|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4Historien4Flåden 1945-19894Slaget ved Gedser |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Slaget ved Gedser (1980):
Det var en østtysk minestryger som denne,
af KONDOR-klassen,
Østtysk minestryger
|
|
KOMETs bagbords drej tvang dens
agterende mod styrbord, lige ind i stævnen på MHV 94. |
KOMET drejede bagbord over hvorved dens agterende svang over i stævnen på MHV 94.
Hvis føreren havde holdt kursen eller drejet styrbord over, havde et sam-menstød måske kunnet undgås, men det skulle ikke være sådan.
Kollisionen
Det gav et mægtigt brag og MHV 94 krængede kraftigt til styrbord, samtidig med at det kastedes 180° rundt på modsat kurs.
Stævnen på MHV 94 ramte KOMETs skanseklædning og bøjede det ind på en længde af 5-10 meter. Stævnen på MHV 94 skurrede langs siden på KOMET, indtil fartøjerne er fri af hinanden.
I det samme løftede jeg helt ubevidst kameraet og tog et billede af KOMET agterind, da det er på vej væk i høj fart. Dette foto er et par dage efter at se på side 2 i Ekstra Bladet.
KOMET slækkede kort efter sammenstødet farten helt ned og lagde sig standby i en afstand af ca. 3-400 meter.
KOMET på vej væk fra kollisionsstedet for
fuld skrue.
(Foto: Leo Bram)
MHV 94 havde ved sammenstødet fået en bule og et hul i stævnen, mel-lem vandlinien og dækshøjde.
Hullet var ind til kædekassen, og der var ingen umiddelbar fare mere.
Ingen ombord var kommet noget til.
Til Holmen med hul i stævnen
Fartøjsfører Svend Elefsen kontaktede vagthavende officer i Søværnets operative Kommando via Lyngby Radio og fik besked om ikke at kontakte KOMET, samt at sejle direkte til Holmen.
KOMET forsvinder fra kollisionsstedet uden
yderligere kontakt til MHV 94.
(Foto: Leo Bram)
Om natten blæste det op fra nordøst, og hver gang vi stak stævnen ned i bølgerne drak MHV 94 en slurk havvand, - det var dog ikke mere end at pumperne kunne klare det.
Næste dags morgen ankommer vi til takkeloftsgraven på Holmen i strå-lende solskin.
Afhøring i København
Fartøjsføreren, rorgænger Eiler Jepsen og undertegnede er kaldt til omgå-ende møder med efterretningstjenesten og Hjemmeværnskommandoen.
Det er ganske spændende at møde disse instanser som hovedperson.
Efterretningstjenesten er mest ude efter tekniske detaljer osv., hvor Hjem-meværnskommandoen er mere interesseret i at klarlægge hvem der har gjort i nælderne.
Et udpluk af de mange aviskommentarer til påsejlingen.
Min film bliver inddraget som hemmeligt bevismateriale, men tilsyneladen-de ikke mere hemmeligt end at Ekstra Bladet får fingre i et billede.
Vi har strenge ordre om ikke at udtale os til pressen.
Vor forklaring bliver modtaget, og med det forelagte bevismateriale har vi intet at frygte.
Efter vor klare opfattelse har KOMET ikke overholdt sin vigepligt, KOMET er derudover gået foran os hvorved sammenstødet var uundgåeligt, uanset Fartøjsføreren slår hårdt bak i sidste øjeblik.
Det bliver påtalt at der ikke afgives 5 korte stød i hornet fra MHV 94 ”Jeg er i tvivl om deres hensigter”, - men Svend har ganske givet ikke haft tid til dette.
Heftig diplomatisk aktivitet
Der udveksles i tiden efter en del korrespondance mellem de østtyske og danske myndigheder, men det er østtyskernes opfattelse at skylden skal placeres hos MHV 94.
De skriver således i deres rapport : ”KOMET befandt sig med en hastighed af 16 knob og kurs 155° kl. 19:35.5 med en afstand af 70 m på pa-rallelkurs med en 11 knob sejlende MHV 94. Iht. De Internationale Sø-vejsregler var KOMET der-ved overhalende fartøj, og MHV 94 forpligtet til at hol-de kurs og fart. Desuagtet drejede MHV 94 kl. 19:54 under DDR fartøj-ets overhalingsmanøvre mod bagbord og forårsage- |
Hjemmeværnskutter af MHV 90-klassen |
de derved utvivlsomt kollisionen.”
Østtyskerne ville åbenbart gerne have sagen fremstillet som en overha-lingsmanøvre, men det modstrider med billederne, at KOMET der kommer ind foran for tværs på vor bagbord side.
Et andet punkt i forklaringen der kan give anledning til spørgsmål, er på-standen om at vi har sejlet parallelt i ca. 20 minutter, med en afstand af 70 meter, og en fartforskel på 5 knob.
I så fald ville KOMET have nået 1.5 sømil foran MHV. Ingen fotos bekræfter denne påstand.
DDR "frafalder krav om erstatning"
På grund af de mindre skader som KOMET havde pådraget sig under kolli-sionen ”frafaldt DDR krav om erstatning”.
Sagen blev gentagne gange rejst af Udenrigsministeriet overfor DDR’s myn-digheder, men det var Udenrigsministeriets opfattelse at der ikke kunne foretages mere i sagen.
Det er min personlige opfattelse at sammenstødet ikke var bevidst fra KOMETs side, men mere et forsøg på en chikane, der løb løbsk for føreren af KOMET.
Det eneste der giver mig den opfattelse er dog førerens ansigtsudtryk da han åbner styrehusdøren og ser over på mig og fartøjerne.
Der er ikke overdreven overraskelse at spore i mandens ansigtsudtryk, men sammenholdt med at han skynder sig tilbage i styrehuset, og får æn-dret kursen, styrker denne mistanke.
Hvis føreren af KOMET havde været ude på at chikanere, eller skræmme MHV 94 til at gøre undvigemanøvre på et tidligere tidspunkt under episo-den, havde han nok skullet finde sig en anden modstander end Svend Elefsen.
Svend var kendt for at give kamp til stregen – og det fik tyskeren.
Flere tilfælde af chikane
Netop i den periode var der flere tilfælde af grov chikane og dårligt sø-mandskab fra WAPA's side i Østersøen.
Minelæggeren
FYEN kolliderede 18. april
1980 i Østersøen
med en sovjetisk fregat af MIRKA-klassen.
(Foto: Søværnet)
Bl.a. stødte minelæggeren FYEN samme sommer, sammen med en sovje-tisk fregat, da fregatten ville overhale FYEN.
Fregatten sejlede alt for tæt på FYEN og skibene blev ”suget” sammen med store materielle skader til følge på begge sider.
Begge episoder blev omtalt i TV-avisen.
Kildehenvisninger: |
||
& |
Denne artikel har tidligere været publiceret i: Marinehjemmeværnet 50 år 1952-2002, af Jacob Wisby & Helle Kolding (red.), Forlaget Wisby & Wilkens, Odder 2002, og gengives her med forfatterens tilladelse. |
|
44Der henvises også til Maritim Bibliografi |
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
at der mangler noget på disse sider?
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
så
send
en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.
Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.
TEMAHISTORIEN: |
LÆS MERE OM DENNE PERIODE: |
Kieler Expeditionary -
Eksplosionen i -
Hjemtagelsen af tyske - På togt med GALATHEA (1950-1952) -
Minekatastrofen -
Nogle skulle jo gøre -
MTB-kollision i -
Ubåden
NARHVALEN - Brand om bord (1975) - Minelægger on the rocks (1979) - Ubådenes sorte september (1979) -
Konfrontation i -
Slaget
ved -
Missiluheld |
SE OGSÅ: |
-
Denne side er senest opdateret: -
Denne side er oprindeligt udgivet: 15. januar 2003
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger