|
|
En italiensk marinesoldat fra fregatten ITS SCIROCCO dækker
sine kolleger, mens de boarder et lokalt fragtskib ud for Oman med henblik
på inspektion.
(Foto: U.S. Navy/Bart Bauer)
Søværnet vil ud i verden
Danmark
skal i højere grad deltage i internationale operationer. Det gælder også
søværnet, der allerede fra 2007 vil påtage sig flere opgaver ude i verden!
Af journalist
Jon Arskog
Danmark er en del af verden, og derfor skal
vi påtage os en større rolle, når der er behov for vores hjælp. Det er
netop, hvad forsvarsforliget lægger op til i forhold til anskaffelse af
materiel m.v.
Hvis det står til søværnet, skal også danske
flådefartøjer deltage i flere internationale operationer, blandt andet
gennem NATO's internationale reaktionsstyrke - NRF.
Det har chefen for Søværnets Operative
Kommando, kontreadmiral
Niels Wang, samt Søværnets Taktiske Stab ved gen-tagne lejligheder ytret ønske om.
På den baggrund bliver den danske flåde frem
mod 2009 opbygget, så den kan deltage i flere internationale aktioner fra
humanitære katastrofer, inspektion, patrul-jering og bevogtning til
egentlige kamp-situationer.
Det sker på materielsiden med anskaffelse af
tre patruljeskibe, supplerende udrustning, missil-affyringssystemer,
varslings- og ildle-delseskapacitet, konstruktionsforbedrende tiltag på
eksisterende skibe, fire maritime helikoptere, samt en opdatering af Lynx
helikopterne.
Ifølge chefen for Søværnets Taktiske Stab,
flotilleadmiral Palle Cortes, har søværnet udsigt til, at fem og en halv
enheder, som det udtrykkes, kan bruges i internationale opgaver gennem de
næste år.
Til de opgaver råder søværnet over det
tidligere, nu ombyggede inspektionsskib
THETIS (= den halve enhed), tre korvetter og to fleksible
støtteskibe.
|
Flotilleadmiral Palle
Cortes, som er chef for Søværnets Taktiske Stab, peger på, at
man allerede i begyndelsen af 2007 kunne sende hans eget skib,
det ombyggede inspektionsskib Thetis af sted til strædet syd for
Det Røde Hav, som en almindelig fregatenhed underlagt
koalitionsledelsen.
(Foto: Guy Toremans, BE) |
|
Derudover råder søværnet over
Lynx-helikoptere og fartøjer i
FLYVEFISKEN-klassen,
der dog ikke er ocean-gående, men som vil kunne bruges i nogle
internationale sammenhænge, lyder det fra Palle Cortes.
Således er Søværnet på vej til om nogle år
at kunne bidrage i et - efter dansk målestok – væsentligt omfang til
internationale maritime opgaver.
Men Søværnet deltager aktivt allerede nu:
- Med det seneste forlig har vi fortsat
udviklingen af en ny flåde.
Den ene halvdel er specifikt beregnet på
internationale operationer på globalt plan. Derfor mener vi, at vi er klar
til at levere vores bidrag.
Det gør vi allerede gennem NATO, eksempelvis
med operationen Active Endeavor, som vi regelmæssigt har deltaget i siden
11. september, primært med korvetter og også en ubåd.
Og så er der i øjeblikket situationen i
Libanon, hvor vi leverer skibe til FN missionen UNIFIL, siger Palle
Cortes.
Et boardinghold fra den italienske
fregat ITS SCIROCCO
på vej til inspektion af en fiskerbåd.
(Foto: U.S. Navy/Bart Bauer)
Deltagelse i Task Force 150
Men allerede næste år vil søværnet kunne
bidrage med mere end i dag, og det skal man så vidt muligt, mener Palle
Cortes, for det er der brug for.
Ikke mindst i lyset af af udviklingen i Irak
ser han et substantielt bidrag til operationen Task Force 150 ved det
Afrikanske Horn, som den mest relevante i forhold til at understøtte de
mål Danmark har med den aktuelle udvikling i verden.
Task Force 150 er en del af Operation
Enduring Freedom og Tyskland, Storbritannien, Frankrig, USA, Pakistan,
samt andre lande deltager.
Opgaven for de omkring 10 indsatte
fartøjer fra koalitionen er at hjælpe de omkringliggende lande med at
patruljere mere end 6000 sømils kyststrækning fra Det Røde Hav til
Hormuz-strædet i Den Arabiske Golf og ned til grænsen mellem Somalia
og Kenya. |
Vi
ved, at der foregår en hel del trafik over havet med både
personer og materiel i relation til de forskellige terrornetværk. |
|
Det er en opgave, de 12 omkringliggende
lande ikke selv magter. Formålet er at udøve det, der kaldes MSO, maritime
sikkerhedsoperationer, hvilket vil sige at forhindre våbensmugling og
andre terrorismerelaterede aktiviteter til søs.
Med andre ord at forhindre udrustningen af
terrorgrupperinger i regionen, herunder Irak, og begrænse terrorristernes
mobilitet.
- Vi ved, at der foregår en hel del trafik
over havet med både personer og materiel i relation til de forskellige
terrornetværk. Den trafik er det missionen at forhindre. Men det er et
meget stort område, og der har aldrig været skibe nok til at klare
opgaven.
Vi er tidligere blevet spurgt, om vi ville
deltage i koalitionen, og fra søværnets side vil vi gerne give vores
bidrag til opgaven, siger Palle Cortes til Danske Officerer.
Sidegevinst: Stop sørøveri
Og der er flere gode grunde end blot de
terrorisme-relaterede til at deltage i overvågningen af netop området ved
Afrikas Horn.
- Hvis vi kigger på, hvad det maritime
verdensbillede betyder for Danmark, så kan man konstatere, at den danske
skibsfarts valutaindtjening i 2005 blev på 150 milliarder kroner.
Omtrent 80 til 90 procent af alt gods bliver
sejlet på skibe - ikke mindst fra Asien. Og der er flaskehalse undervejs,
hvor skibsfarten nemt kan stoppes, hvis nogen vil noget ondt.
Det drejer sig om flere steder, men blandt
andet Suez-kanalen og Hormuz-strædet i dette område og Malacca-strædet ved
Malaysia, siger han og peger således på det tiltagende antal piraterier
til søs.
Amerikanske marinesoldater fra
missilkrydseren USS LEYTE GULF giver brød og frugt til lokale
fiskere efter at have inspiceret deres båd.
(Foto: U.S. Navy/Bart Bauer)
- Vi ved, at der er mange steder med stor
piratvirksomhed, der med jævne mellemrum også er gået ud over danske
skibe. Og så er der smugling af flygtninge via havet, hvor mange omkommer.
Hvis man kan stoppe det ved kilden, så kan
vi medvirke til at redde mange menneskeliv.
Vi ser det som en samfundsopgave at prøve at
bringe de uvæsener til ophør, siger Palle Cortes, der noterer sig, at
udenrigsminister Per Stig Møller (K) i forbindelse med afsendelsen af
skibe til Libanon tilkendegav en interesse for dansk sø-deltagelse ved
Afrikas Horn, idet han sagde, at "var der ikke brug for alle tre skibe,
der blev sendt af sted, så kunne det ene jo fortsætte til det Afrikanske
Horn".
Vil have ledelsen af Task Force 150
- I dag deltager vi i Task Force 150 med
enkeltpersoner, men vi så gerne, at vi også deltog med et skib. På længere
sigt så vi også gerne, at min stab i 2008 overtager styrkeledelsen, siger
han.
Men at få styrkeledelsen, der går på tur
mellem koalitionsparterne, fra 2008 kræver aktiv deltagelse allerede nu.
Det betyder deltagelse med mere end den ene
stabsofficer, der her og nu deltager i den tysk-ledede stab på fregatten
SCHLESWIG-HOLSTEIN, og også mere end den stabsofficer, der netop er
sendt til England med henblik på deltagelse i den engelsk-ledede stab, der
tager over, når lederskabet skifter.
Vi
ser det som en samfunds-opgave at prøve at bringe de uvæsener til ophør.
- Det er et sammenskudsgilde og man kan ikke
være med til festen, hvis man ikke selv medbringer noget, siger Palle
Cortes og peger på, at man allerede i begyndelsen af 2007 kunne sende hans
eget skib, det ombyggede inspektionsskib
THETIS af sted, som en almindelig fregatenhed underlagt
koalitionsledelsen.
THETIS, som netop er blevet klarmeldt efter Neptune
Warrior-øvelsen ved Skotland for nylig, er ikke beregnet til egentlig
krigsførelse, men opgaven lyder heller ikke på kamphandlinger som sådan.
Den lyder på overvågning af havområdet og
bording af mistænkelige skibe, og den opgave mener Palle Cortes, at
THETIS udmærket kan løse.
- Vi kunne begynde med at sende enkelte
enheder af sted. Det kunne være
THETIS med eller uden Søværnets Taktiske Stab ombord. Den kunne så
efterfølges af først en korvet og siden en anden.
Det kan vi gøre i 2007. Det kunne så danne
grundlag for, at vi i 2008 kunne overtage styrkeledelsen med
ABSALON, der vil være klar i slutningen af 2007, som kommandoskib med
stabsledelsen om bord.
Derudover kunne nogen de af
koalitionsparterne, som vi er vant til at arbejde sammen med - eksempelvis
England og Tyskland – stille med tilskud af stabsofficerer, siger han og
melder således nogenlunde klart skib:
- Vi er sådan set klar til at overtage
ledelsen, men den del af det bliver ikke til næste år, for vi skal lige
have
ABSALON-klassen klar.
Men så er vi også klar pr. 2008. Nu er det op til politikerne, der må
vise, om de, som de siger, har en politisk agenda, der hedder Afrika,
lyder det fra flotilleadmiralen.
Opgaven for Task Force 150 er,
at afpatruljere dette område ved det Afrikanske Horn for at forhindre
terrorisme-relateret aktivitet, og at terrorister fra Afghanistan
søger ophold på den Arabiske Halvø og Afrikas Horn.
En sidegevinst vil være at forhindre sørøveri og smugling af
flygtninge. Task Force 150 har base i venligtsindede land Djibouti.
(Klik på kortet for at se det i stor udgave) |
Krav til mandskab
Grundbesætningen på den lette fregat
THETIS ud-gøres af 64 mand, hvoraf godt 15 vil være officerer.
På korvetterne i
NIELS JUEL-klassen er godt 15 ud af grundbesætningens 94 mand
officerer.
Den fulde besætning på støtteskibet
ABSALON, der ifald styrkeledelsen bliver dansk skal være komman-doskib,
vil udgøre 100 mand. Heraf vil godt 18 være officerer.
Dertil kommer Søværnets Taktiske Stab, der
består af 20 til 25 mand, hvoraf hovedparten er officerer.
Dansk involvering i koali-tionen vil også
indebære et logistisk støtteelement, der formentlig vil blive anlagt i den
tidligere fran-ske koloni Djibouti, belig-gende mellem Somalia og Etiopien
på det Afrikanske Horn.
Her har Task Force 150 i forvejen base og
landet er venligtsindet. Det ville kræve yderligere officerer og muligvis
også MP be-skyttelse.
Finansiering
Danmark skal selv finan-siere et eventuelt
bidrag til Task Force 150.
Finansieringen skal findes indenfor de
såkaldte INTOPS-midler, hvor 900 millioner kroner er afsat, samt over
forsvarsbud-gettet.
For Søværnet gælder det, at der ikke er
nogle sær-lige vilkår for udsendelse.
I forhold til personale-omkostninger er der
derfor ikke den store forskel mellem at sejle under hjemlige og fremmede
himmelstrøg.
Eneste forskel vil være FN-tillægget, samt
at besæt-ningen vil optjene mere frihed end de ville hjem-me, da
sejlperioden vil være fem måneder i ste-det for halvanden måned.
Task Force 150
Task Force 150 er den maritime del af
Operation Enduring Freedom.
Opgaven er, at afpatruljere Bab El Mandeb
strædet syd for Det Røde Hav med henblik på at forhindre
terrorisme-relateret aktivi-tet og at terrorister fra Afghanistan søger
ophold på den Arabiske Halvø og det Afrikas Horn.
|
|
I
dag deltager vi i Task Force 150 med enkeltpersoner, men vi så gerne, at
vi også deltog med et skib. På længere sigt så vi også gerne, at min stab
i 2008 overtager styrkeledelsen.
Kommando-/inspektionsskibet
THETIS.
(Foto: Søværnets Taktiske Stab)
Ovennævnte indlæg har
tidligere været offentliggjort i Linieofficernes fagblad "Danske
Officerer", Nr. 10, december 2006.
|Til toppen
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
at der mangler noget på disse sider?
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
så
send
en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.
Du
kan også anvende
Debat Forum'met her på websiten.
|Til toppen
|
|
-
Skriv et indlæg |
Du er velkommen til at sende dit indlæg
til Flådens Historie.
Send indlæg eller kronikforslag på
ca. 2000 ord med
navn, titel, post-adresse og tlf.nr. til
webmaster.
Skriv gerne kortere.
Vi forbeholder os ret til evt. forkortelser,
ligesom vi uden nærmere begrundelse forbeholder os retten til at afvise
indlæg.
Indlæg kan også indsendes på cd-rom, inkl.
en printet version.
Alle indlæg skal være forsynet med min. et
foto af forfatteren, sammen med en kort præsentation.
|
-
-
|