|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20054Testsejladsen genoptaget |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Testsejladsen genoptaget:
ABSALON ses her på sin første tur over Nordsøen. Så går det atter sydover efter et ufrivilligt værftsopholdDet fleksible støtteskib ABSALON har genoptaget testsej-ladsen efter et ugelangt ufrivilligt værftsophold i England. ABSALON måtte afbryde testsejladsen, da der i første omgang blev konstateret metalstøv i et gear, senere konstateredes også revner i nogle søkasser, hvorefter det blev nødvendigt at sætte skibet i dok til en nød-vendig reparation. Af Johnny E. Balsved Testsejladsen for Søværnets første fleksible støtteskib ABSALON kom ikke til at forløbe ganske som planlagt. Under prøvesejladsen i Nordsøen kunne besætningen konstatere, at der var nogle ganske fine metalspåner i et oliefilter i gearet til den ene hovedmo-tor. ABSALON blev derfor forlagt til Orkney øerne for at undersøge dette for-hold nærmere. Revner i søkasserne Udskiftningen af de slidte dele i gearet forløb planmæssig, men samtidig blev der konstateret revner i søkasserne i to af skibets ballasttanke i den forreste del af skibet. Søkasserne anvendes til at fylde, henholdsvis tømme skibets ballasttanke, således at man kan justere skibets trim, dvs. skibets dybgang for og agter samt dets stabilitet. Det kunne konstateres, at revnerne i søkasserne ikke kunne repareres, mens skibet lå i vandet, hvorfor det i slutningen af januar blev besluttet at doksætte ABSALON i Teesport. Under doksætningen vil revnerne blive svejset og de øvrige søkasser efter-set før ABSALON igen søsættes og testsejladsen genoptages. Doksætnin-gen vil samtidig medføre at flere af de planlagte besøg under testsejladsen må udskyde.
ABSALON ses her på vej ind i dokken i Teesport i England. Vejret drillede Ikke kun det engelske tidevand, men også vejret drillede, og først 29. januar lykkedes det at få ABSALON i dokken i Teesport, fire dage senere end oprindelig planlagt. Søkasserne er i princippet åbninger i skibsbunden, hvorigennem havvand til køling af bl.a. motorer suges ind. Revnerne er ikke kritiske for skibet, da søkasserne inde i skibet er omgivet af ballasttanke, der normalt også er vandfyldte. Eksperter fra FORCE Institute i Lyngby var til stede og udtog stålprøver med henblik på nærmere laboratorieundersøgelse i løbet af natten. Allerede på et meget tidligt tidspunkt var resultatet klart. Revnerne skyldtes som ventet metaltræthed, forårsaget af de vibrationer, som skabes af vandturbulens i søkasserne, når skibet sejler med høj fart. I samarbejde med Det norske Veritas, som oprindeligt har godkendt skibets konstruktion, er der blevet udarbejdet en ændring af søkassernes konstruktion, som skal reducere vibrationer inde i søkasserne. Herudover forstærkes stålstrukturen i søkasserne, så revnedannelser ikke længere skulle kunne opstå. Det engelske skibsværft, som har fået til opgave at udføre arbejdet har kendskab til tilsvarende modifikationer af søkasser på engelske fregatter, som havde samme problemer. Atter på vej sydover 7. februar var ABSALON kar til uddokning efter gennemførte reparationer, og målinger gennemført efter afgang har vist, at reparationen af søkasserne er udført tilfredsstillende. Den resterende tid, inden skibet skal være tilbage i Danmark for installation af militært udrustning, tillader desværre ikke krydsning af Atlanterhavet som oprindeligt planlagt. I stedet sejler skibet ned gennem den østlige del af Atlanten til ækvator, for senere på måneden at returnere til England, hvor London anløbes den 26. februar. Undervejs er der planlagt anløb af Tenerife. Formålet er fortsat at få gennemprøvet skibet og indhøstet erfaringer.
ABSALON i dokken i Teesport i England. Relaterede historier: 4 ABSALON affyrer ESSM - 30/05/2008 4Missiltest på ESBERN SNARE - 24/04/2008 4Første skydning med 35 mm CIWS - 16/11/2007 4ABSALONs første torpedoskydning - 21/08/2007 4ABSALON endelig til søs - 18/08/2007 4ABSALON i færdig profil - 12/07/2007 4Aalborg "erobrer" ABSALON - 05/07/2007 4Århus adopterer ESBERN SNARE - 27/06/2007 4Støtteskibe forsinket - 18/05/2007 4Støtteskib snart operativt - 22/04/2007 4ABSALON slår revner - igen - 10/01/2007 4ABSALON som modelskib - 01/12/2006 4 EH-101 tester ESBERN SNARE (2006) - 01/10/2006 4 Støtteskibe i formationssejlads (2005) - 06/02/2006 4ESM system til ABSALON - 01/01/2006 4ABSALON i USA - 25/10/2005 4Kommandohejsning i ESBERN SNARE - 19/06/2005 4ESBERN SNARE afleveret - 18/04/2005 4L17 fik navnet ESBERN SNARE - 27/02/2005 4Hæren testede ABSALON - 24/02/2005 4Testsejladsen genoptaget - 11/02/2005 4ABSALON afbrød testsejlads - 19/01/2005 4ABSALON hejser kommando - 10/01/2005 4CIWS til Søværnet - 31/10/2004 4Søprøver med ABSALON - 11/10/2004 4Andet fleksible støtteskib søsat - 23/06/2004 4Første fleksible støtteskib navngivet - 04/05/2004 4Første fleksible støtteskib søsat - 26/02/2004 4Støtteskib køllagt - 28/11/2003 4Søværnet bygger ny store fleksible støtteskibe - 08/07/2003
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien, Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.
|
- |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Denne side er senest opdateret: - Denne side er oprindeligt udgivet: 11. februar 2005 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger |