US/English Version:
Click here to join the US/English version...Click here to join the US/English version...  

 

 Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20044MK I fartøjer bygges i Skagen

 

 Historien

 SøværnsNyt

4Nyhedsarkiv 2009

4Nyhedsarkiv 2008

4Nyhedsarkiv 2007

4Nyhedsarkiv 2006

4Nyhedsarkiv 2005

4Nyhedsarkiv 2004

4Nyhedsarkiv 2003

 Synspunkter

 Orlogsliv & Lune

 Billedserier

 Historiske Tidslinier

 Flaget

 Skibene

 Marineflyverne

 Våben/-systemer

 Officersmessen

 Uniformer mm.

 Flådens Ansigt

 Mindesmærker

 Bøger & Forskning

Redigeret og
designet af:

Johnny Balsved

 

MK I fartøjer bygges i Skagen:

Skagen værft får million ordre fra Søværnet

Det blev Danish Yacht i Skagen der løb med ordren om bygningen af 6 nye fartøjer af den såkaldte MK I type.

Fartøjerne af MK I typen skal erstatte de aldrende SKA-både, skolebåde og andre mindre fartøjer.

Af Johnny E. Balsved

Søværnets Materielkommando har skrevet kontrakt med Danish Yacht i Skagen om bygningen af 6 nye fartøjer af den såkaldte MK I-type. Ordren har en samlet værdi af omkring 150 millioner kroner.

"Det var Danish Yacht, der var billigst, samtidig med, at de har ekspertisen til at lave skibene", siger afdelingschef Birger Lous Willerup fra Søværnets Materielkommando, i en udtalelse til Danmarks Radio Nordjylland.

Skitse af de nye MK I fartøjer, som Søværnets Materielkommando
nu har bestilt seks af i Skagen.
(Skitse fra
Søværnets Materielkommando)

MK I fartøjerne

MK I fartøjerne skal primært anvendes til søopmåling i danske farvande og træningsfartøjer for kadetter. Øvrige opgaver vil være assistance til minerydningsdroner, slæbning af mål, torpedoindbjergning, forurenings-bekæmpelse og lokalisering af havarerede fly og ubåde.

De 6 nye MK I-fartøjer skal afløse de 4 efterhånden aldrende søopmålings-fartøjer (SKA-bådene), samt 4 skolebåde, 3 torpedoindbjærgningsfartøjer og et minørfartøj.

De nye MK I fartøjer får en længde på ca. 29 meter og en fart på omkring 12 knob. Fartøjerne skal kunne sejles af en besætning på 3 mand, og får en kapacitet til at underbringe 10 mand.

Fartøjerne udrustes med to maskiner med hver 400 Kw fremdrivningskraft, desuden får fartøjerne plads til en flex-container, som vil sætte dem i stand til at løse forskellige opgaver.

Et kvalitetsmæssigt løft for Søværnet, men som ved alle øvrige nybygnings-programmer, samtidigt et kvantitetsmæssigt dyk, 12 ældre fartøjer erstat-tes af 6 nye!

Skitse af de nye MK I fartøjer, som Søværnets Materielkommando
nu har bestilt seks af i Skagen.
(Skitse fra
Søværnets Materielkommando)

Erstatning for BARSØ-klassen

I løbet af efteråret forventes Søværnets Materielkommando også at under-skrive en kontakt på levering af yderligere seks fartøjer af den såkaldte MK II type.

Disse seks fartøjer skal erstatte de ni fartøjer af BARSØ-klassen.

 Relaterede historier:

4SALTHOLM blev navnet - 30/03/2008

4Sidste HOLM-klasse afleveret - 30/11/2007

4MSD6 søsat i Skagen - 05/11/2007

4HIRSHOLM bliver nyt navn - 29/06/2007

4Femte Mk I søsat - 13/06/2007

4ALHOLM er dit navn - 07/02/2007

4Tredje MK I fartøj søsat - 06/08/2006

4ERTHOLM navngivet - 09/05/2006

4Navnet blev BIRKHOLM - 10/04/2006

4Første skolefartøj søsat - 26/03/2006

4Første MK I søsat - 21/12/2005

4Klar til søsætning - 02/12/2005

4MK I i støbeskeen - 11/09/2005

4Byggeboom - 10/12/2004

4MK I fartøjer bygges i Skagen - 29/06/2004

Kildehenvisninger:

"

Søværnets Materielkommando, København og Ritzaus Bureau.

44Der henvises også til Maritim Bibliografi

- Har du en idé til en historie, eller mener du blot,
at der mangler noget på disse sider?

Kan du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
send en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.

Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.

|Til toppen

 

SENESTE NYHEDER FRA SØVÆRNET:

10-03-2009:
Kuttere på forårsauktion

-

09-03-2009:
Skibsnavne offentliggjort

-

08-03-2009:
Biblioteksmystik

-

26-02-2009:
2. nye fregat køllægges

-

19-02-2009:
Kystradarprojekt forsinket


Flere Nyheder

-

   

Denne side er senest opdateret: -

Denne side er oprindeligt udgivet: 29. juni 2004

Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger