|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20084Skrognummeret der forsvandt |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
1. oktober 2008Skrognummeret der forsvandt:Miljøfartøjet M103 er ikke længere et mineskib men blot miljøfartøjet Y342Tilbage i marts måned undrede navalhistory.dk sig over at det nye lægtvandsmiljøfartøj havde fået tildelt skrog-nummeret M103 men dette er nu, næsten, fjernet.
Skrognummeret er nu næsten fjernet fra
lægtvandsmiljøfartøjet
MILJØ103,
der her ses i Korsør 25. september 2008. Klik på billedet for at forstørre Af Johnny E. Balsved Ja, egentlig passer historien nok bedre under afsnittet "Orlogsliv & Lune" eller måske til "At tænke sig" på bagsiden af dagbladet Politiken, men da miljøskibene officielt indgår i flådens tal, og historien tidligere har været omtalt her på siten, så er det nok på sin plads alligevel. Helt fra starten handler historien blot om, at Forsvarets Materieltjeneste 6. marts i år modtog det første nye specialbyggede miljøfartøj, MILJØ103, fra A/S Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri. Fartøjet er specielt konstrueret til hurtig indsats og opsamling af olie på lavt farvand. Beslutningen om at bygge dette fartøj udsprang af ulykken med BALTIC CARRIER i 2000, hvor det blev erkendt, at olieopsamlingsevnen på lægt vand ikke var tilstrækkelig god. Ingen tvivl om, at hensigten med fartøjet er fuldt berettiget, og de foreløbige tests har vist at fartøjet tilsyneladende kan løse de forventede opgaver til stor tilfredshed. Det, der vakte megen undren ikke mindst her på navalhistory.dk i forbin-delse med leveringen af fartøjet, var nok mere det faktum, at fartøjet ganske tydeligt var blevet tildelt skrognummeret M103. M for mineskib I forbindelse med leveringen af det nye fartøj, kunne navalhistory.dk således allerede i marts i år berette: "Endnu mere forvirrende bliver det så nok, når der udover betegnelsen MILJØ103 på hver side af overbygningen, så også på selve skroget er anført nummeret M103?
Der foreligger intet om, hvem der fra starten havde besluttet, at fartøjet skulle have skrognummeret M103, ligesom der heller ikke foreligger noget om, hvem der, helt korrekt, har besluttet at få fjernet samme nummer. I følge næstkommanderende og presseofficer ved 1. Eskadre, kommandør-kaptajn Tommy Jeziorski vil MILJØ103 formentlig få tildelt skrognummeret Y342, når fartøjet er endelig færdigtestet og klar til operativ indsættelse. Dette skrognummer vil dog ikke blive påmalet fartøjet, ligesom de øvrige miljøskibe også har tildelt et NATO skrognummer, uden at dette er påmalet skibet.
Lægtvandsmiljøfartøjet
MILJØ103
ses her under
prøvesejlads tidligere på året, med skrognummeret M103 særdeles synligt. Klik på billedet for at forstørre Relaterede historier: 4Skrognummeret der forsvandt - 01/10/2008 4Nyt miljøfartøj - 12/03/2008 4Nye miljøfartøjer - 21/03/2007
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien, Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.
|
- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Denne side er senest opdateret: - Denne side er oprindeligt udgivet: 1. oktober 2008 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger |