
send
en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.
Du
kan også anvende
Debat Forum'met her på websiten.
|Til toppen
|