Hjem  
  Site Map  
  Debat Forum  
  Gæstebog  
  Web Info  
  Links  
  Kontakt  
  Søg  
 
  Opdateringer  
  Opdateringer  
  Opdateringer  
  Visionerne  
  Visionerne  
  Visionerne  
  Få teksten læst op  
  Få teksten læst op  
  Få teksten læst op  
  Webmaster  
  Webmaster  
  Webmaster  
  Læserbidrag  
  Læserbidrag  
  Læserbidrag  
  Web Rings  
  Web Rings  
  Web Rings  
  Web Awards  
  Web Awards  
  Web Awards  
  Personoplysninger  
  Personoplysninger  
  Personoplysninger  
  Ophavsret  
  Ophavsret  
  Ophavsret  
  Økonomisk støtte  
  Økonomisk støtte  
  Økonomisk støtte  
  Dedikation  
  Dedikation  
  Dedikation  
 
  Tidligere år:  
  Tidligere år:  
  Tidligere år:  
  2006  
  2006  
  2006  
  2005  
  2005  
  2005  
  2004  
  2004  
  2004  
  2003  
  2003  
  2003  
  2002  
  2002  
  2002  
  2001  
  2001  
  2001  
 
  Oversigt over bidragydere  
  Oversigt over bidragydere  
  Oversigt over bidragydere  
  Efterlysning af arkiver mm.  
  Efterlysning af arkiver mm.  
  Efterlysning af arkiver mm.  
 
  Design Awards  
  Design Awards  
  Design Awards  
  Militære Awards  
  Militære Awards  
  Militære Awards  
 
  Oversigt over donationer  
  Oversigt over donationer  
  Oversigt over donationer  
 
  Marinehistorie  
  Marinehistorie  
  Marinehistorie  
  Maritime museer  
  Maritime museer  
  Maritime museer  
  Arkiver, biblioteker, forskning mm.  
  Arkiver, biblioteker, forskning mm.  
  Arkiver, biblioteker, forskning mm.  
  Museumsskibe  
  Museumsskibe  
  Museumsskibe  
  Danske militære myndigheder  
  Danske militære myndigheder  
  Danske militære myndigheder  
  Hjemmeværnsflotiller  
  Hjemmeværnsflotiller  
  Hjemmeværnsflotiller  
  Alverdens Flåder (officielle)  
  Alverdens Flåder (officielle)  
  Alverdens Flåder (officielle)  
  Marinearkæologi  
  Marinearkæologi  
  Marinearkæologi  
  Marineforeninger  
  Marineforeninger  
  Marineforeninger  
  Andre maritime links  
  Andre maritime links  
  Andre maritime links  
  Tidsskrifter  
  Tidsskrifter  
  Tidsskrifter  
  Maritime Linkssamlinger  
  Maritime Linkssamlinger  
  Maritime Linkssamlinger  
 
  Nyhedsbrev  
  Nyhedsbrev  
  Nyhedsbrev  
 

US/English Version:
Click here to join the US/English version...Click here to join the US/English version...  

 

 Du er her: 4Historien4Flåden efter 19894Skarpladt øje i farvandet4Når familielivet sejler

 

 Historien

4Før 1801

41801-1814

41814-1848

41848-1864

41865-1913

41914-1918

41919-1939

41939-1945

41945-1989

4Efter 1989

4Oversigt

 SøværnsNyt

 Synspunkter

 Orlogsliv & Lune

 Billedserier

 Historiske Tidslinier

 Flaget

 Skibene

 Marineflyverne

 Våben/-systemer

 Officersmessen

 Uniformer mm.

 Flådens Ansigt

 Mindesmærker

 Bøger & Forskning

Redigeret og
designet af:

Johnny Balsved

 

På patrulje med GLENTEN (1999):

Når familielivet sejler

Besætningen på GLENTEN er til søs cirka 140 dage om året, og de kunne ikke tænke sig det anderledes.

Også selvom de ikke altid når hjem til i tide...

Af Mette Refshauge, journalist, OPASIA

19 mand og en enkelt kvinde holder skruen i vandet på en anderledes arbejdsplads: 9x54 meter tæt pakket med maskiner, overvågningsudstyr og tunge våben.

Det er først på ugen om bord på Søværnets patruljeskib GLENTEN. Besæt-ningen er vant til hinanden, til at undvære familien og til at være væk fra hjemmet i lange perioder.

Patruljefartøjet GLENTEN på farten

Sammy er tekniker om bord på skibet og med på et afbud:

- Jeg blev spurgt om jeg ville tage med, men kunne ikke sige nej. Så det var frivillig tvang, siger Sammy og fortsætter: Men så har jeg til gengæld fri halvanden uge bagefter. Så jeg er hjemme, når børnene skal starte i skole. Det har jeg aldrig prøvet før.

"Du er blevet far"
Mændene om bord på GLENTEN har en aftale med deres koner om, at de ikke deler hverdagens bekymringer. Konerne ringer kun, hvis det er absolut nødvendigt. Det oplevede Kim, som er oversergent og dæksregnskabsfører på GLENTEN, men tidligere sejlede tre måneder ad gangen til Grønland.

- Jeg havde været om bord en månedstid, da der var telefonen til mig. Jeg tænkte: "Det er sikkert et dødsfald." I stedet var det min mor, som sagde: "Du er blevet far." Min kone havde født to måneder for tidligt.

I dag har vi fået en til. Jeg er mest knyttet til den yngste. Når jeg ikke lige tænker over det glemmer jeg, at der er to, siger Kim.

To babyer på ti minutter

Henrik Tønnesen, kaldet Tønne, er derimod ikke i tvivl om, at han har to børn. Det gik brat op for ham en dag for ni år siden:

- Min kone var gravid med tvillinger og det var planlagt, at hun skulle have kejsersnit en onsdag. Om mandagen ringede hun og sagde, jeg hellere måtte komme hjemad. Jeg skyndte mig og kom op på hospitalet, hvor jeg tænkte: "Nu skal jeg lige ind og kigge lidt til hende." Der kom en og spurg-te: "Er du faren?" og så rev hun mig ind på en stue, som var fyldt med personale. De havde alle sammen rødt på hænderne.

I det jeg trådte ind ad døren, hev de to børn ud af min kone, som lå med slanger over det hele, og ti minutter efter sad jeg med to babyer i armene, fortæller Tønne.

Hjemme ikke altid bedst

Mændene på GLENTEN erkender, at de nok ikke egner sig til et traditionelt familieliv. Når de har været hjemme et stykke tid, trænger de til at komme af sted igen. Sammy har en gang haft et civilt job på en kuffert-fabrik:

- Det var dødssygt. Ude i det civile er tempoet et helt andet. Otte til fire. Her på skibet har du din frihed, og på en off-dag får du lov at være i fred.

Fartøj af samme type som GLENTEN
(P561 SKADEN) affyrer Harpoon missil

Du kan altid komme hjem, hvis det er nødvendigt, siger Sammy og fortsætter: Som for eksempel da min lille niece døde. Det var vuggedød. Jeg sad i et hjørne og var opløst af sorg. Så er det klart, jeg kommer hjem med det samme.

Følg historien, læs også:

Skarpladt øje i farvandet


Appetit ombord

|Til toppen

Kildehenvisninger:

"

Artiklerne omkring patruljefartøjet GLENTEN blev bragt på OPASIAS hjemmeside 28. juli 1999.

Artiklerne gengives her med tilladelse fra opasia.dk

Du kan finde OPASIA her:

44Der henvises også til Maritim Bibliografi

- Har du en idé til en historie, eller mener du blot,
at der mangler noget på disse sider?

Kan du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
send en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.

Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.

|Til toppen

 

LÆS MERE OM DENNE EPISODE:

Skarpladt øje i farvandet

-

Appetit ombord

-

TEMAHISTORIEN:

Søværnet efter 1989

LÆS MERE OM DENNE PERIODE:

Med korvetten
OLFERT FISCHER
i Den Persiske Golf

(1990-1991)

-

Korvet i
Ørkenstorm
(1991)

-

Skibskollision i
Fehmern Bælt
(1994)

-

Inspektionskutteren
AGPA til Thule
(1997)

-

TRITON mindes
HMS HOOD
(1997)

-

På patrulje med
GLENTEN
(1999)

-

VÆDDEREN opbringer
fiskefartøj
(1999)

-

Et sidste togt med
SEHESTED
(2000)

-

NIELS JUEL i
STANAVFORLANT
(2000)

-

Søværnets Flyvetjeneste
ved et skillepunkt
(2000)

-

Dansk ubåd reddet
af svensken
(2000)

-

Fiskeriinspektion
ved Færøerne
(2001)

-

S321 NORDKAPERENs
sidste togt
(2001)

-

Varderejsning på
Ravns Storø
(2001)

-

Ubåden SÆLEN på
patrulje
(2002-2003)

-

Operation Iraqi Freedom (2003)

-

Missilfartøjer på konvojtjeneste
ved Gibraltar
(2003)

-

MOBA udfases (2003)

SE OGSÅ:

Flådens skibe efter 1989

-

Chart.dk

   

Denne side er senest opdateret: 20. oktober 2002

Denne side er oprindeligt udgivet: 10. februar 2002

Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger