US/English Version:
Click here to join the US/English version...Click here to join the US/English version...  

 

 Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20084Nyt miljøfartøj

 

 Historien

 SøværnsNyt

4Nyhedsarkiv 2009

4Nyhedsarkiv 2008

4Nyhedsarkiv 2007

4Nyhedsarkiv 2006

4Nyhedsarkiv 2005

4Nyhedsarkiv 2004

4Nyhedsarkiv 2003

 Synspunkter

 Orlogsliv & Lune

 Billedserier

 Historiske Tidslinier

 Flaget

 Skibene

 Marineflyverne

 Våben/-systemer

 Officersmessen

 Uniformer mm.

 Flådens Ansigt

 Mindesmærker

 Bøger & Forskning

Redigeret og
designet af:

Johnny Balsved

 

Nyt miljøfartøj:

Forsvaret overtager det første nye specialbyggede lægtvandsmiljøfartøj

6. marts 2008 modtog Forsvarets Materieltjeneste miljø-fartøjet MILJØ 103 fra A/S Hvide Sande Skibs- og Baade-byggeri.

Lægtvandsmiljøfartøjet MILJØ103 under prøvesejlads

Lægtvandsmiljøfartøjet MILJØ103 under prøvesejlads.
(Foto: Forsvarets Materieltjeneste)

Klik på billedet for at forstørre

Af Johnny E. Balsved

6. marts 2008 modtog Forsvarets Materieltjeneste det første nye special-byggede miljøfartøj, MILJØ103, fra A/S Hvide Sande Skibs- og Baade-byggeri.

Fartøjet er specielt konstrueret til hurtig indsats og opsamling af olie på lavt farvand.

Olien bliver opsamlet i stævnen med en såkaldt børsteskimmer, herfra bliver det pumpet agterud og ned i specialdesignede sække.

Kapacitet til lavt vand

Beslutningen om at bygge fartøjet udspringer af ulykken med BALTIC CARRIER i år 2000, hvor det blev erkendt, at olieopsamlingsevnen på lægt vand ikke var tilstrækkelig god.

Deplacementet er knapt 24 tons letvægt, længden overalt er 16,38 meter og bredden er 4,60 meter. Fartøjet skyder en fart af ca. 20 knob og drives frem af 2 stk. 404 kW motorer.

Når den nødvendige besætningsuddannelse på olieopsamlingsudstyr og fremdrivningsanlæg er gennemført, skal fartøjet have forsyninger og øvrigt materiel ombord, hvorefter det er operativt og  klart til indsættelse.

Ifølge Forsvarets Materieltjeneste er det muligt for det nye fartøj at gå ind på vanddybder ned til ca. 0,6 meter, hvilket nok ikke er helt korrekt, da fartøjet i let tilstand stikker 0,65 meter.

Miljø eller mineskib?

Lidt pudsigt er det nok, at ikke blot fartøjets betegnelse MILJØ103 står på agterenden af fartøjet, men også at det er hjemmehørende i Korsør. Det er vist ikke helt normalt, at flådens skibe har skrevet hjemhavnen på agter-spejlet.

Endnu mere forvirrende bliver det så nok, når der udover betegnelsen MILJØ103 på hver side af overbygningen, så også på selve skroget er anført nummeret M103?

Ifølge NATO's STANAG er "M" lig et mineskib, og ikke et miljøfartøj!

De større miljøskibe af GUNNAR THORSON-klassen og SEATRUCK-klassen er således tildelt et "A" nummer, medens de mindre miljøfartøjer er tildelt et "Y" skrognummer.

|Til toppen

 Relaterede historier:

4Skrognummeret der forsvandt - 01/10/2008

4Nyt miljøfartøj - 12/03/2008

4Nye miljøfartøjer - 21/03/2007

|Til toppen

Kildehenvisninger:

"

A/S Hvide Sande Skibs- & Baadebyggeri

"

Forsvarets Materieltjeneste - København

44Der henvises også til Maritim Bibliografi

- Har du en idé til en historie, eller mener du blot,
at der mangler noget på disse sider?

Kan du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
send en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.

Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.

|Til toppen

 

SENESTE NYHEDER FRA SØVÆRNET:

10-03-2009:
Kuttere på forårsauktion

-

09-03-2009:
Skibsnavne offentliggjort

-

08-03-2009:
Biblioteksmystik

-

26-02-2009:
2. nye fregat køllægges

-

19-02-2009:
Kystradarprojekt forsinket


Flere Nyheder

-

   

Denne side er senest opdateret: -

Denne side er oprindeligt udgivet: 12. marts 2008

Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger