|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20084Nyt miljøfartøj |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Nyt miljøfartøj:Forsvaret overtager det første nye specialbyggede lægtvandsmiljøfartøj6. marts 2008 modtog Forsvarets Materieltjeneste miljø-fartøjet MILJØ 103 fra A/S Hvide Sande Skibs- og Baade-byggeri.
Lægtvandsmiljøfartøjet
MILJØ103 under
prøvesejlads. Klik på billedet for at forstørre Af Johnny E. Balsved 6. marts 2008 modtog Forsvarets Materieltjeneste det første nye special-byggede miljøfartøj, MILJØ103, fra A/S Hvide Sande Skibs- og Baade-byggeri. Fartøjet er specielt konstrueret til hurtig indsats og opsamling af olie på lavt farvand. Olien bliver opsamlet i stævnen med en såkaldt børsteskimmer, herfra bliver det pumpet agterud og ned i specialdesignede sække. Kapacitet til lavt vand Beslutningen om at bygge fartøjet udspringer af ulykken med BALTIC CARRIER i år 2000, hvor det blev erkendt, at olieopsamlingsevnen på lægt vand ikke var tilstrækkelig god. Deplacementet er knapt 24 tons letvægt, længden overalt er 16,38 meter og bredden er 4,60 meter. Fartøjet skyder en fart af ca. 20 knob og drives frem af 2 stk. 404 kW motorer. Når den nødvendige besætningsuddannelse på olieopsamlingsudstyr og fremdrivningsanlæg er gennemført, skal fartøjet have forsyninger og øvrigt materiel ombord, hvorefter det er operativt og klart til indsættelse. Ifølge Forsvarets Materieltjeneste er det muligt for det nye fartøj at gå ind på vanddybder ned til ca. 0,6 meter, hvilket nok ikke er helt korrekt, da fartøjet i let tilstand stikker 0,65 meter. Miljø eller mineskib? Lidt pudsigt er det nok, at ikke blot fartøjets betegnelse MILJØ103 står på agterenden af fartøjet, men også at det er hjemmehørende i Korsør. Det er vist ikke helt normalt, at flådens skibe har skrevet hjemhavnen på agter-spejlet. Endnu mere forvirrende bliver det så nok, når der udover betegnelsen MILJØ103 på hver side af overbygningen, så også på selve skroget er anført nummeret M103? Ifølge NATO's STANAG er "M" lig et mineskib, og ikke et miljøfartøj! De større miljøskibe af GUNNAR THORSON-klassen og SEATRUCK-klassen er således tildelt et "A" nummer, medens de mindre miljøfartøjer er tildelt et "Y" skrognummer. Relaterede historier: 4Skrognummeret der forsvandt - 01/10/2008 4Nyt miljøfartøj - 12/03/2008 4Nye miljøfartøjer - 21/03/2007
- Har du en idé til en historie, eller mener du
blot,
Kan
du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien, Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.
|
- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Denne side er senest opdateret: - Denne side er oprindeligt udgivet: 12. marts 2008 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger |