US/English Version:
Click here to join the US/English version...Click here to join the US/English version...  

 

 Du er her: 4Marineflyverne4Flådens fly 1912-1918

 

 Historien

 SøværnsNyt

 Synspunkter

 Orlogsliv & Lune

 Billedserier

 Historiske Tidslinier

 Flaget

 Skibene

 Marineflyverne

41912-1918

41919-1940

41945-1950

41962-

 Våben/-systemer

 Officersmessen

 Uniformer mm.

 Flådens Ansigt

 Mindesmærker

 Bøger & Forskning

Redigeret og
designet af:

Johnny Balsved

 

Flådelister (1912-1918):

Marinens Flyvevæsen

På disse flådelister finder du en oversigt aeroplaner, hydroplaner, flyve-maskiner og helikoptere, der siden starten i 1912 og til dato har indgået i Marinens Flyvevæsen og senere Søværnets Flyvetjeneste.

Ved oprettelsen af Flyvevåbnet i 1950 blev alle flyene overført hertil, og fra 1962 har Søværnets Flyvetjeneste udelukkende opereret helikoptere pri-mært til anvendelse ombord i inspektionsskibene.

Listen over fly og helikoptere mm. er opstillet i kronologisk orden. For over-skuelighedens skyld er flyene mm. fordelt på perioder.

Du kan vælge en anden periode her:

| 1919-1940 | 1945-1950 | 1962-  |

Typebetegnelse i parentes efter navnet er den danske typebetegnelse, der blev indført i 1921. Du kan læse mere om de danske betegnelser nederst på siden.

Henri Farman
(1912-1913)

(Foto fra Forsvarets Fotogalleri)

Type: Rekognosceringsfly/Træner

Bevæbning: Ingen

Motor: 1 stk. Gnome 50 Hk

Max. hastighed: 80 km/t

Max. højde: Ej oplyst

Max. vægt: 530 kg

Spændvidde - Længde - Højde:

10,42 m - 11,23 m - 3,28 m

Fabrik: Selvbygget af Robert Svendsen

Enheder (placering):

GLENTEN (Marinens Flyveskole, Kløvermarken, København)

Maurice Farman
(1913)

(Foto fra Orlogsmuseets arkiv)

Type: Rekognosceringsfly/Træner

Bevæbning: Ingen

Motor: 1 stk. Renault V8 80 Hk

Max. hastighed: 82 km/t

Max. højde: Ej oplyst

Max. vægt: 690 kg

Spændvidde - Længde - Højde:

15,50 m - 12,05 m - 3,50 m

Fabrik: Societé Henri & Maurice Farman, Frankrig

Enheder (placering):

ØRNEN (Marinens Flyveskole, Kløvermarken, København)

Donnet-Leveque (F.B. I)
(1913-1915)

(Foto fra Forsvarets Fotogalleri)

Type: Rekognosceringsfly/Træner

Bevæbning: Ingen

Motor: 1 stk. Gnome 80 Hk

Max. hastighed: 88 km/t

Max. højde: Ej oplyst

Max. vægt: 780 kg

Spændvidde - Længde - Højde:

11,60 m - 7,90 m - 2,80 m

Fabrik: Franco-British Aviation, Vernon (ombygget ved Orlogsværftet 1914)

Enheder (placering):

MAAGEN, fra 1914 MAAGEN 1
TERNEN
, fra 1914 MAAGEN
2
(Marinens Flyveskole, Kløvermarken, København)

OV's Flyvebåd (F.B. II)
(1914-1919)

(Foto fra Forsvarets Fotogalleri)

Type: Rekognosceringsfly/Træner

Bevæbning: Ingen

Motor: 1 stk. Gnome 80 Hk

Max. hastighed: 90 km/t

Max. højde: Ej oplyst

Max. vægt: Ej oplyst

Spændvidde - Længde - Højde:

11,18 m - 8,49 m - Ej oplyst

Fabrik: Orlogsværftet, København

Enheder (placering):

MAAGEN 3 mfl. - I alt 8 stk.
(Marinens Flyveskole, Kløvermarken, København, fra 1915 ved Flyvebåds-station København, den senere Luft-marinestation på Margretheholm)

OV's Flyvebåd (F.B. III)
(1916-1924)

(Foto fra Orlogsmuseets arkiv)

Type: Rekognosceringsfly

Bevæbning:
1 stk. 8 mm Rekylgevær
4 stk. 9 kilos Bomber

Motor: 1 stk. Gnome 100 Hk

Max. hastighed: 90 km/t

Max. højde: Ej oplyst

Max. vægt: 975 kg

Spændvidde - Længde - Højde:

11,18 m - 8,49 m - Ej oplyst

Fabrik: Orlogsværftet, København

Enheder (placering):

MAAGEN 11 mfl. - i alt 10 stk.
(Flyvebådsstation København, den senere Luftmarinestation på Margre-theholm)

Friedrichshafen F.F.29
(1917)

(Foto fra Forsvarets Fotogalleri)

Type: Rekognosceringsfly

Bevæbning: Ingen

Motor: 1 stk. Argus 120 Hk

Tophastighed: 105 km/t

Max. højde: Ikke oplyst

Max. vægt: 1.350 kg

Spændvidde - Længde - Højde:

15,00 m - 14,00 m - Ej oplyst

Fabrik:
Flugzeugbau Friedrichshafen GmbH, Tyskland

Enheder (placering):

1 stk. (gik tabt under bugsering)

OV's Pontonmaskiner (H.B. I)
(1918-1924)

(Foto fra Forsvarets Fotogalleri)

Type: Rekognosceringsfly/Træner

Bevæbning:
1 stk. 8 mm Rekylgevær
4 stk. 7,5 kilos Bomber

Motor: 1 stk. Curtiss 160 Hk (senere erstattet af 160 Hk OLV motor)

Max. hastighed: 100 km/t

Max. højde: Ej oplyst

Max. vægt: 1.600 kg

Spændvidde - Længde - Højde:

15,16 m - 10,05 m - 3,85 m

Fabrik: Orlogsværftet, København

Enheder (placering):

4 stk.
(Flyvebådsstation København, den senere Luftmarinestation på Margre-theholm)

OV's Flyvebåd (F.B. IV)
(1918-1924)

(Typen er næsten identisk med
F.B. III, se denne)

Type: Rekognosceringsfly

Bevæbning: Ej oplyst

Motor: 1 stk. Curtiss 200 Hk

Max. hastighed: Ej oplyst

Max. højde: Ej oplyst

Max. vægt: Ej oplyst

Spændvidde - Længde - Højde:

Ej oplyst - Ej oplyst - Ej oplyst

Fabrik: Orlogsværftet, København

Enheder (placering):

2 stk.
(Flyvebådsstation København, den senere Luftmarinestation på Margre-theholm)

OV's Flyvebåd (F.B. V)
(1918-1924)

(Typen er næsten identisk med
F.B. III, se denne)

Type: To-sædet Træningsfly

Bevæbning: Ingen

Motor: 1 stk. Curtiss 100 Hk

Max. hastighed: Ej oplyst

Max. højde: Ej oplyst

Max. vægt: Ej oplyst

Spændvidde - Længde - Højde:

Ej oplyst - Ej oplyst - Ej oplyst

Fabrik: Orlogsværftet, København

Enheder (placering):

3 stk.
(Flyvebådsstation København, den senere Luftmarinestation på Margre-theholm)

Du kan vælge en anden periode her:

| 1919-1940 | 1945-1950 | 1962-  |

Danske typebetegnelser:

I 1921 indførte Flyvevæsenet egne typebetegnelser, der bestod af to bogstaver efterfulgt af et romertal, der var et serie type-nummer.

Det første bogstav var F for Flyvebåde, H for Hydroplaner eller L for Landflyvemaskiner.

Det andet bogstav var B for Biplaner eller M for Monoplaner.

De danske typebetegnelser blev ikke anvendt igen efter 1945.

|Til toppen

Kildehenvisninger:

&

Dansk Marineflyvning 1911-1998, af Niels M. Probst, Orlogsmuseet, København 1998 (ISBN 87-87720-15-9)

&

Dansk Militærflyvnings - Hvornår skete det, af Hans A. Schrøder, Flyvevåbnets Bibliotek 2000 (ISBN 87-987748-0-8)

&

Danske Militærfly, af Niels Jensen, Clausen Bøger, 1978 (ISBN 87-11-03877-2)

&

De danske militære flyverstyrkers udvikling 1910-1940, Bind I, af Paul E. Ancher, Odense Universitetsforlag (ISBN 87 7838 178 9)

&

De danske militære flyverstyrkers udvikling 1940-1945, Bind II, af Paul E. Ancher, Odense Universitetsforlag (ISBN 87 7838 368 4)

"

Flyvertaktisk Kommando

44Der henvises også til Maritim Bibliografi

- Er der glemt nogen eller noget?

Kan du hjælpe med til at supplere flådelisterne eller de enkelte
datablade, har du evt. personlige oplysninger, fotos, arkiver,
du kan bidrage med, så send en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.

Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.

|Til toppen

 

-

   

Denne side er senest opdateret: -

Denne side er oprindeligt udgivet: 30. december 2003

Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger