|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4Historien4Flåden 1945-19894Konfrontation i Østersøen |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Konfrontation i Østersøen (1980):
I 10 minutter sejlede den sovjetiske fregat tæt
langs siden på
FYEN
inden den pludseligt skar ind foran stævnen på det danske orlogsfartøj. Sovjetisk fregat påsejler dansk minelæggerUnder øvelses- og patruljesejlads i den østlige del af Østersøen blev skoleskibet/minelæggeren FYEN 18. april 1980 påsejlet af en sovjetisk fregat af MIRKA-klassen. Minelæggeren FYEN befandt sig i internationalt farvand ca. 50 sømil øst nordøst for Gdynia i Polen og var i færd med at følge en større Warszawa-pagt flådeøvelse i området, da sovjetrusserne formentlig blev trætte af det nysgerrige danske orlogsfartøj. Chefen for FYEN, kommandørkaptajn Finn Alsing, udtalte efterfølgende, at der ikke havde været nogen tvivl om, at chefen på den sovjetiske fregat havde til hensigt at chikanere det danske orlogsfartøj, men det var nok tvivlsomt om påsejlingen var en bevidst handling. Af Johnny E. Balsved Minelæggeren FYEN, under kommando af kommandørkaptajn Finn Alsing, havde fredag morgen, 18. april 1980, forladt Rønne på Bornholm for at begive sig sydpå i Østersøen og rutinemæssigt overvåge en større Warszawa-pagt flådeøvelse, der afvikledes i internationalt område ud for den polske kyst.
Minelæggeren
FYEN,
der 18. april 1980 blev påsejlet af en sovjetisk fregat af MIRKA-klassen. Det blev dog hurtigt klart, at Warszawa-pagt ledelsen ikke brød sig om den rutinemæssige overvågning, selv om den skete i internationalt farvand. "Tæt formationssejlads" Ved 14-tiden om eftermiddagen kom en sovjetisk fregat af MIRKA-klas-sen, som længe havde flugt minelæggeren på et par sømils afstand, plud-selig sejlede hen imod FYEN, og efter et skarpt drej lagde den sig på siden af den danske minelægger, med en afstand på kun 10-15 meter mellem skibene. En uplanlagt formationssejlads havde taget sin begyndelse, og det var helt tydeligt, at det sovjetiske fartøj blot ønskede at chikanere det danske or-logsfartøj, sandsynligvis med det formål, at få FYEN til at forlade øvelses-området.
Den sovjetiske MIRKA-klasse fregat gik langs siden på minelæggeren/ skoleskibet
FYEN,
hvorefter afstanden mellem de to skibe gradvist blev mindre og mindre. Om bord på FYEN havde man omgående skærpet opmærksomheden og bl.a. udskiftet eleven, der stod til rors, med minelæggerens faste rorgæn-ger, desuden var maskinen blevet varskoet, hvis det skulle blive nødven-digt at foretage pludselige manøvrer. I.h.t. de Internationale Søvejsregler holdt man kurs og fart om bord i den danske minelægger. De næste ca. 10 minutter sejlede de to skibe side om side med omkring 15 knobs fart, idet afstanden mellem de to skibe gradvis formindskedes, da den sovjetiske fregat sejlede tættere og tættere på FYEN. Kollisionen Omkring klokken 1410 skar den sovjetiske fregat pludselig ind foran stæv-nen på den danske minelægger og i drejet ramte fregattens agterstavn den bagbords side af stævnen på minelæggeren.
Efter at have sejlet stadig tættere på det danske skib skar den sovjetiske MIRKA-klasse
fregat pludselig ind foran minelæggeren/skoleskibet
FYEN,
hvorved agterstavnen ramte
FYEN
på bagbords side af stævnen. Umiddelbart efter kollisionen, der iøvrigt ikke mærkedes særlig voldsomt nede om læ, blev der etableret havarirulle om bord. En havaripatrulje kunne kort tid efter konstatere, at der ikke var sket større skade på FYEN, og skibets sødygtighed var ikke blevet kompromitteret, og sejladsen kunne derfor fortsættes. Sovjetrusserne forsvandt Den sovjetiske MIRKA-klasse fregat fortsatte blot sin sejlads uden på nogen måde at reagere på kollisionen, selv om de på den sovjetiske bro ikke har kunnet undgå at bemærke, at de havde forårsaget i kollision i åben sø. Allerede samme eftermiddag kunne man fra minelæggeren FYEN konsta-tere, at samtlige Warszawa-pagt enhederne havde forladt øvelsesområdet.
Skoleskibet/minelæggeren
FYEN
ses her efter tilbagekomsten til Holmen, bemærk skaden på bagbords side
af stævnen. Onsdag i den følgende uge returnerede FYEN til Holmen, hvor det atter kunne fastslås, at der kun var sket mindre skader på skibet. Ikke første gang Denne episode var iøvrigt ikke den første, FYEN havde haft med den sov-jetiske orlogsflåde. Allerede i sommeren 1973 havde en sovjetisk destroyer chikaneret den danske minelægger omtrent på samme sted i Østersøen. Den sovjetiske destroyer sejlede helt ind på 15 meters afstand af FYEN, der i sidste øjeblik måtte bøje af for at undgå en kollision. Under den kolde krig kom det ganske ofte til den slags episoder, i juli 1980 påsejlede en østtysk minestryger en dansk hjemmeværnskutter ud for Gedser. Senere i 1980 overvågede FYEN atter en Warszawa-pagt flådeøvelse i Østersøen, også denne gang var de sovjetrussiske enheder tilsyneladende tydeligt irriteret over det danske skibs tilstedeværelse i øvelsesområdet. Ved denne lejlighed valgte de sovjetiske enheder at fortsætte deres missil-affyringer, bogstaveligt hen over hovedet på den danske minelægger.
Missilaffyring fra en sovjetisk fregat af
KRIVAK-klassen senere samme år, fotograferet fra minelæggeren
FYEN. Relaterede historier: 4Minelægger on the rocks (1979) - 03/12/2007 4 FYEN på norsk fjeldtur (1979) - 16/02/2006 4Tak til de gamle damer (2004) - 12/10/2004 4Konfrontation i Østersøen (1980) - 23/02/2004
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien, Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.
|
- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Denne side er senest opdateret: - Denne side er oprindeligt udgivet: 23. februar 2004 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger |