US/English Version:
Click here to join the US/English version...Click here to join the US/English version...  

 

 Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20074Nye miljøfartøjer

 

 Historien

 SøværnsNyt

4Nyhedsarkiv 2009

4Nyhedsarkiv 2008

4Nyhedsarkiv 2007

4Nyhedsarkiv 2006

4Nyhedsarkiv 2005

4Nyhedsarkiv 2004

4Nyhedsarkiv 2003

 Synspunkter

 Orlogsliv & Lune

 Billedserier

 Historiske Tidslinier

 Flaget

 Skibene

 Marineflyverne

 Våben/-systemer

 Officersmessen

 Uniformer mm.

 Flådens Ansigt

 Mindesmærker

 Bøger & Forskning

Redigeret og
designet af:

Johnny Balsved

 

Nye miljøfartøjer:

Vellykket test af nyt lægtvandsfartøj

Forsvarets Materieltjeneste er ved at anskaffe to nye miljøfartøjer til Søværnet, der kan rydde olie på lavt vand.

Foreløbig skitse af de kommende miljøfartøjer.
(Illustration stillet til rådighed af
Forsvarets Materieltjeneste)

Klik på billedet for at se det i stor størrelse

Af Johnny E. Balsved

Forsvarets Materieltjeneste er ved at anskaffe to nye miljøfartøjer til Søværnet. De nye fartøjer vil være såkaldte lægtvandsfartøjer med flad bund.

Fartøjerne er specielt designet til at udlægge flydespærringer og rydde olie i områder, hvor vanddybden er helt ned til en meter.

Det er blandt andet erfaringer fra oliekatastrofer som ved Grønsund i 2001, der har vist et behov for miljøfartøjer, der kan operere på så lavt vand.

De nye fartøjer bliver omkring 16 meter lange og får en vægt på omkring 30 tons.

Fartøjerne skal have en besætning på tre mand og skal derudover kunne have et udryknings-hold på fem personer med ombord.

Fartøjerne skal kunne sejle mindst 20 knob, og de skal kunne arbejde under vejrforhold med bølger op til en meter, ligesom de også skal kunne tåle at berøre bunden uden at tage skade.

Flere tests

De første tests af en mindre model af de nye fartøjer blev gennemført i slutningen af februar. Testene foregik i et 243 meter langt bassin i Lyngby.

Testene gik ifølge skibsingeniør Lars Normann Olsen, der designer fartøjerne, over forventning.

Fartøjet opførte sig som forventet, og testene gav ham ideer til forbedringer af fartøjet, som vil kunne nedsætte brændstofforbruget.

De næste tests er i uge 12, og her undersøger Lars Normann Olsen blandt andet fartøjets manøvredygtighed.

FAKTA OM DE NYE MILJØFARTØJER

Type:

Miljøfartøj (lægtvands)

Enheder i klassen:

2

Byggeår:

2008

Dimensioner:

Længde: 16,37 m
Bredde: 4,60 m
Dybgang: 0,85 m

Tonnage:

ca. 30 tons

Besætning:

3 mand (+ plads til 5)

Armering:

Ingen

Fart:

ca. 20 knob+

Aktionsradius:

Ikke oplyst

Ifølge Lars Normann Olsen er det en udfordring at konstruere et fladbundet fartøj, der kan sejle mindst 20 knob og samtidig være fuld manøvredygtigt.

Søværnet modtager de nye miljøfartøjer i begyndelsen af 2008, men der foreligger endnu intet om hvilket værft, der skal bygge de nye fartøjer.

|Til toppen

 Relaterede historier:

4Skrognummeret der forsvandt - 01/10/2008

4Nyt miljøfartøj - 12/03/2008

4Nye miljøfartøjer - 21/03/2007

|Til toppen

Kildehenvisninger:

"

Forsvarets Materieltjeneste - Ballerup

44Der henvises også til Maritim Bibliografi

- Har du en idé til en historie, eller mener du blot,
at der mangler noget på disse sider?

Kan du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
send en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.

Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.

|Til toppen

 

SENESTE NYHEDER FRA SØVÆRNET:

10-03-2009:
Kuttere på forårsauktion

-

09-03-2009:
Skibsnavne offentliggjort

-

08-03-2009:
Biblioteksmystik

-

26-02-2009:
2. nye fregat køllægges

-

19-02-2009:
Kystradarprojekt forsinket


Flere Nyheder

-

   

Denne side er senest opdateret: -

Denne side er oprindeligt udgivet: 21. marts 2007 (22. april 2007)

Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger